svininfluensan......?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Det finns ju en anledning till att världen får panik och myndigheterna tar till metoder som massvaccinering. A(H1N1)="svininfluensan" är det viruset som dödat flest människor i världshistorien genom en pandemi.
50-100 miljoner människor dog av A(H1N1) mellan 1918-1920, varav ca 38000 bara i Sverige.
Detta kanske redan har påpekats, men det gör att jag lär vaccinera mig så fort det går, (slut på vaccin på min central nu).
Hur pass effektivt vaccinet skyddar mot spridning av smittan bryr jag mig inte om ett dugg. Jag vill inte dö av skiten.
50-100 miljoner människor dog av A(H1N1) mellan 1918-1920, varav ca 38000 bara i Sverige.
Detta kanske redan har påpekats, men det gör att jag lär vaccinera mig så fort det går, (slut på vaccin på min central nu).
Hur pass effektivt vaccinet skyddar mot spridning av smittan bryr jag mig inte om ett dugg. Jag vill inte dö av skiten.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Går ju att tänka så också att man minsann inte behöver ta det, Visst ni kanske har rätt att NI inte ens märker av att ni har viruset men roligt ifall nästa människa du smittar är ett barn på säg 3mån.
Jag tar det inte för min skull, jag tar det för mina systrars 4 småungar samt alla andra lättdrabbade!
Jag tar det inte för min skull, jag tar det för mina systrars 4 småungar samt alla andra lättdrabbade!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
E39 523i Vinterpulka
Finns det bevis att små barn är känsligare än vuxna?...Snekast wrote:Går ju att tänka så också att man minsann inte behöver ta det, Visst ni kanske har rätt att NI inte ens märker av att ni har viruset men roligt ifall nästa människa du smittar är ett barn på säg 3mån.
när min unge var 1-4 så va jag jämt smittad av återkommande virus...
varför.. jo jag sprang på dagis..träffade massa folk.. mm.
dom repade sig relativt snabbt... värre va det för mig å gå igenom alla normala barnsukdomar igen.
sen så va det en kille nu i dagarna som bytt hjärta... han tog sprutan kroppen stötte bort hjärtat å han dog.
så det är inte alltid bra å bara trycka i sig allt skit dom hittar på.

Du lär inte dö av skiten direkt om du är frisk.Thörn wrote:Det finns ju en anledning till att världen får panik och myndigheterna tar till metoder som massvaccinering. A(H1N1)="svininfluensan" är det viruset som dödat flest människor i världshistorien genom en pandemi.
Har du riktigt taskigt imunförsvar så kanske du borde överväga, annars ser jag inte nån anledning till det.
Ingen som fått tag på information om hur detta ens uppkom?
Låt naturen ha sin gång, funkade finfint tills människan la sig i.
Tänker inte ta så länge ingen påvisar hur extremt farligt det är att inte ta den, hur många här har influensa vaccinerat sig d senaste 10åren? hur många småbarn har ni smittat med eran influensa då..vem brydde sig då?...det är sååååå hajjpat!!!
MEN jag säger inte att alla ska låta bli..men jag tror (och det är bevisat)att blir man smittad så är risken för att bli "allvarligt" sjuk inte speciellt stor, sedan att det tillsattes kvicksilver BARA för att det levererades i 10-dos ampuller är puckat...visst man kan få i sig kvicksilver på annat håll men knappast injicerat rakt in i muskeln?! (insjöfisken tänkte jag på som det snackas om)
Tyskarna är ju nöjda...där ere skillnad på folk o folk..varför då??
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8325421.stm
http://svt.se/2.115563/1.1788129/varann ... ik_1788129
MEN jag säger inte att alla ska låta bli..men jag tror (och det är bevisat)att blir man smittad så är risken för att bli "allvarligt" sjuk inte speciellt stor, sedan att det tillsattes kvicksilver BARA för att det levererades i 10-dos ampuller är puckat...visst man kan få i sig kvicksilver på annat håll men knappast injicerat rakt in i muskeln?! (insjöfisken tänkte jag på som det snackas om)
Tyskarna är ju nöjda...där ere skillnad på folk o folk..varför då??
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8325421.stm
http://svt.se/2.115563/1.1788129/varann ... ik_1788129
- Strandholm
Syftade mest på natur och djur.Mikael S wrote:Jaha hur bra var livslängden innan människan la sig i då?ramberg wrote:Låt naturen ha sin gång, funkade finfint tills människan la sig i.
