går dåligt på högre varv bmw 745

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
HenrikF

går dåligt på högre varv bmw 745

Post by HenrikF »

Köpte en 745 till igår som jag tänkte köra lite med innan skroten.Motorn tvärdör efter 3000 rpm, ibland kan man köra den längre. Känns inte som om det är rotor eller fördelare, den pluddrar ej, bara tvärdör typ. kammen är verkligen tvärslut, men bilen går rent och fint på lägre varv.
Kan det vara LMM som kärvar? Att den inte öppnar riktigt när mer luft ska in i motorn och motorn stryps pga detta? Är iof inte så att bilen går sämre vid 3000 rpm, den verkligen dör. För att sen hoppa igång igen. I början var det vid exat 3000 rpm, när jag kört ett tag med bilen kunde man varva lite längre innan det hände igen.
/Henrik
Jonhny

Post by Jonhny »

Var köpte du den?
HenrikF

Post by HenrikF »

Veberöd utanför malmö/lund
/Henrik
silverryggen

Re: går dåligt på högre varv bmw 745

Post by silverryggen »

salle wrote:Köpte en 745 till igår som jag tänkte köra lite med innan skroten.Motorn tvärdör efter 3000 rpm, ibland kan man köra den längre. Känns inte som om det är rotor eller fördelare, den pluddrar ej, bara tvärdör typ. kammen är verkligen tvärslut, men bilen går rent och fint på lägre varv.
Kan det vara LMM som kärvar? Att den inte öppnar riktigt när mer luft ska in i motorn och motorn stryps pga detta? Är iof inte så att bilen går sämre vid 3000 rpm, den verkligen dör. För att sen hoppa igång igen. I början var det vid exat 3000 rpm, när jag kört ett tag med bilen kunde man varva lite längre innan det hände igen.

Kolla kransen kring svänghjulet,är den skadad får du detta skumma
uppträdande.
Mvh
claude

Post by claude »

om kammen är sliten så kan knacksensorena spöka testa att ta ur kontakterna till dem och testa !
HenrikF

Post by HenrikF »

claude wrote:om kammen är sliten så kan knacksensorena spöka testa att ta ur kontakterna till dem och testa !

Den tanken slog mig också, men de ställer väl bara ner tändingen? Som tur är har jag alla delar liggande från en 745 som gick bra, bara att börja byta:)
Ska kolla lägesgivaren också.
/Henrik
Post Reply