Toppflöde M54 vs M52

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Toppflöde M54 vs M52

Post by Micke »

Nån som har koll på vilken utav dom topparna som flödar bäst i originalutförande? M54B30 vs M52B28 alltså. Kanalerna är väl utformade lika på M50 mot M52 men M52 har smalare ventiler och borde ha något bättre flöde.
/M|cke F@.gner
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

är inte m54 toppen strypt? för mig de stog nåt sånt i bmwandreas tråd ( den me m3an )
Oscarr
Posts: 343
Joined: 25 Apr 2009, 15:19
Location: Borlänge

Post by Oscarr »

Många med m52b28 (328) sätter dit ett m50b25 (325) insug för att få ut mer hästar.

Edit: Läste fel, trodde du menade insug :oops: :oops:
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Det är möjligt att den är "strypt" men är det någon som har mätt i flödesbänk eller sett nån annan skriva om det på nätet?
/M|cke F@.gner
User avatar
Jimmy
Posts: 294
Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta

Post by Jimmy »

En orginal M54B30 topp flödar 198 CFM vid 10mm lyft... (Lyft med orginal kammar är 9.7mm.)

Och 203 CFM vid 12mm...

Kanalerna har annan utformning mot M50/M52... D-formade kanaler på M54 toppen.. Går inte att skifta mellan blocket heller. Tror garanterad att M52 toppen är bättre från början... (Inte M52TU... Dom är mer eller mindre lika som M54.)

Sen är M54 toppen ruggit dålig bakom styrningarna på insugs sidan.

Är du mer intresserad kan jag lägga upp ett gäng bilder på en isärkapad M54 topp.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

lägg gärna upp några bilder på den kapade toppen :)..

har du möjligtvis flödessiffror på en org m50topp också?

mvh
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
Jimmy
Posts: 294
Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta

Post by Jimmy »

Borde finnas många här som kan dela med sig av siffror på en M50 topp.
User avatar
Jimmy
Posts: 294
Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta

Post by Jimmy »

Toppen som är bifogad är lätt putsad...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
Jimmy
Posts: 294
Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta

Post by Jimmy »

En orginal topp ser ut såhär:

Insug:
Image
Image

Avgas:
Image
Image
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Är bilderna på m54 toppen eller m50 ?
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Jimmy
Posts: 294
Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta

Post by Jimmy »

M54.
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Toppflöde M54 vs M52

Post by dre racing@ »

JA hur mycket sämre är m54 toppen än m50?

ska bygga m5x ny och funderar bygga "original m54b30" altså m54 med stakar, kolvar, turbo.

eller bygga m50 stålblock med m50 topp och m54an dubbel vanos (passar detta i toppen)
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Skimmy_76
Posts: 59
Joined: 24 Dec 2013, 11:18
Location: Porsgrunn, Norge

Re: Toppflöde M54 vs M52

Post by Skimmy_76 »

Dobbel vanos er ikke bolt on på m50 topp, må modifisere toppen.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re:

Post by bmw-slangen »

Intressanta genomskärningsbilder!

Jimmy wrote:Inte M52TU... Dom är mer eller mindre lika som M54.
Angående detta, ETK indikerar att det faktiskt är exakt samma topp (samma reservdelsnummer) som används i följande motorer
M52TUB25
M52TUB28
M54B25
M54B28

Förhoppningsvis finns det några M5x-gurus där ute som kan bekräfta detta.
E30 323i -85 : 100% track day car
Post Reply