Twin inlopp ?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Twin inlopp ?

Post by markus »

Hur ska jag bygga adaptergrenröret om jag har dubbelt inlopp på turbon och inbyggd wastgate? ska jag dela upp pulserna i ett stort rör och sedan dela vid turbon eller går det ta 123- i det ena inloppet och 456- i det andra ?
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

123 i ena o 456 i andra, tändföljd 153624
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Är du säker på att den interna wastegaten räcker?
Vad är det för aggregat?
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Mattias Sandgren wrote:Är du säker på att den interna wastegaten räcker?
Vad är det för aggregat?


KKK 27.. ska inte köra över 1,2 bar på en m20b25..
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Om inte aggregatet kommer från en dieselmotor ventilerar antagligen wastegaten bara ena inloppet till turbinen och du kommer få svårt att hålla ner laddtrycket.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Mattias Sandgren wrote:Om inte aggregatet kommer från en dieselmotor ventilerar antagligen wastegaten bara ena inloppet till turbinen och du kommer få svårt att hålla ner laddtrycket.


japp den ventilerar bara ena inloppet.. blir det svårt redan vid 1 bar ? hjälper det om man delar upp pulserna i ett rör innan det går in i turbon ?
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

"delar upp pulserna i ett rör innan det går in i turbon " ??

Det var knepigt ordval, men du menar att man ska strunta i pulsdelning och sammaföra cylindergrupperna (1,2,3 och 4,5,6) in i ett och samma rör ?

Skaffa en riktig wastegate istället.. 1000-lapp drygt får du en fin "Kina-wastegate".
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Mattias Sandgren wrote:"delar upp pulserna i ett rör innan det går in i turbon " ??

Det var knepigt ordval, men du menar att man ska strunta i pulsdelning och sammaföra cylindergrupperna (1,2,3 och 4,5,6) in i ett och samma rör ?

Skaffa en riktig wastegate istället.. 1000-lapp drygt får du en fin "Kina-wastegate".


Jo det var så jag mena :oops: :wink: Jag får prova men ifall det inte funkar så är det nog bäst att man svetsar dit en wastgate anslutning...
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

markus wrote:
Mattias Sandgren wrote:Är du säker på att den interna wastegaten räcker?
Vad är det för aggregat?


KKK 27.. ska inte köra över 1,2 bar på en m20b25..


Ju mer du lladdar desto mindre wastgate behöver du kan man säga..
Men den stora grejen är att med så stort avgashus blir det lättare för avgaserna att gå igenom turbinen än genom wastegaten.. En diesel producerar mindre avgaser, samt en massa andra saker i dieselmotorns uppbyggnad som gar att det inte behövs lika stor wastegate...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Post Reply