Men livslängden för människan har ökat och alltid gjort, dock betydligt mer senaste århundradet pga medicin och hjälpmedel etc.
Förr var det som så att de svaga dog och de starka överlevde.
Så är det inte idag, idag tar vi hand om de svaga som kan ligga på sjukhus i år innan de dör.
Frågan är egentligen till vilken nytta då man redan är förbrukad, man gör ju ingen nytta av att ligga i sängen, eller tycker din chef det?
Det är väl klart man vill vara med så länge som möjligt men när man bara är en belastning kan man ju fundera lite?
Hur var det med fågelinfluensan, nån som vaccinerade sig då?
Jag tycker det här är överdrivet som blommat upp för mycket i media att det är farligt.
vad menar du?....Mikael S wrote:Jaha hur bra var livslängden innan människan la sig i då?ramberg wrote:Låt naturen ha sin gång, funkade finfint tills människan la sig i.
att mäniskan levde kortare.... förri tiden ? ..... knappast..
däremot så har ju mäniskan i dag bättre vård..läkemedel mm..
men att vi lever längre än dom so var födda för 100 år sen..? jag köper inte det.
Vi lever längre för var generation och mycket mer nu senaste generationerna pga läkarvården.tony wrote:vad menar du?....Mikael S wrote:Jaha hur bra var livslängden innan människan la sig i då?ramberg wrote:Låt naturen ha sin gång, funkade finfint tills människan la sig i.
att mäniskan levde kortare.... förri tiden ? ..... knappast..
däremot så har ju mäniskan i dag bättre vård..läkemedel mm..
men att vi lever längre än dom so var födda för 100 år sen..? jag köper inte det.
Vi kan ta hand om våra äldre på ett annat sätt än förr då de i princip bara fick ligga och invänta döden, nu tas de om hand och hålls vid liv, egentligen till vilken nytta?
Alla vill väl leva länge men när man är helt borta i huvudet och inte kan göra något själv.. är det ett liv?
Nu surrar ni.
Klart människan lever längre idag än dom gjorde för 100-200 år sen. Medicinvetenskapen och industrialiseringen har påverkat medellivslängden drastigt och det är i högsta grad påverkat av människan.
Och att påstå att folk blir kollin för att dom lever längre är rena dumheter. T.ex 1850 var medellivslängden 45år, visst det fanns personer som levde längre men inte alls som idag när dom flesta klarar sig till 75år. Inte ens i början på 1900 talet levde genomsnittliga mannen till 60år.
Klart människan lever längre idag än dom gjorde för 100-200 år sen. Medicinvetenskapen och industrialiseringen har påverkat medellivslängden drastigt och det är i högsta grad påverkat av människan.
Och att påstå att folk blir kollin för att dom lever längre är rena dumheter. T.ex 1850 var medellivslängden 45år, visst det fanns personer som levde längre men inte alls som idag när dom flesta klarar sig till 75år. Inte ens i början på 1900 talet levde genomsnittliga mannen till 60år.
Det behöver inte var bra att ha bra immunförsvar när det gäller denna influensa. Sedan kan det mycket väl komma en avart av denna till våren som är ännu djävligare. Men redan med denna variant blir många "friska unga och medelålders" så sjuka att det kräver sjukhusvård då det går ner i lungorna, vet inte om det är samma orsak som till Spanska flugan men se nedan:
The Spanish flu virus infected lung cells, leading to overstimulation of the immune system via release of cytokines into the lung tissue. This leads to extensive leukocyte migration towards the lungs, causing destruction of lung tissue and secretion of liquid into the organ. This makes it difficult for the patient to breathe. In contrast to other pandemics, which mostly kill the old and the very young, the 1918 pandemic killed unusual numbers of young adults, which may have been due to their healthy immune systems mounting a too-strong and damaging response to the infection.[5]
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
hävdar forfarande att mäniskans ålder är begränsad...1845...fanns det mäniskor som vart över 100 år ..Mikael S wrote:Nu surrar ni.
men som sagt läkemedel mm ..är bättre i dag..
men åldermässigt sitta å sura på ålderdomshemmet när man 70+-97+..
är väl ingen mått stock på välfärds sammhället..