robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

idag var vi ut och öste på lite för att känna att kopplingen pallar med en ny bromsning.
-kan börja med att tala om att bilen är helt livsfarlig!! totalt insane!! den går fruktansvärt bra, och är så bottenstark så jag har aldrig kört något liknande.
men såklart nu när bromsningen var planerad till slutet av denna vecka så började kopplingen leva f-n igen! nu låter det som att nåt ligger o nöter o skaver, kan vara precis vad som helst så nu åker lådan ner för inspektion :evil:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Nääää!!! :(
Tobbe Pettersson. E30 320 tic limosine

trx878@hotmail.com
tel.070-209 23 28
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Ääähh.. Det är lika bra att riva ner lådan och kolla upp vad som jävlas en gång för alla!

För övrigt en jävligt välbyggd kärra!! Du kommer få många roliga mil i den 2010 :)
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

rev allt för nån dag sen, nu vet vi vad som är felet.
-det finns 2st olika ingående axlar med olika totallängd, och jag har såklart fått den lådan med 12mm kortare axel :roll: , så den splinesade delen på axeln har bara legat med 3mm ingrepp i den innersta lamellen.....så splinesen är rensad i det centrumet och sen hade centrumlagret i vevaxeln vibrerat ut pga vibrationerna!!!!!! inte undra på att det lät som andra världskriget i bänken!!!

kontentan är att det hade kunnat bli ett totalt generalras med havererad tremec som följd, som tur är så har lådan klarat sig. men nu måste vi besluta om vi ska ta hem en en ny axel från jänkeland eller fräsa av sprängkåpan i 2 delar och korta den 12mm, och sedan svetsa ihop den igen.

bilder på haveriet kommer under dagen.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

robbz wrote:rev allt för nån dag sen, nu vet vi vad som är felet.
-det finns 2st olika ingående axlar med olika totallängd, och jag har såklart fått den lådan med 12mm kortare axel :roll: , så den splinesade delen på axeln har bara legat med 3mm ingrepp i den innersta lamellen.....så splinesen är rensad i det centrumet och sen hade centrumlagret i vevaxeln vibrerat ut pga vibrationerna!!!!!! inte undra på att det lät som andra världskriget i bänken!!!

kontentan är att det hade kunnat bli ett totalt generalras med havererad tremec som följd, som tur är så har lådan klarat sig. men nu måste vi besluta om vi ska ta hem en en ny axel från jänkeland eller fräsa av sprängkåpan i 2 delar och korta den 12mm, och sedan svetsa ihop den igen.

bilder på haveriet kommer under dagen.
/mvh



Fan, du har sån otur med allt, men samtidigt jävla tur Robbz. =)
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Pitbull wrote:
robbz wrote:rev allt för nån dag sen, nu vet vi vad som är felet.
-det finns 2st olika ingående axlar med olika totallängd, och jag har såklart fått den lådan med 12mm kortare axel :roll: , så den splinesade delen på axeln har bara legat med 3mm ingrepp i den innersta lamellen.....så splinesen är rensad i det centrumet och sen hade centrumlagret i vevaxeln vibrerat ut pga vibrationerna!!!!!! inte undra på att det lät som andra världskriget i bänken!!!

kontentan är att det hade kunnat bli ett totalt generalras med havererad tremec som följd, som tur är så har lådan klarat sig. men nu måste vi besluta om vi ska ta hem en en ny axel från jänkeland eller fräsa av sprängkåpan i 2 delar och korta den 12mm, och sedan svetsa ihop den igen.

bilder på haveriet kommer under dagen.
/mvh



Fan, du har sån otur med allt, men samtidigt jävla tur Robbz. =)


hehe, ja det får man anse som tur i oturen :wink: ,
-fan jag hade kunnat bli 25k fattigare=).......nu blir det nya tag :twisted:
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Den andra axeln är inte längre in i motorn. Den har bara längre splines in mot lådan. Enklare att göra en platta som flyttar ut kopplingen?
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

axeln är inte dyr och inte svår att byta så jag skulle bytt den
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

fräs sprängkåpan så du får bromsa klart den nån gång
Mvh Nicke Blom
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

