Akut behov av m20b25 topplock..

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
xelerator

Akut behov av m20b25 topplock..

Post by xelerator »

tja..

jag är i desperat behov av ett m20b25 topplock, helst i stockholmsområdet....

måste ha det för att kunna fixa mitt grenrör som slagit sig... har försökt på många olika sätt att lösa detta, men fanskapet ger sig inte..

har dock lyckats fixa ett grenrör som hade slagit sig ordentligt förut mha ett topplock..

toppen i sig behöver inte vara fungerande eller nåt.. tom, hel, sprucken spelar alltså ingen roll...

så om någon har en topp som ligger o skräpar hämtar jag gärna den...

har ni en fungerande topp som ni inte behöver kan ni säga vad ni ska ha för den så kan jag ev köpa den, om ni inte vill va jultomten :wink:....
men ska jag köpa något så ska den va riktigt billig isf, för ja ska som sagt bara ha den till o fixa grenröret...

PS: har någon något briliant sätt o fixa till ett grenrör som slagit sig så kan ni gärna berätta det för mig :wink:...

tack på förhand
mvh
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

du menar att flänsen inte längre är plan?

Kör det på en stor bandputs, klart på ett kick
/Per
a.k.a. Jevlar
xelerator

Post by xelerator »

tyvärr har den slagit sig lite mycke... har blivit bananformad typ...

så dem två mittersta cylindrarna e plana, fast dem yttersta ligger typ 5-6mm för högt, o dem näst yttersta kanske 3 mm...

blir lite mycke o slipa då kanske :roll:
paytax

Plana i fräs

Post by paytax »

Du kan ju plana det i en fräs om du har tillräckligt tjocka flänsar eller bandputs men det tar ju sin tid!

Mvh
kallevedlund

Post by kallevedlund »

nja, godset blir ju lite tunnt i flänsen då...

Spänn upp det mot en stadig balk och försök värma ut det med gassvets, då kanske du får bort det värsta, sen blir det bandslip eller fräs
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Bonje

Post by Bonje »

Nu vet ju inte jag hur mycket det har slagit sigt men... Normalt så går det att slipa eller fräsa det plant.

En annan lösning är ju att kapa av dom rör som gör att flänsen inte vill bli rak, och sen kapa bort eller lägga till så mycket material på rören tills flänsen blir rak igen :idea:

Är det du själv som har byggt grenröret? Isf är det ju inga problem för dig att fixa det. Men som du säger så måste du ha en "jig" att skruva fast grenrörsflänsen i.

PS. Svetsar man det i en jig, då får man inte flänsar som slår sig DS. :roll:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Strandholm

Post by Strandholm »

Har en KS m20b25 topp liggandes (utbytestopp). Du kan få den för 500. Eller 100kr om du kommer tillbaka med ventilerna. Då det är det enda av värde i den för mig. Har dock norpat 1 avgasventil om jag minns rätt.

Men funkar det inte med en m20b20 topp också? :?
har iaf en sådan du kan få till ett kraftigt rabbaterat pris. samma prisklass som du gav för generatorn. :wink:

du kan komma imorron om du är intresserad.
Ring mig på 0704077780 isånafall. skicka sms om jag inte svarar då jag har en ovana att inte svara så ofta :roll:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
xelerator

Post by xelerator »

har inte byggt grenröret själv.. om jag inte minns fel så var det niklas g som gjorde den först..

men jag har svetsat om flänsen från t4 till t3 vilket inte var det lättaste, fick lägga till en hel del material först för att minska på hålen osv... o dessutom började jag svetsa för bara några månader sen, så ja e lite av en färsking :wink:..

mao ingen jigg.. spände upp det men det hjälpte tydligen inte så jätte mycket..

den har blivit lite bananfomad.. dem två mittersta cylindrarna e lugna.. dem på varje sida av dem ca 3 mm högre upp, dem 2 längst ut typ 5 mm högre upp...

försökte spänna upp det igår och värmde med gassvets men det gick inte som jag ville..

gjorde om de idag, o spände upp det mot en stor j*vla balk så vi får se hur de blir..

fick veta ett sätt som fungerar.. man kalldrar det, sedan avspänningsglödgar man det, för att sedan kalldra det igen.. men det sättet tar sjukt lång tid, samt att man behöver en "feting" ugn...

amplify:
ringer dig imon ;)
Post Reply