dta eller autronic

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

dta eller autronic

Post by Dofilus »

Tänkte inhandla ett motorstyrsystem och jag undrar över några saker. Motorn är en m50b25 vanos. Kör man autronic måste man ha separat tändning (msd" som ppf pojkarna har eller går det bra att koppla in org tändspolarna och styra från autronicen? Dta sprutet går väl på detta viset.

Motorn är förövrigt mls3,5 packning, arp bult, schwitzer s3b turbo.

mvh Erik
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ärtan har just gjort sin 3:e dag med en bil med DTA. Ska man tro honom så suger det så fett jämfört med Autronic att det är helt sjut.

I M50 kan du enligt Johan Kihl köra med VAG spolarna med inbyggda steg, och det tycks ju funka fint.
User avatar
CorsaManiac
Posts: 179
Joined: 23 Nov 2005, 12:03
Location: Borlänge

Post by CorsaManiac »

Hör med någon som har jobbar MYCKET med bägge systemen. Det verkar ju finnas en hel del nöjda DTA användare ute där, och det är ju inte dumt att dom har inbyggda Tändsteg.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja DTA är det överlägset sämsta insprutningen jag sett än så länge.
Man kan tex inte mappa online själv utan måste lita sig på automappning, och det är livsfarligt på en turbobil med mycket effekt.

Sen har du tex bränslekorrigering på laddtryck, tändningsbackning i % på laddtryck och massa annat onödigt tjafs som gör allt så mycket svårare.

Autronic,Nira,Megasqirt,Haltech är en dröm att hålla på med dom detta.

Jag blev mycket besviken!
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

megasquirt är billigt ju, trodde det var skräp. kanske skulle skaffa ett sådant. Var beställer man ett sånt? visst är det en byggsats?
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Ja DTA är det överlägset sämsta insprutningen jag sett än så länge.
Man kan tex inte mappa online själv utan måste lita sig på automappning, och det är livsfarligt på en turbobil med mycket effekt.

Sen har du tex bränslekorrigering på laddtryck, tändningsbackning i % på laddtryck och massa annat onödigt tjafs som gör allt så mycket svårare.

Autronic,Nira,Megasqirt,Haltech är en dröm att hålla på med dom detta.

Jag blev mycket besviken!


Nu försvarar jag inte DTA men visst kan du justera online, dock bara i hust det fältet som du befinner dig i för tillfället, ska du justera 500rpm högre upp i registret måste du antingen varva så mycket eller hoppa ur realtime läget och gå in på soppa eller tändningskurvan och ändra.

Vad är det som är konstigt när det gäller bränslekorrigering på laddtryck?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Då funkar inte target lambda map.
Man måste helst mappa den som sugmotor sen plocka dit turbo och ställa in bränslekorrigeringen bara.

Dom som inte provat annat sprut tycker jag ska göra det:)
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

låter som ett mörker att mappa tragist
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
CorsaManiac
Posts: 179
Joined: 23 Nov 2005, 12:03
Location: Borlänge

Post by CorsaManiac »

har du mappat mkt Haltech BmwAndreas??
Är lite sugen på E6X på bygget till nästa år, det ligger ju ganska bra till i pris. Tänkte om det är enkelt/svårt att jobba med.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ett av dom jobbigare att mappa, men det går bra om man får några timmar på sig.

Megasquirt är lättare att mappa.
User avatar
CorsaManiac
Posts: 179
Joined: 23 Nov 2005, 12:03
Location: Borlänge

Post by CorsaManiac »

Vad tar ni för att mappa en bil då med tex haltech?? ni ligger ju rätt nära å bra :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

3000-10000kr allt beror på om det strular m.m
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Skulle vara grymt med en sammanställning av nån som testat alla. Med pris, för- och nackdelar. Vilka maskiner som vilken passar bra på osv.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Då funkar inte target lambda map.
Man måste helst mappa den som sugmotor sen plocka dit turbo och ställa in bränslekorrigeringen bara.

Dom som inte provat annat sprut tycker jag ska göra det:)


Aha, jag har inte kört min i autotune så det hade jag missat.

Som sagt var, finns det andra sprut att välja på så kan man lika gärna göra det ;)
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Finns en dynobox till Dta som man ska ha när man mappar, det underlättar mycket då justerar du med rattar för bränsle å tänding i realtime..

Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

Jag har inte heller några större problem att mappa DTA, MEN visst är Autronic mer lättanvänt och logiskt.
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

autronic är paradiset mot dta...finns så mycket superbra funktioner på autronic som dta inte har
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Post Reply