zf oljedropp vid avtappningsplugg

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

zf oljedropp vid avtappningsplugg

Post by Thörn »

Skall man alltid ersätta den med en ny plugg eller något sånt knep?
Tyckte jag vred den relativt hårt, (vågade inte dra riktigt hårt) men det är ändå lite dropp från den.
Känns sådär med droppar när man gärna vill att oljan är därinne och det blir lite dyrt och omständigt att fylla på vid tankning. :wink:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
tykoo
Posts: 499
Joined: 23 Aug 2007, 17:59
Location: Säter

Post by tykoo »

loctite har väl nån fin gängtätning man kan droppa på lite:D
// Rasmus Wikström

Opel kadett -79 m50b25 turbo
BMW 525 e34 turbo - ihjäl/skrot
BMW 318is e36 - såld
Martinssonn
Posts: 380
Joined: 05 Dec 2008, 12:32
Location: Örebro

Post by Martinssonn »

Den är ju konisk så dra på du! :) värsta som kan hända är väl att du spräcker lådan :)

Gängtejp är bra skit annars. lite billigare än locktite också!
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Men?

Hur ser din kopparpackning ut? Den skall ju alltid bytas! Gjorde du det?

Sen ska du inte behöva dra hårt för att det ska bli tätt.
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

bmw-slangen wrote:Men?

Hur ser din kopparpackning ut? Den skall ju alltid bytas! Gjorde du det?

Sen ska du inte behöva dra hårt för att det ska bli tätt.
Sitter ingen kopparbricka, pluggen är konisk.....

På med lite gängtätning så blir det tätt, har alltid funkat för mig.

Mvh/ Anders
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Ooops... Visste faktiskt inte att den pluggen var konisk.

Ja, som alla sagt så löser gängsäkring (Loctite 222) eller gängtätning (Loctite 542) problemet.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Ta inte gänglåsning för guds skull då lär du alldrig få bort den sen :)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Det finns tre olika sorters styrkor på Loctite's gänglåsningsvätskor, markus.

Det var därför jag explicit skrev Loctite 222 som är den svaga gänglåsningen. Den borde vara ok i detta sammanhang. Men som du säger, medium och stark bör man inte ha.


TILLÄGG : Loctite 222 har en breakloose torque på 14 Nm för M10. Dock kommer gänglåsningens styrka minska till kanske ca 75-50% (av styrkan i ideela förhålladen) pga värmen och kontakten med oljan.

I det här detta fallet är det nog olämpligt att chansa, så köp en flaska med gängtätning och använd det - den kommer säkerligen till nytta vid andra tillfällen.
Post Reply