E34 525 turbo touring, budget.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

joon

E34 525 turbo touring, budget.

Post by joon »

Hallå länge tänkt på att slänga upp en tråd här om vad som händer med mitt projekt, och nu har man fått tummen ur!

Det hela började för 5 månader sedan efter att varit och köpt ett riktigt klipp på blocket gav 2500 för åbäket, bilen hade endast sprucken topp och lite skavanker i lacken, annars fräsch för pengarna!

Planerna är väll att komma upp i en 400 hästars lek bil, inga stora vyer för framtiden direkt, lättning ligger högt på listan.
Bockar mina bur rör från rakmetervara och bygger allt själv.

Tänkt Setup.

Motor:
Vanos kolvar.
Oringat.
Portad topp.
Mira fräst.
Schwitser turbo.
Viktade stakar/kolvar.
Mf2 sprut (ska utnytjas till max).
535 spridare/luftmassemätare.
9000 ic.
Hemma pulat grenrör.
044 pumpar.
Kina BTR.

Chassi:
Svetsdiff.
Sänkfjädrar.
Gjort egen liten frontläpp i frigolit form.

Inredning:
Båge.
Racingstolar.
4-punktsbältet.
Det mesta urkapat och lättat!

Här kommer en liten för smak kommer mycket mer bilder sen!
Image

Image
RasmusD

Post by RasmusD »

känns inte som att 535 spridare och lmm passar in i den tänkta setupen riktigt :)
M5 -05
M5 -90
840 -93
528 -98
moggemx

Post by moggemx »

RasmusD wrote:känns inte som att 535 spridare och lmm passar in i den tänkta setupen riktigt :)

Håller med där! 535 spridarna räcker väl kanske till 250-260hk MAX med uppställt bränsletryck!
+ att hållbarheten på en sån setup kan bli tvivelaktig :? Tyvärr !

Spara ihop lite pengar till ett riktigt sprut, du kommer att ha igen det! :wink:
joon

Post by joon »

Då får ni ta er en titt igen :P , ska köra tilläggssprut med!
tony

kan va riktigt

Post by tony »

kan va riktigt smidigt..enkelt.. å budjet vänligt å köra

mf2 sprut..

kört själv så på m10.
_Johnny_

Post by _Johnny_ »

Det är skillnad på LuftMÄNGDSmätare och LuftMASSEmätare. En 535-Lmm från M30 lär ju inte lira med en M50 Vanosmotor direkt?
FekZen

Post by FekZen »

_Johnny_ wrote:Det är skillnad på LuftMÄNGDSmätare och LuftMASSEmätare. En 535-Lmm från M30 lär ju inte lira med en M50 Vanosmotor direkt?

Stämmer , det kommer antagligen inte att fungera bra om man inte kan få signalen att fungera bra med det sprut som det pratas om.

Mitt tips är att låta mig sätta ihop ett turbochip anpassat efter önskad setup så kommer du nå dina 350-400 hk med originalsprut enbart lite justeringar så som större spridare, progressiv BTR osv.

Skicka mig PM för mer info ang turbochip.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
FekZen

Post by FekZen »

_Johnny_ wrote:Det är skillnad på LuftMÄNGDSmätare och LuftMASSEmätare. En 535-Lmm från M30 lär ju inte lira med en M50 Vanosmotor direkt?

Stämmer , det kommer antagligen inte att fungera bra om man inte kan få signalen att fungera bra med det sprut som det pratas om.

Mitt tips är att låta mig sätta ihop ett turbochip anpassat efter önskad setup så kommer du nå dina 350-400 hk med originalsprut enbart lite justeringar så som större spridare, progressiv BTR osv.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
joon

Post by joon »

FekZen wrote:

Mvh//A

Vill bara veta mer om singnalen du pratar om? vad är det som avgör om den blir bra respektive dålig som du pratar om? Vill lära mig mer :)
joon

Post by joon »

Jag kör inte vanos motorn :D
_Johnny_

Post by _Johnny_ »

joon wrote:

Jag kör inte vanos motorn :D

Same same, du kör M50 iaf. :wink:
joon

Post by joon »

Här kommer resten av dom utlovade bilderna, dom är klick bara!

Hoppas ni gillar det! :P

Image
Hoppas på att denna toppen flödar på fint!

Image

Image
Oringningen gjord med eget verktyg!

Image
Mitt bidrag till oljetillförseln till turbon!

Image

Image

Image

Image
joon

Post by joon »

Synd bara att man behöver ha 1000hk i detta forum för att få kommentarer!! :twisted:
nicke.t

Post by nicke.t »

portningen ser fin ut.mvh
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
joon

Post by joon »

nicke.t wrote:portningen ser fin ut.mvh

Ja det blir fint, om man tar sig tiden. Det tar fruktansvärt lång tid för att få det så bra, sen är där ju en del ventiler i en 24v topp också :lol: .
joon

Uppdatering.

Post by joon »

Äntligen fått motivation till att hålla på med bilen igen, och motivation till att uppdatera här! Slang in en liten kommentar dom är välkomna såväl bra som dåliga!

Image

Image

Image
Blocket med vanos kolvarna.
Image
dre racing@

Post by dre racing@ »

har du en bild på o-rings värktyget?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Post Reply