robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Anders Elenius
Posts: 212
Joined: 21 Nov 2005, 07:52
Location: Finland

Post by Anders Elenius »

tråkigt med ras, hoppas ni får ordning på grejerna snart...
Vad kör ni med för olja?
hellhaunter
Posts: 33
Joined: 13 Sep 2009, 09:36

Post by hellhaunter »

Det kan inte vara så att det endast är oljetryckregleringen som spökar iom att du endast får 3 bar när du varavade den , är det lagrena så brukar man väl vanligt vist få upp tryck när man varvar ( om inte ramlagrena är totalskrot )

Blir i vart fall intressant å se vad som fuckat sig.
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Doktorn: Varnar för att sätta tryckgivare över relä för att bryta tändningen. Borlänge Per som åker dragracing med Volvo körde så en period. Han hade problem med att reläerna inte var tillräckligt pålitliga och glappade med följd att han trodde att motorn misstände. Efter att den idén kastades i soptunnan fungerade hans motor riktigt bra.

Nobbe: Din idé med en stor lampa eller summer är riktigt smart. Tyvärr är det ju inte lika kul med en lampa i ansiktet eller en summer som brölar varje gång man vrider på tändningen.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Koppla så bara lampan kan lysa över 500 rpm genom sprutet. Då slippe du att den lyser när tändningen är på :wink:
adde_z
Posts: 148
Joined: 30 Dec 2005, 12:19
Location: Östhammar

Post by adde_z »

När börjar aktiviteterna idag då?
M.A.D CarCare Dinitrol Center Östhammar
andreas@madcarcare.se
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

bilderna funka förut för mej men inte nu.mvh
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

adde_z wrote:När börjar aktiviteterna idag då?


vi brukar köra igång efter 22.....

bilderna funkar såklart inte då det står "bandwidth exceeded" :wink:
om nån vecka igen så funkar dom, det är så när man länkar från en gratissida och det är många som tittar på dom.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

även jag sitter med spänning och hoppas att det inte var något allvaligt.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

igår fick jag hjälp av nobbe och linus att riva ur motorn, tack!!!
-men än så länge har vi inte hittat nåt som kan har orsakat att vi tappat oljetryck. allt ser fortfarande nytt ut.

ska fortsätta att felsöka idag.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Det är ett bra tecken, iaf för börsen :)
Nobbe

Post by Nobbe »

Gick ju rätt smidigt att ta ur rovan den här gången! Mkt tack vare att grenröret gick att ta bort separat.

Alla vätskor såg tokfina ut!
Var nog inte helt obefogat att vi inte var oroliga för att nått hade repats/nötts iaf.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Då hade ni mer tur än jag.

Rödlampade några sek. på tävligen i Uppsala, och sedan hemma på gården vid varmkörning (bror dock tok snabb på stänga av).

Blir nya ramlager, vevlager och med en jävla tur har veven klarat sig så man kan polera till den.

Men så är racing livet ibland antar jag, om man måste kurva så oljan inte är i tråget för att vinna, så blir väl motor skadorna knappast mildare än så här.

Såg dock grymt bra ut med tanke på hur mycket spö den fått, inga tecken på luft i oljan heller, så det känns bra.

Jävla ot det vart här då, men problemen var ju ganska lika ;)
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

Ska lägga upp lite bilder men ja e ju så jävla lat så jag har inte redigerat dom än =)
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

ja igår kollade vi över motorn och alla lager och oljepumpen, allt såg fräsht ut så den har verkligen klarat sig bra som det verkar.
-däremot så satt det en hel del gegga i form av gängtejp inkluddat i oljetrycksgivaren :shock: .....

väldigt skummt att det hände i samma veva som vi sköt ut oljan på golvet.....men vi hittar ingen annan anledning till varför det blev som det blev med oljetrycket. så i veckan åker maskinen ihop så kanske det blir uppstart till helgen igen.

jocke: du lär ju fan dunka ut lite bilder på bromsningen :lol:
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

kollade ni inte givaren först?

jaja lite gängtejp va väl ingen större skada :wink:
Mvh Nicke Blom
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Nicke Blom wrote:kollade ni inte givaren först?

jaja lite gängtejp va väl ingen större skada :wink:


nej men efter omständigheterna så var det inte givaren det första vi tänkte på. sprittnya autometergrejer i kombination med det som hände under bromsningen så var vi helt säkra på att oljepumpen pumpat luft vilket brukar resultera i havererade lager som följd.

-men nu har vi öppnat motorn och allt ser ok ut, det kan vara skönt det med att veta då vi trots allt bromsade bilen i 10h.....så nu blir det re-match inom kort, jocke är redan förvarnad och bänken står redo hos pbz :lol:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Grefven

Post by Grefven »

mosa på han så hårt du kan nu!

jag är riktigt nyfiken på hur ett sånt lågt kompförhållande är på lägre varv och innan laddet börjar komma ordentligt.
Post Reply