separata spjäll? s50b30/s50b32?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
separata spjäll? s50b30/s50b32?
är det samma spjäll på s50b30 och s50b32
eller vad skiljer dom på dom?
eller vad skiljer dom på dom?
att jag inte tänkte på det... tror jag har etk hemma till och med.
de ser identiska ut men, det skiljer sig på reservdels nummerna
e50b30 = http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15
s50b32 = http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15
ser ut som samma men är det samma? ingen som har tittat förut?
de ser identiska ut men, det skiljer sig på reservdels nummerna
e50b30 = http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15
s50b32 = http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15
ser ut som samma men är det samma? ingen som har tittat förut?
Zwofurti wrote:på en sugis är det bra, men jag vet itne om det är speciellt bra på en turbomotor?
varför skulle det inte vara bra på en snurbo motor för?
Det är ju ganska maxat... dessutom är det manligt
men i det här fallet är det till en sugis!... tillbaka till toppic.
Vad skiljer dom åt? eller är det samma?
nja vad jag har läst är det bättre med ett singelspjäll före plenum med turbo.
varför vet jag inte. det var dem där nissarna på tpc avancerad trimning som kom frma tilldet om jag inte minns fel
är visst en masa problem att få tilldellaster osv med serpata spjäll motför singelspjäll också.
om man inte har riktigt vassa kammar är det bättre med singelspjäll.
på en sugis döremot är det bättre med separata för där får du mkt bättre respons.
men ja, ska visst inte ha så stor betydelse på en turbomaskin som på en sugis.
rätta mig om jag har fel.
varför vet jag inte. det var dem där nissarna på tpc avancerad trimning som kom frma tilldet om jag inte minns fel
är visst en masa problem att få tilldellaster osv med serpata spjäll motför singelspjäll också.
Angående separata spjäll. När du väl har fullt öppna spjäll och inte har underdimensionerat dem (i både fallet singel och separattrottlat) är det skit samma. Dock är det bra för motorns gångstabilitet på dellaster om man har stygga kammar. Sammanfattning. På en turbomaskin med någorlunda snälla kammar (som de allra flesta här med mindre än 100hk per liter på oladdade motorer) så bör man åka med singelspjäll. Skall man ha kammar med mer än 290-300 graders duration och en hel del överlapp kan det vara trevligt med separata spjäll för tomgång och dellaster. Men ett j-vla krångel utöver att åka singelspjäll med synkning, reglage, extra skruvförband i insuget mm mm.
om man inte har riktigt vassa kammar är det bättre med singelspjäll.
på en sugis döremot är det bättre med separata för där får du mkt bättre respons.
men ja, ska visst inte ha så stor betydelse på en turbomaskin som på en sugis.
rätta mig om jag har fel.