Hur länge hänger Biltemas "torra" spole med?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Hur länge hänger Biltemas "torra" spole med?

Post by kallevedlund »

Kör nu med Biltemas "torra" spole och har misständningar vid 5500 varv och 1.3 bar...

Någon som vet ungefär när den kastar in handduken?

Dumt o investera i en dyrare spole om det inte behövs...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

det undrar jag med...

ska inhandla spolar till mitt sprut och vet inte vad jag ska köpa...
vill inte köpa någe värsting grejjor heller...

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: Hur länge hänger Biltemas "torra" spole med?

Post by johankihl »

skurt wrote:Kör nu med Biltemas "torra" spole och har misständningar vid 5500 varv och 1.3 bar...

Någon som vet ungefär när den kastar in handduken?

Dumt o investera i en dyrare spole om det inte behövs...


Eftersom lambdan inte stämmer (läckage) Kan det vara så att den går så oerhört fett så den inte orkar tända. Vänta med att byta spole tills den är mappad efter ordning!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Vet att det bromsats 580hk på en 4cylindrig maskin. Sedan så är ju frågan vad du driver dom med?

Jag andvänder dom ihop med VEMS, har dock inte fått utvärdera dom ännu.
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Re: Hur länge hänger Biltemas "torra" spole med?

Post by kallevedlund »

johankihl wrote:
skurt wrote:Kör nu med Biltemas "torra" spole och har misständningar vid 5500 varv och 1.3 bar...

Någon som vet ungefär när den kastar in handduken?

Dumt o investera i en dyrare spole om det inte behövs...


Eftersom lambdan inte stämmer (läckage) Kan det vara så att den går så oerhört fett så den inte orkar tända. Vänta med att byta spole tills den är mappad efter ordning!


Läckaget är nu fixat så vi får ta en omgång i helgen :wink:
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

peppe wrote:Vet att det bromsats 580hk på en 4cylindrig maskin. Sedan så är ju frågan vad du driver dom med?

Jag andvänder dom ihop med VEMS, har dock inte fått utvärdera dom ännu.


Jag vet en som bromsat till 1100hk i en volvo fyra me sånna spolar..

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Observera att det är stor skillnad på tändförstärkare och tändsteg.
1100 hk då snackar vi tändförstärkare, typ MSD.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Synd att MSD inte har något maffigt eftermarknads sprut, det hade varit coolt.

Fast det kanske dom har?
User avatar
YBP
Posts: 31
Joined: 12 Feb 2006, 12:31

Post by YBP »

Cosworth motorene sliter med å få kraftig nok tenning, og vet av flere som bruker denne med godt resultat.






_BeeMeR_ wrote:
Jag vet en som bromsat till 1100hk i en volvo fyra me sånna spolar..

///zemrén



Link til mer info om den volvomotoren/bilen?
Image
Post Reply