Några små frågor ang motordelar/renovering, m20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Några små frågor ang motordelar/renovering, m20

Post by Nisse Järnet »

1. Ska man köra med vanliga m20 vevlager om man har m50 stakar? Nåt annat man bör tänka på? Bolt on?

2. Oljepumpen, är det bara köpa en 324td E30 oljepump? Bolt on?

3. Vilka bultar bör man byta i bottendelen?

4. Räcker det med att hona och toppdecka blocket om allt ser bra ut och man kör med originalkolvar med nya ringar?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: Några små frågor ang motordelar/renovering, m20

Post by Nicke Nyman »

Nisse Järnet wrote:1. Ska man köra med vanliga m20 vevlager om man har m50 stakar? Nåt annat man bör tänka på? Bolt on?

2. Oljepumpen, är det bara köpa en 324td E30 oljepump? Bolt on?

3. Vilka bultar bör man byta i bottendelen?

4. Räcker det med att hona och toppdecka blocket om allt ser bra ut och man kör med originalkolvar med nya ringar?


1. De är väl så ja.

2. Jepp!

3. Man ska väl byta ramlagerbultar, vevstaksbultar, svänghjulsbultar och bulten som håller kamremsdrivningen. ram o vevlager bultarna vet ja dom som inte bytt! Funkar prima ändå!

4. Honingen kan du göra själv om du känner dig hemma på tekniken. Toppdeckningen är väl inte supernödvändig men bra att göra! Har du en firma i närheten som gör de billigt så gör de! Givetvis tar du toppen i samma veva! ;)

MVH 8)
Image
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Tackar!! :) Kom på en till grej (fan vad jobbig jag är)
Den där lilla tryckreglerventilen eller vad det nu är, måste man byta den också? Eller funkar det med original sån även om man kör 324td oljepump?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Det lär nog funka med original. Trycker lär ju inte öka någe radikalt med dieselpumpen spec. då man pungar ut oljan genom turbon. Prylen är väll mest någon evakueringsventil om oljetrycket skulle bli abnormt högt ?

Beställde min 324td pump igår. 1480:- :)

Lånar tråden lite :>
Någon som vet vad denna pryl e bra för? :shock:
http://i4.tinypic.com/169rasm.jpg
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Post Reply