PiLlEvAn wrote:axeln är inte dyr och inte svår att byta så jag skulle bytt den


Haha, nu blir det spännande när Jimmy säger emot chefen... ;)
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bmwandreas wrote:Den andra axeln är inte längre in i motorn. Den har bara längre splines in mot lådan. Enklare att göra en platta som flyttar ut kopplingen?


nja, kollar man i reservdelslistan så säger den helt annat.

Image

min låda heter TCET4618 och vi mätte min axel precis som mått "B" på ritningen, och den är exakt 6.71" från tappen in till växellådshuset.
-och det är den andra axeln som är 7.21" som vi måste ha, dvs 12mm längre.

känns som det hur som helst blir till att beställa en ny axel då det är mycket enklare, har inte något vidare bråttom med en ny bromsning. det får ta några veckor helt enkelt.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

lite bilder på "raset".....

grabben mådde som tur var bra...
Image
urtramningslagret såg ut som nytt...
Image
ser ok ut på håll=)
Image
ett tränat öga ser metallflisor=)
Image
centrumlagret låg separetrat från vevaxeln men låg kvar på växellådsaxeln....
Image
hmm lite klen anläggningsyta på den där.......
Image
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

tråkigt med sånna här missöden men tyvärr sånt man får räkna med när man inte bygger efter "standard recept" men sen när allt är utsorterat blir det jääävligt bra istället. bara kämpa på så kommer du va grymmast nästa år
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

robbz wrote:
Bmwandreas wrote:Den andra axeln är inte längre in i motorn. Den har bara längre splines in mot lådan. Enklare att göra en platta som flyttar ut kopplingen?


nja, kollar man i reservdelslistan så säger den helt annat.

Image

min låda heter TCET4618 och vi mätte min axel precis som mått "B" på ritningen, och den är exakt 6.71" från tappen in till växellådshuset.
-och det är den andra axeln som är 7.21" som vi måste ha, dvs 12mm längre.

känns som det hur som helst blir till att beställa en ny axel då det är mycket enklare, har inte något vidare bråttom med en ny bromsning. det får ta några veckor helt enkelt.

/mvh


ärtan: kan du dementera eller bekräfta detta tror du? så man vet, spelar ju iofs ingen roll kanske? jänkarna har ju alltid varit roliga på måttsättningar så bäst man trippelkollar 8)

pelivean: vet du var man köper dessa reservdelar och ungefär hur mycket kostar en ny axel?

jimmyA: tack så mycket :wink: , jag hoppas den blir bland dom grymmaste :D , skönt är det iallafall att det strular nu och inte i säsongen, hoppas bara man hinner sortera ut allt nu under vintern!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

nu har man donat lite igen.
-då jag har toklessnat att riva ner bakvagnen så fort lådan ska tas ner, så ringde jag svea bil och frågade om dom hade lust att fimpa upp kardanen i 2 delar och svetsa ditt flänsar så man får den delbar. det var ingen bra ide´tyckte dom utan dom skulle försöka fixa yokear som man kan "skruva" låss från kardanstången.

-så länge orkar jag inte vänta så jag modifierade bakvagnsbalken lite innan jag rev ner allt. så nu vet jag att kardanen går fritt att lyfta ner :D

35mm av balken behövdes ta bort....
Image
det bortkapade ersattes av 5mm rostfria plåtar...
Image
klart.....bara att slaska på lite färg så e biffen fixad..
Image
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

man ska göra det lätt för sig :) mvh
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du har väl 4618 lådan? Det är oftast den vi använder och det funkar fint med 3 skivig. Och den har kortare axeln på den där listan.
Post Reply