m3 oljefilter hus

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
david__

m3 oljefilter hus

Post by david__ »

undra om de finns uttag för oljan toll vanosen på m3ans oljefilterhus årsm 94 3 liters motor? eller behöver man göra om nåt för att sätta den på m50b25 vanos?
david__

Post by david__ »

hallå nån snille vet väl=)
bmw_fredde

Post by bmw_fredde »

sitter ju vanos på m3an med så det borde finnas uttag!
Fear This

Post by Fear This »

har inget minne av att de sitter uttag för det på oljefilterhuset, de ja däremot vill minnas var att det är en kanal tätad med oring på vanosenheten på sidan mot toppen så ja undrar om den inte får smörjningen genom toppen.. kan kolla när jag väl kommer iväg till garaget
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
david__

Post by david__ »

bakom olje filter huset sitter olje uttag till vanosen på m50 huset..
på m3ans vetr ja inte var de sitter,,
Ripper

Post by Ripper »

Men skall vanosen ha konstan oljetryck, gissar jag på.....då borde de funka med ett y-kors på trycksidan...snabbt o lätt=)

Men kan ju finnas ännu bättre sett....
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
bin larsen

Post by bin larsen »

Er mycket trolig at vanosen skal ha konstant tryck.
Sen så sitter der några elektrisk opererte solenoidventilar som styrer det hele..

Det går ett rør(likner bromsrør) inn på innsugssidan av 3,2 vanosen. Dette røret går ned til en burk montert på utsidan av blocket. Vetta fan va burken er til, men det er ingen ledninger, slangar eller nåt som går inn på den... :roll:

3,2 vanosen får troligen oljetrykk via innvendige kanaler..
david__

Post by david__ »

ok,, tack för svar,, men jag undra då om ja köper ett oljefilter hus från m3 3,0 var ska ja ta olja till vanosen?????????
Fear This

Post by Fear This »

glömde skriva att jag menade ang s50b30 motorn iom jag har en sådan.. iom att m3an har 2 oljekontakter på filterhuset. 1 för oljetryck och en för oljetemp(som du inte har) bör du kunna kasta oljetemp kontakten och plugga in din oljesmörjning till vanosen där..
mvh
david__

Post by david__ »

Fear This wrote:glömde skriva att jag menade ang s50b30 motorn iom jag har en sådan.. iom att m3an har 2 oljekontakter på filterhuset. 1 för oljetryck och en för oljetemp(som du inte har) bör du kunna kasta oljetemp kontakten och plugga in din oljesmörjning till vanosen där..
mvh

ok,, finss de banjo som passar där till befintligg slang , eller måste man byta slangen oxå?
Fear This

Post by Fear This »

nej asså det sitter ingen banjo eller liknande där utan endast en oljetemp kontakt som skruvas in i en gänga i filterhuset.. tror dock gängan är helt för stor för banjon du ska ha till din vanosanslutning.. vet ju inte hur m50´s anslutning är men m5e39 med dubbelvanos har iaf väldigt små banjos till vanosmörjningen.. du lär skaffa någon adapter eller liknande.. kolla om t.e.x hydroscand har, de brukar ha de mesta till vettiga priser.
mvh
david__

Post by david__ »

ja vet att oljetempen sitter där--.. men de hade underlättat om de hade funnits banjo som passar i m3an olje hus,, så man slipper adapter..
vill ju ha olje temp oxå
david__

Post by david__ »

nån som gjort detta innan som kan förklara lite?
Post Reply