Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Ser ut att ha spikat. Byt packning och ställ ner laddtrycket eller justera tändläget och bränsle. Vad har du för styrsystem?

Peppe: Vem har tutat i dig dumheten att det inte kan spika med e85?
Det spikar kanske inte lika lätt och framförallt så hör du inte spikningarna, man måste mäta förbränningstrycket för att detektera spikningar med e85.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Bränlsetrycket kommer att höjas... Har körts ganska lågt, runt 2,8 på tomgång, progrssiv btr 1:1,2. Laddtrycket har legat på 0,8 bar.
kör orginal motronic så att ändra tändningen är väl inte o tänka på.

Edit: ja Kör inte E85, Tankar V-Power..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

johankihl wrote:Ser ut att ha spikat. Byt packning och ställ ner laddtrycket eller justera tändläget och bränsle. Vad har du för styrsystem?

Peppe: Vem har tutat i dig dumheten att det inte kan spika med e85?
Det spikar kanske inte lika lätt och framförallt så hör du inte spikningarna, man måste mäta förbränningstrycket för att detektera spikningar med e85.


Ingen som tutat i mig det, känn på mitt inlägg ingen finner du en smula ironi. Dock finns det ju E85 förespråkare som påstår att det inprincip är omöjligt att spika på E85.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

robert wrote:
peppe wrote:
johankihl wrote:Ser ut att ha spikat. Byt packning och ställ ner laddtrycket eller justera tändläget och bränsle. Vad har du för styrsystem?

Peppe: Vem har tutat i dig dumheten att det inte kan spika med e85?
Det spikar kanske inte lika lätt och framförallt så hör du inte spikningarna, man måste mäta förbränningstrycket för att detektera spikningar med e85.


Ingen som tutat i mig det, känn på mitt inlägg ingen finner du en smula ironi. Dock finns det ju E85 förespråkare som påstår att det inprincip är omöjligt att spika på E85.


det går mycket bra att spika hål i ventiler och dylikt bevisligen har man sett.


Självklart, jag sprider bara min ironi lite vild omkring mig.
User avatar
Theis
Posts: 177
Joined: 11 Jul 2006, 00:06
Location: Helsingborg

Post by Theis »

är bilen på G igen? hur löste du det med oljetillförslen? jag inköpte biltemas kors men det passar inte (vilket jag viiste) tänkte dock bara köpte en bit så jag kunde förlänga men det verkar vara omöjligt:( lycka till med bygget
0730565159
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jorå den är på G igen... Ska bara ordna lite me tryckrören sen blir de start igen...

Ang oljetillförseleln använde jag en kort slang vidare till ett t-kors där ja satte oljetryckskontakten och oljeslangen till turbon.


Grymt dålig bild, ja vet att den inte riktigt visar vad du vill se men du fattar vinken typ...

Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Nu lever den igen!!! :D
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

gött gött, ingen olje/vattenblandning eller andra hemskheter?

ta det lite lungt med laddtrycket denhär gången =)

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

Chrille wrote:Jorå den är på G igen... Ska bara ordna lite me tryckrören sen blir de start igen...

Ang oljetillförseleln använde jag en kort slang vidare till ett t-kors där ja satte oljetryckskontakten och oljeslangen till turbon.


Grymt dålig bild, ja vet att den inte riktigt visar vad du vill se men du fattar vinken typ...

Image


Fungerar oljereturen bra?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

JaJsEn wrote:gött gött, ingen olje/vattenblandning eller andra hemskheter?

ta det lite lungt med laddtrycket denhär gången =)

mvh Erik


Nope ingenting sånt..
Lungt me laddtryck :P Vi får la se hur de blir me de :D


Andreas K wrote:
Chrille wrote:Jorå den är på G igen... Ska bara ordna lite me tryckrören sen blir de start igen...

Ang oljetillförseleln använde jag en kort slang vidare till ett t-kors där ja satte oljetryckskontakten och oljeslangen till turbon.


Grymt dålig bild, ja vet att den inte riktigt visar vad du vill se men du fattar vinken typ...

Image


Fungerar oljereturen bra?



Jorå, de rinner så fint så.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Lagesson
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Smålandsstenar

Post by Lagesson »

Vad blev det för recept på packning och bultar den här gången?
BMW 320 m20b25 T
FK Väghållningskit 60/40
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

En Elring +0,3mm packning samt Elringbultar.

Lär i vilket fall funka bättre en en orginal packning från 1988...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

10,9 bultar med andra ord ?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Japp de antar ja att det är.. :?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
leinad
Posts: 10
Joined: 14 Jul 2006, 02:05

Post by leinad »

fräscht!:)
/// M Power
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

PROBLEM!

Wastegaten är så spänd det går nu men endå laddar den bara 0,45bar.
Tryckrören är hela osv. inget läckage vad ja tror.

Den interna dumpen (16T) sitter kvar men är ej någon vakumslang tillkopplad, innan toppacknings-raset så använde vi denna dumpen också (alltså hade den inkopplad). Men den ska väll vara helt stängt när man inte har någon slang kopplad till den eller?


I övrigt går bilen skitbra nu, alla de små rycken under acceleration har försvunnen sen bränsletrycket höjdes.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Du måste ha "vakum" slangen till dumpen inkopplad!! :shock:

Det är inte bara vakum i den slangen nämligen... Det blir även övertryck i slangen. Det gör att under laddtryck så håller den dumpen stängd.
Utan den så trycker laddtrycket upp kolven och du får dåligt laddtryck.
Att tänka på är även att din stackars turbo inte trivs särskilt bra just nu under dessa mardrömsförhållande! Den lär övervarva rätt friskt när den jobbar utan någe direkt motstånd...

Sätt tillbaka slangen, och glöm för fan inte att justera tillbaka skruven på wastegaten innan du sticker ut och trycker pedalen i pannrummet! :roll:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Post Reply