Varför så dålig respons?? (Mapsensor och DTA sprut)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Varför så dålig respons?? (Mapsensor och DTA sprut)
Hej!
Jag har en M20B25 sugmotor med lätt portad topp, 284graders kam, 535spjäll och DTA P8 motorstyrning med mapsensor.
Men jag har ett problem... Det är otroligt dålig gasrespons? Kanske inte så märkbart när man ligger på högre varv, men på tomgång till 3000rpm känns den knasig. Detta gör att det är lite svårt att komma iväg med bilen, eftersom jag måste hålla in gasen lite innan det händer nått.. sen släppa kopplingen...
Mellan luftfilter och spjäll är det bara en 75mm aluminiumrörkrök som är ca 150mm lång. Mitt i denna sitter mapsensorn. Jag tänkte då att kanske sensorn sitter för nära filtret och inte kan läsa av rätt vaccum. Så igår testade jag att sätta en halvmeters rör där luftfiltret annars sitter. Men jag tyckte inte det blev någon skillnad.
Jag testade även att helt koppla ur mapsensorn.. Den gick vaken bättre eller sämre av detta heller??? Kanske är den paj?
Nån som har en idé om vad det kan vara???
Mvh Nisse
Jag har en M20B25 sugmotor med lätt portad topp, 284graders kam, 535spjäll och DTA P8 motorstyrning med mapsensor.
Men jag har ett problem... Det är otroligt dålig gasrespons? Kanske inte så märkbart när man ligger på högre varv, men på tomgång till 3000rpm känns den knasig. Detta gör att det är lite svårt att komma iväg med bilen, eftersom jag måste hålla in gasen lite innan det händer nått.. sen släppa kopplingen...
Mellan luftfilter och spjäll är det bara en 75mm aluminiumrörkrök som är ca 150mm lång. Mitt i denna sitter mapsensorn. Jag tänkte då att kanske sensorn sitter för nära filtret och inte kan läsa av rätt vaccum. Så igår testade jag att sätta en halvmeters rör där luftfiltret annars sitter. Men jag tyckte inte det blev någon skillnad.
Jag testade även att helt koppla ur mapsensorn.. Den gick vaken bättre eller sämre av detta heller??? Kanske är den paj?
Nån som har en idé om vad det kan vara???
Mvh Nisse
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
-
- Posts: 479
- Joined: 24 Nov 2005, 22:28
e lite osäker men ska inte slangen till map sensorn vara inkopplad efter spjället?
skicka över mappen så kan jag ta en titt om du gjort nått fel där
518olofsson@telia.com
skicka över mappen så kan jag ta en titt om du gjort nått fel där
518olofsson@telia.com
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
- CorsaManiac
- Posts: 179
- Joined: 23 Nov 2005, 12:03
- Location: Borlänge
Hmm... Nu blev jag lite osäker... Det som sitter i röret mellan luftfilter och gasspjället kanske inte är mapsensorn... För jag kollade på nätet hur en mapsensor ser ut.. Och fick fram den här bilden.
Och en sån sitter det inte där jag menar. Den ligger under insuget.. och så går det en slang till baksidan av insuget där man kopplar på nån slang från bränsletrycksregulatorn. Så jag har nog misstagit mig lite här.
Det som jag trodde var mapsensorn kanske i själva verket är en insugstemp-givare!? För bilen var egentligen tänkt att bli turbokonverterad av förra ägaren som gjort allt jobb med bilen. Och då monterat DTA sprutet.
Kanske bara är nån spricka i mapsensorslangen eller nått... får ta och kolla upp det!
Eller så gör man så att man flyttar mapsensorn till gasspjället!! Alltså att man sätter slangnippeln precis bakom spjället.. Närmare än så lär man väl inte komma att det ska bli bra respons...
Och en sån sitter det inte där jag menar. Den ligger under insuget.. och så går det en slang till baksidan av insuget där man kopplar på nån slang från bränsletrycksregulatorn. Så jag har nog misstagit mig lite här.
