E34 525 turbo touring, budget.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E34 525 turbo touring, budget.
Hallå länge tänkt på att slänga upp en tråd här om vad som händer med mitt projekt, och nu har man fått tummen ur!
Det hela började för 5 månader sedan efter att varit och köpt ett riktigt klipp på blocket gav 2500 för åbäket, bilen hade endast sprucken topp och lite skavanker i lacken, annars fräsch för pengarna!
Planerna är väll att komma upp i en 400 hästars lek bil, inga stora vyer för framtiden direkt, lättning ligger högt på listan.
Bockar mina bur rör från rakmetervara och bygger allt själv.
Tänkt Setup.
Motor:
Vanos kolvar.
Oringat.
Portad topp.
Mira fräst.
Schwitser turbo.
Viktade stakar/kolvar.
Mf2 sprut (ska utnytjas till max).
535 spridare/luftmassemätare.
9000 ic.
Hemma pulat grenrör.
044 pumpar.
Kina BTR.
Chassi:
Svetsdiff.
Sänkfjädrar.
Gjort egen liten frontläpp i frigolit form.
Inredning:
Båge.
Racingstolar.
4-punktsbältet.
Det mesta urkapat och lättat!
Här kommer en liten för smak kommer mycket mer bilder sen!
Det hela började för 5 månader sedan efter att varit och köpt ett riktigt klipp på blocket gav 2500 för åbäket, bilen hade endast sprucken topp och lite skavanker i lacken, annars fräsch för pengarna!
Planerna är väll att komma upp i en 400 hästars lek bil, inga stora vyer för framtiden direkt, lättning ligger högt på listan.
Bockar mina bur rör från rakmetervara och bygger allt själv.
Tänkt Setup.
Motor:
Vanos kolvar.
Oringat.
Portad topp.
Mira fräst.
Schwitser turbo.
Viktade stakar/kolvar.
Mf2 sprut (ska utnytjas till max).
535 spridare/luftmassemätare.
9000 ic.
Hemma pulat grenrör.
044 pumpar.
Kina BTR.
Chassi:
Svetsdiff.
Sänkfjädrar.
Gjort egen liten frontläpp i frigolit form.
Inredning:
Båge.
Racingstolar.
4-punktsbältet.
Det mesta urkapat och lättat!
Här kommer en liten för smak kommer mycket mer bilder sen!
RasmusD wrote:känns inte som att 535 spridare och lmm passar in i den tänkta setupen riktigt
Håller med där! 535 spridarna räcker väl kanske till 250-260hk MAX med uppställt bränsletryck!
+ att hållbarheten på en sån setup kan bli tvivelaktig Tyvärr !
Spara ihop lite pengar till ett riktigt sprut, du kommer att ha igen det!
kan va riktigt
kan va riktigt smidigt..enkelt.. å budjet vänligt å köra
mf2 sprut..
kört själv så på m10.
mf2 sprut..
kört själv så på m10.
_Johnny_ wrote:Det är skillnad på LuftMÄNGDSmätare och LuftMASSEmätare. En 535-Lmm från M30 lär ju inte lira med en M50 Vanosmotor direkt?
Stämmer , det kommer antagligen inte att fungera bra om man inte kan få signalen att fungera bra med det sprut som det pratas om.
Mitt tips är att låta mig sätta ihop ett turbochip anpassat efter önskad setup så kommer du nå dina 350-400 hk med originalsprut enbart lite justeringar så som större spridare, progressiv BTR osv.
Skicka mig PM för mer info ang turbochip.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
_Johnny_ wrote:Det är skillnad på LuftMÄNGDSmätare och LuftMASSEmätare. En 535-Lmm från M30 lär ju inte lira med en M50 Vanosmotor direkt?
Stämmer , det kommer antagligen inte att fungera bra om man inte kan få signalen att fungera bra med det sprut som det pratas om.
Mitt tips är att låta mig sätta ihop ett turbochip anpassat efter önskad setup så kommer du nå dina 350-400 hk med originalsprut enbart lite justeringar så som större spridare, progressiv BTR osv.
Skicka mig PM för mer info ang turbochip.
Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
FekZen wrote:_Johnny_ wrote:Det är skillnad på LuftMÄNGDSmätare och LuftMASSEmätare. En 535-Lmm från M30 lär ju inte lira med en M50 Vanosmotor direkt?
Stämmer , det kommer antagligen inte att fungera bra om man inte kan få signalen att fungera bra med det sprut som det pratas om.
Mitt tips är att låta mig sätta ihop ett turbochip anpassat efter önskad setup så kommer du nå dina 350-400 hk med originalsprut enbart lite justeringar så som större spridare, progressiv BTR osv.
Skicka mig PM för mer info ang turbochip.
Mvh//A
Vill bara veta mer om singnalen du pratar om? vad är det som avgör om den blir bra respektive dålig som du pratar om? Vill lära mig mer
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge