PPF E28 M30 1041 whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Simon kör M30B35 block i sin M5 med 94mm borr. Och då är det 7-8 mm cylinderväggar. Och så mycket är det inte i en M5 orig.
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

jorgen wrote:
Bäckis wrote:Det är en skitfin kurva på maskinen.

Insug och grenrör kommer inte användas på nya motorn och är till salu.


Lite priser är ju aldrig fel :wink: vart tog bw snurran vägen då?


Snurran är såld.

/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Bmwandreas wrote:Simon kör M30B35 block i sin M5 med 94mm borr. Och då är det 7-8 mm cylinderväggar. Och så mycket är det inte i en M5 orig.


Ursäkta en som inte har koll men...
Om det är samma längd på veven och stakarna sitter på samma avstånd hur kan det bli mer material i väggarna då? M5-blocket bygger väl på M30-blocket från början?
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
paran0id
Posts: 126
Joined: 23 Sep 2008, 16:36
Location: Kristianstad

Post by paran0id »

JohanE wrote:Ursäkta en som inte har koll men...
Om det är samma längd på veven och stakarna sitter på samma avstånd hur kan det bli mer material i väggarna då? M5-blocket bygger väl på M30-blocket från början?


Om jag inte missminner mig så är cc mellan cylindrarna 100mm på en m30, så med 94mm borr ska det stämma mycket väl med 8mm cylindervägg.

Vet dock ej på rak arm vad det är för borr i s38an, har för mig att det är 94,6 dock så det blir 5,4mm cylindervägg om det stämmer.
Henrik Olsen
0704-88 08 27
Persson
Posts: 133
Joined: 20 Nov 2005, 23:46
Location: Avesta/Stockholm

Post by Persson »

Eller så är "fodren" tunnare på s38 kanske?
Alltså så det blir ett mellanrum mellan cylindrarn på s38 medans på m30 går cylindrarna emot varnadra, jag vet inte men det borde väl vara så om det är mer cylindervägg med samma borr och samma cc mellan dom.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

M5 blocken har tunnare cylinderväggar än 535 E34 blocken även om man borrar dem till samma storlek.
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Stämmer säkert när du säger det, men om jag inte tänker galet så känns det lite knas, vore det 2mm extra mellan loppen vid samma borr så blir det ju 2*5mm (5=antal väggar imellan 1an och 6ans burk) så isf skiljer det 10mm i cc imellan 1an och 6an på m30 och M blocket, och det borde ju även då vara samma visa med vevaxlarna.
Mitsubishi EVO III projekt
Persson
Posts: 133
Joined: 20 Nov 2005, 23:46
Location: Avesta/Stockholm

Post by Persson »

det är ju inte cc mellan cylindrarnra som det skiljer utan det är tjockleken på cylinderväggen som är skillnaden.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Persson wrote:det är ju inte cc mellan cylindrarnra som det skiljer utan det är tjockleken på cylinderväggen som är skillnaden.


Exakt.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

fredrick wrote:Stämmer säkert när du säger det, men om jag inte tänker galet så känns det lite knas, vore det 2mm extra mellan loppen vid samma borr så blir det ju 2*5mm (5=antal väggar imellan 1an och 6ans burk) så isf skiljer det 10mm i cc imellan 1an och 6an på m30 och M blocket, och det borde ju även då vara samma visa med vevaxlarna.


jag får inte häller ihop det... jag tänker som du... samma borr med tjockare cylindervägg borde inte funka kan ju

omöjligt bli samma cc... inte i mitt huvud. :shock:
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Är väl godset till kylkanaler och oljekanaler som skiljer, det blir samma tjocklek på cylinderväggar mellan cylindrarna.
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

FoX wrote:
fredrick wrote:Stämmer säkert när du säger det, men om jag inte tänker galet så känns det lite knas, vore det 2mm extra mellan loppen vid samma borr så blir det ju 2*5mm (5=antal väggar imellan 1an och 6ans burk) så isf skiljer det 10mm i cc imellan 1an och 6an på m30 och M blocket, och det borde ju även då vara samma visa med vevaxlarna.


jag får inte häller ihop det... jag tänker som du... samma borr med tjockare cylindervägg borde inte funka kan ju

omöjligt bli samma cc... inte i mitt huvud. :shock:


Men snälla ni. Det är samma CC och cylindrarna sitter ihop. Det är tjockleken där de inte sitter ihop som är tjockare.
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Okej, till kanaler osv på sidorna förstår jag.. Såg bara att nån skrev om materialet imellan loppen innan mig och trodde att det gällde det också men då är jag med :)
Mitsubishi EVO III projekt
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nu är alla gamla delar sålda.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Vad är det för bussningar i bakvagnen på dendär Besten?
Något ni kan fixa i delrin ?? :twisted:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Bäckis wrote:
Bert-Ola wrote:Bra initiativ det här, ska bli kul att följa.

M30 är ju en motorfamilj som ligger mig varmt om hjärtat.


Den ligger absolut inte mig varmt om hjärtat. Låter inte lika skönt som M20 och ger uselt med effekt :) Men det blir nog fränt ändå till slut.


Bitter! :) hehe
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
claude
Posts: 113
Joined: 07 Apr 2006, 21:55
Location: Avesta

Post by claude »

Bäckis wrote:Nu är alla gamla delar sålda.


vilken tur att jag smög ner till garaget och delade motorn i går

allt såg ut att va i toppskick som väntat

H/
Last edited by claude on 03 Apr 2011, 19:46, edited 1 time in total.
Post Reply