Det som jag trodde var mapsensorn kanske i själva verket är en insugstemp-givare!? För bilen var egentligen tänkt att bli turbokonverterad av förra ägaren som gjort allt jobb med bilen. Och då monterat DTA sprutet.
Kanske bara är nån spricka i mapsensorslangen eller nått... får ta och kolla upp det!
Eller så gör man så att man flyttar mapsensorn till gasspjället!! Alltså att man sätter slangnippeln precis bakom spjället.. Närmare än så lär man väl inte komma att det ska bli bra respons...
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Det är lufttempgivaren du har i luftfilter röret.
Ja det var nog så... *skäms* hehe
Eller så gör man så att man flyttar mapsensorn till gasspjället!! Alltså att man sätter slangnippeln precis bakom spjället.. Närmare än så lär man väl inte komma att det ska bli bra respons...
Jag ska ta och testa det jag skrev ovan i eftermiddag.
Om inte det hjälper så fattar jag inte vad det är? För visst ska det bli bättre respons med mapsensor jämfört med orginal LMM!?
Edit: Har läst på lite till nu... Hittade nån bild på nätet där man klart och tydligt såg att slangen från mapsensorn ska sitta direkt bakom spjället i trottelhuset.. Så precis så ska jag göra
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Lär bero på att den inte e ordentligt mappad.. Man får ändra och mixa lite i Throttle Pump effect för att man ska få bra å rappt gassvar..
Mvh Stefan
Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Insanity wrote:Lär bero på att den inte e ordentligt mappad.. Man får ändra och mixa lite i Throttle Pump effect för att man ska få bra å rappt gassvar..
Mvh Stefan
Hej!
Jag har nu flyttat mapsensorns nippel till precis bakom spjället.. Men det blev inge bättre för det..
Ska kolla det där med Throttle Pump effect!
Tack för tipset!
EDIT: Har testat att ändra lite i Throttle pump effect.. Men det gav heller ingen större skillnad.. Kanske fick något bättre respons när jag drog upp fuel värdet från 35% till 100%
Efter det testade jag att öka alla bränslemaptider från 40% gas och uppåt till 100% mer.. Men inte heller då blev responsen nått bättre.. Men den började istället ryka svart hehe!
Är det någon som har nån mer idé så är den jätte välkommen!!!!
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Bäckis wrote:Vem har gjort tändkurvan? Med en felaktig kurva funkar det skit.
Bilen är mappad av förra ägaren som jobbar på GIK-turbo. Eller av hans kompis som har www.etapp.se Eller av dem båda tillsammans Så det är nog riktigt gjort.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Varför går den inte som den ska då?
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Insanity wrote:Varför går den inte som den ska då?
Hehe ja det kan man ju undra! Jag håller precis på att snacka med förra ägaren. Om bilen var sån när han hade den också.. annars lär det ju vara nått som pajat.. eller håller på att paja. Spruckna vaccumslangar brukar ju kunna ställa till saker en del tex. Fast den går ju bra på de högre varven.
Nu när jag kört bilen lite mer efter gårdagens justeringar.. så måste jag säga att den är nog fan bättre... den har nog dubbelt så snabbt svar nu.. men det är fortfarande lite för långsamt tycker jag.
Det var tre saker man kunde ändra på i Throttle Pump Effect inställningarna..
1 - Pedal Speed (1-200)
2 - Increase in Fuel % (1-100)
3 - Durations in Turns (1-100)
Sen finns det intervallen
0000-1500rpm
1501-3000rpm
3001-5000rpm
5000+
Jag har bara testat att ändra i det första intervallet eftersom det är där det stör.
Värdena som stod där var:
1 - Pedal Speed - 5
2 - Increase in Fuel % - 35
3 - Durations in Turns - 15
Jag har nu som sagt dragit upp Increase in fuel till 100% Då blev den lite snabbare.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen