frågor/problem ZF låda
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
frågor/problem ZF låda
har just fått dit ZF låda från 525tds till volvon.
kopplingen är en 765 platta på ett plant svänghjul å 240mm lamell från 535,.
kruxet är att den låter illa om synkringarna.
slog i vanlig atf olja 2liter.
rekomenderas nån exlusivare olja eller är det fel mängd jag hade i???
det låter väldigt mycket från synkringarna mest när man kör lungt. Hörs verkligen hur dem arbetar varje gång man växlar
lådan har gått 20k mil. kan det va så att den helt enkelt är slut eller kan det va så att jag inte får den att frikoppla ordentligt. den verkar frikoppla ganska sent. går knappt å få i växlarna förrns jag har plattan ligger hårt mot golvet. kan ju va så att min huvudcylinder på volvon är lite för liten.
sen ibland när man ligger på belastning på 5an å sen motorbromsar så skickar den ur växel å lägger sej å skrapar dreven
kopplingen är en 765 platta på ett plant svänghjul å 240mm lamell från 535,.
kruxet är att den låter illa om synkringarna.
slog i vanlig atf olja 2liter.
rekomenderas nån exlusivare olja eller är det fel mängd jag hade i???
det låter väldigt mycket från synkringarna mest när man kör lungt. Hörs verkligen hur dem arbetar varje gång man växlar
lådan har gått 20k mil. kan det va så att den helt enkelt är slut eller kan det va så att jag inte får den att frikoppla ordentligt. den verkar frikoppla ganska sent. går knappt å få i växlarna förrns jag har plattan ligger hårt mot golvet. kan ju va så att min huvudcylinder på volvon är lite för liten.
sen ibland när man ligger på belastning på 5an å sen motorbromsar så skickar den ur växel å lägger sej å skrapar dreven
- Bmwandreas
- Moderator
johankihl wrote:Fear This wrote:stakars jävel asså efter allt jobb me att mäta och svetsa om sprängkåpan etc.. hoppas de löser sej
En adapter hade suttit fint vid ett sånt här tillfälle Då byter man rätt smidigt.
hehe. ja det är ju så man funderar.
nej men allvarligt ska till skroten imorrn å prata med dem.
såp här i efterhand så fattar jag inte att jag inte reagerade på det från början.
stod under anmärkningar på lådan "oljeläckage" sen inget mer, å lådan va tom på olja kanske en dl i som runnit ur medans jag hållt på med den. pluggarna va orörda för det va låslack kvar på gängorna.
polaren köpte en likadan låda å den stod det "tömd på olja" under anmärkningar, å den hade dem haft dän pluggarna på.
så antagligen har dem inte tömmt min låda utan den va mer eller mindre tom redan när den lyftes dän.
jag ska se till å få en ny låda som gått färre mil. jag menar det har ju trots allt gått på en del å bygga om den å en massa arbete, sen att jag måste göra om det känns inte kul.
ger dem mej inte en ny gratis så ska jag faan slännga den gamla genom väggen på stället
det va inget snack om saken, va ute igår å hämta en ny låda. ficke n 95a som gått 21000mil.
har den gamla kvar så länge så jag har nått att åka med. fakrum är att den har börjat låta mindre om synkringarna,. men 5an hoppar fortfarande ur.
kanske skulle testa nån sån typ "reparationsolja" eller tillstats å slå i, tystnar synkringarna så kan jag ju gott sälja lådan till nått volvofreak för 3-4000
den funkar ju bra i övrigt, å hållbarheten på lådan lär väll inte va nämnvärt sämre av att synkringarna tjuter?!
har den gamla kvar så länge så jag har nått att åka med. fakrum är att den har börjat låta mindre om synkringarna,. men 5an hoppar fortfarande ur.
kanske skulle testa nån sån typ "reparationsolja" eller tillstats å slå i, tystnar synkringarna så kan jag ju gott sälja lådan till nått volvofreak för 3-4000
den funkar ju bra i övrigt, å hållbarheten på lådan lär väll inte va nämnvärt sämre av att synkringarna tjuter?!
Kan du inte "bara" flytta över innehållet från den nya lådan till ditt modifierade hus?
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
har den nya lådan klar nu.
satte dit den å den nya lät likadant om synkringarna.
bytte till slavcylinder från e30 å den tystnade
men den nya lådan är lite skum den med.
varvar man ur den med lite belastning på 4an å 5an å sen släpper gasen å motorbromsar så låter det som om det är poppcorn som poppar i växellådan
trodde först det var motorn som började brinna för det låter precis som när granträ tar eld å det fjuttar å pruttar sådär som när man ställer popcorn på spisen.
nån som vart med om detta tidigare??!!!
vad i helvete är det??
satte dit den å den nya lät likadant om synkringarna.
bytte till slavcylinder från e30 å den tystnade
men den nya lådan är lite skum den med.
varvar man ur den med lite belastning på 4an å 5an å sen släpper gasen å motorbromsar så låter det som om det är poppcorn som poppar i växellådan
trodde först det var motorn som började brinna för det låter precis som när granträ tar eld å det fjuttar å pruttar sådär som när man ställer popcorn på spisen.
nån som vart med om detta tidigare??!!!
vad i helvete är det??