E30Anders projekt! 1008hk/ 1173Nm

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
NickE30M50
Posts: 88
Joined: 02 Jan 2009, 21:02
Location: Arvika

Post by NickE30M50 »

fan va fräsch den lär bli när allt blir nytt! Har du något bra tips om hur man demonterar samt monterar sidorutorna bak??
Grefven

Post by Grefven »

E30Anders wrote:Kul att du gillar min gamla kärra :D men jag måste nog göra dig besviken.... blir min snik m50 turbo till att börja med.
Ev åker s50:in i senare men då som sugmotor.
Efter problemen jag hade med min s50 så vet jag hur dryga dom motorerna är å skruva med så det blir inga fler s50 turbosar för min del :evil:

Blev ju riktigt bra snurr på din nu, får hoppas att du får många problemfria mil....Den är ju grymt fin måste jag säga.

Mvh/ Anders


man får ju önska att det funkar iaf. har kört 2 tillfällen och knappt 5 mil efter mappning. mest transportsträcka men kännt på effekten lite oxå. den går galet. hoppas den inte jävlas mer än man ber om iaf.
Pimpolainen
Posts: 850
Joined: 24 Sep 2006, 12:44

Post by Pimpolainen »

NickE30M50 wrote:fan va fräsch den lär bli när allt blir nytt! Har du något bra tips om hur man demonterar samt monterar sidorutorna bak??


demontera: köp ett par öl och släng igång värmefläkten i garaget, ring en vän. du sitter i baksätet, polaren står utanför och håller så gott det går i rutan. börja med att vräng gummilisten i bakrutan över kanten inne i kupén hela vägen runt samtidigt som du trycker rutan ut mot polarn. busenkelt.

när du ska ha dit den så fyller du sprutflaska med såpvatten. rutan ska vara i gummilisten. spruta rikligt med såpvatten på gummilisten. ta en nylontråd eller nån el kabel av ca 4mm storlek. lägg den i spåret i gummilisten hela vägen rutan runt tills trådarna möter varann. överlappa ca 50mm åt varje håll. be kompisen trycka rutan in mot bilen istället samtidigt som du i en cirkelformad rörelse rör tråden och går längs med kanten på karossen så du ser att gummilisten vrängs över.

glöm inte alulisten som hellst ska sitta i gummit innan montering, är ett helvete att få i efteråt :)

kan du inte ändra rubriken, en annan får ju ångest över att detta fina bygget kallas budget när ens egna bygge har tagit den mesta tiden av tre år, ändå är man inte i samma liga som denna kaross! =)

får man se den i sommar?
Mvh PJ
e30jocke
Posts: 288
Joined: 06 Jul 2008, 08:59
Location: halmstad

Post by e30jocke »

ja håller fan med, inge budget bygge längre==) men bra blir de iaf.misstänker att den kommer rulla ut på vägarna i sommar o jag tror den kommer bli skit fet.mvh jocke
User avatar
NickE30M50
Posts: 88
Joined: 02 Jan 2009, 21:02
Location: Arvika

Post by NickE30M50 »

Tack pimpolainen för infon:D Mycket bra! Tycker oxå att denna tråd borde ändra rubrik:) Alldeles för seriöst för att kallas budget!;)
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Klart det är ett budgetbygge...... inte ens smidd maskin ju :wink:
Idag blev det en sväng till garaget, blev till att fixa lite tryckrör, svetsa fast justeringsbrickorna på bakvagnen, kapade till plåten som ska ersätta reservhjulsbaljan och började även kapa i instrumentbrädan så den ska gå att få dit fast buren sitter där.

Image


Image

Image

Image

Image

Mvh/ Anders
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

är det egenbyggt motorfäste på avgassidan?
Karl Jansson, 070-4406777
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

_Kalle_ wrote:är det egenbyggt motorfäste på avgassidan?


Japp, finns bilder på det tidigare i tråden....

Mvh/ Anders
E.Johansson
Posts: 20
Joined: 30 Nov 2005, 22:32

Post by E.Johansson »

E30Anders wrote:
E.Johansson wrote:Nice med framsteg hörru!


Japp sakta men säkert, är ju fan minusgrader i garaget nu så man är ju inte skitsugen på att åka dit alla gånger :cry:
Tycker det är dags att du drar igång en egen projekttråd nu, tror att många hade gillat bygget även om det är "fel" märke....

Mvh/ Anders



Vet inte om det är min grej riktigt men sen blir man nog trackad för att det inte är en bmw.. Men kan ju fixa en tråd om M3an och smyga in nån bild på volvon kanske så har man kommit runt problemet hehe
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Började dagen med att försöka knöla dit instrumentbrädan vilket visade sig vara knivigare än väntat, fick ju fan såga sönder halva brädan innan den ville dit :evil:
Svetsade även dit plåten i bagaget, fixade lite mönster i den också så den inte blir allt för sladdrig.
Sen varvade jag igång tigen å svetsade på en bortkapad bit av intercoolern på kompressorhuset, passade som handen i handsken :D
Fick tillbaka mina delar från ytbehandlingen idag..... tycker det ser lite roligare ut än biltemas mattsvart.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Mvh/ Anders
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Ser riktigt fint ut. Hur gjorde du mönstret på plåten i skuffen?

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Tackar!!!

Fick hjälp av en polare som är bilplåtslagare, är inte säker på vad maskinen heter men man rullar plåten mellan två hjul som trycker mönstret, finns olika hjul beroende på vad man ska göra.
Kan den heta "sick och fals" maskin??

Mvh/ Anders
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Såg proffsigt ut iallfall! :)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Håller med dig, ser lite roligare ut än en slät plåt och så syns det inte så mycket att det inte är orginal....

Mvh/ Anders
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

E.Johansson wrote:
E30Anders wrote:
E.Johansson wrote:Nice med framsteg hörru!


Japp sakta men säkert, är ju fan minusgrader i garaget nu så man är ju inte skitsugen på att åka dit alla gånger :cry:
Tycker det är dags att du drar igång en egen projekttråd nu, tror att många hade gillat bygget även om det är "fel" märke....

Mvh/ Anders



Vet inte om det är min grej riktigt men sen blir man nog trackad för att det inte är en bmw.. Men kan ju fixa en tråd om M3an och smyga in nån bild på volvon kanske så har man kommit runt problemet hehe


Sluta fjanta nu å lägg ut en projekttråd på volvon :wink: , finns ju fler volvo:s på forumet.... och din är ju inte direkt skit-tråkig 8)

Mvh/ Anders
User avatar
ylindgren
Posts: 490
Joined: 13 Apr 2006, 17:35

Post by ylindgren »

Hva koster det å eloksere delene? Kan hjul nava være på?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ser kanon ut Anders. Budgetbygge javisst, men inte lågbudget :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Post Reply