slavcylinder koppling

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

erikkihl

Post by erikkihl »

Andersson wrote:Konstigt för jag åker själv en 535:a med 765 platta och standard lamell och min koppling tog också precis innan golvet, visade sig att det är mer spel i kopplingsarmen med denna tryckplatta av någon anledning, så jag svarvade till en längre pinne och nu är kopplingen perfekt!

Så visst funkar det även om man inte läst hydralik i skolan... :wink:

Har själv samma problem med min koppling i 535:an med 765 plattan. Men då får jag väl pröva med en längre pinne då. Hur mycket längre gjorde du den?
Andersson

Post by Andersson »

Har för mig att jag gjorde en som var 1cm längre och en som var 2cm längre och jag kör med den som är 2cm längre.
3430cc sugis
Andersson

Post by Andersson »

Har för mig att jag gjorde en som var 1cm längre och en som var 2cm längre och jag kör med den som är 2cm längre.

Gjorde den i vanligt axelstål, sen svarvade jag en hylsa i delrin och satte som hatt som ska ligga an mot kopplingsarmen.
3430cc sugis
knotan

Post by knotan »

javisst kan det funka med det är defenetivt inte rätt.
du har antagligen förlängt pinnen så pass mycket att den sitter å spänner på tryckplattan hela tiden, visst det funkar men det innebär att du riskerar å få kopplingsslir. samt att du ligger å tuggar på urtrampningslagret hela tiden.

å iom att min bil väger en hel del å jag kör aggresivt med mycket vrid så är inte att kompromissa med å ligga med spännd koppling hela tiden nått speciellt lockande. :lol:

känns ju dumt å köpa en koppling som tar 700nm å sen spänna den lite i vilande läge så den kanske bara tar 500nm om ni fattar vad jag menar

ett tips är att ni ser över att inte detta är falloet för er med :roll:
Andersson

Post by Andersson »

Urtrampningslagret ska ju ligga imot fjädercentrumet på tryckplattan annars får du ju skrammelljud när lagret ligger o ristar runt på axeln.

Kan lova dig att det inte finns någon risk kopplingsslir, du känner ju i pedalen när det börjar koppla ur, kopplar den ur direkt då finns det ju risk men tar pedalen mellan golvet o halvägs upp så är det ju lugnt!
3430cc sugis
knotan

Post by knotan »

jaja.
skitsamma jag har redan kommit fram till det rätta lösningen på mitt problem, ni får lösa era hur ni vill :?
erikkihl

Post by erikkihl »

knotan wrote:jaja.
skitsamma jag har redan kommit fram till det rätta lösningen på mitt problem, ni får lösa era hur ni vill :?

Hur gjorde du då?
knotan

Post by knotan »

va å hämta en e30 cylinder på skroten,
men hade ingen olja kvar så jag kunde få dit den i helgen, ska sätta dit den ikväll om jag mär bättre, sitter med värsta illamåendet nu, antagligen värmeslg elle nätt skit, :? :x får som det går över om det blir lite svalare :)
erikkihl

Post by erikkihl »

Ok, men hør av dig sen nær du prøvat om det fungerar då!
worre

Post by worre »

har också att min tar riktigt långt ner nu när ag bytt till 765 plattan..
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
knotan

Post by knotan »

som jag misstänkte så blev det mycket bättre med e30ins slavcylinder. har ett par cm mer till godo mot golvet nu å växlarna glider i mycket lättare :roll:
erikkihl

Post by erikkihl »

Kanon d, då blir det att byta till i e30 slavcylinder då! Men passar den bolt on på lådan, eller behøvs den med modifiering?
knotan

Post by knotan »

fick slipa dän drygt ett par mm onödigt gods på lådan resp. cylindern,
sen är pinnen lite kort så får mäta dem i max intryckta läge å sätta dit en längre stålpinne alt. förlänmga den som sitter.
jag bytte mot ett gängstag i rätt längd å satte dit en platsplutt i änden bara!!
erikkihl

Post by erikkihl »

Ok, tack så mycket! Får till att inførskaffa en sådan då, så fort som jag fått min tændning att fungera igen :?
Post Reply