robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Grefven

Post by Grefven »

Nobbe wrote:
bullen! wrote:rackans osis.

rent teoretiskt så kan det mesta vara skrot då? riktigt tråkigt om kam skurit så illa att toppen inte går att använda mer. mycket annat går ju att bearbeta.


Ja vi får se.
De mesta går nog att rädda skulle jag tippa på. Kamen lär nog ha skurit bra jävla nog om toppen inte skulle gå att göra iordning isf.


jag tänker mig alltid worst case scenario. för att jag brukar ha otur.


det gäller allt. spiller jag ett glas mjölk så tänker jag. "jaha, nu blir det att riva ut golvet och göra nytt bjälklag och kanske kräva upp hela grunden och byta dränering" =) lite överdrivet, men sanningen är inte lång borta.
Nobbe

Post by Nobbe »

bullen! wrote:
Nobbe wrote:
bullen! wrote:rackans osis.

rent teoretiskt så kan det mesta vara skrot då? riktigt tråkigt om kam skurit så illa att toppen inte går att använda mer. mycket annat går ju att bearbeta.


Ja vi får se.
De mesta går nog att rädda skulle jag tippa på. Kamen lär nog ha skurit bra jävla nog om toppen inte skulle gå att göra iordning isf.


jag tänker mig alltid worst case scenario. för att jag brukar ha otur.


det gäller allt. spiller jag ett glas mjölk så tänker jag. "jaha, nu blir det att riva ut golvet och göra nytt bjälklag och kanske kräva upp hela grunden och byta dränering" =) lite överdrivet, men sanningen är inte lång borta.


Hahahaha :lol: :lol:

Mjo, jag är lika "negativ" själv. Dock går mitt yrke ut på att vara negativ i princip, ren yrkes-skada mao. robbz däremot är ju optimisten nummero uno, så de kan va bra för honom om jag dyker ner i garaget ibland så det jämnar ut sig.

Har inte skrivit det, men är sjukt nöjd, trotts att det inte ens är min kärra, över resultaten på 1 samt 1,3bar, pullet på 1,5bar ska man inte kika på så mkt ännu då det var det som avbröts + att det inte justerades nått utifrån det. ja menar, 550whp samt 625whp är inte illa alls tycker jag iaf. lär ju va en hel del i motorn!! Men inget jag ens tänker räkna på då det känns tokfel efterson det inte är där dom mätt.
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

[/quote]
lär ju va en hel del i motorn!! Men inget jag ens tänker räkna på då det känns tokfel efterson det inte är där dom mätt.[/quote]

helt rätt
ms racing
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Nu är det ju inte ens i närheten av samma motorn, och eran har nog inte fått lida lika mycket smisk, men...

Jag hade 2008 problem med att oljan ville vara lite varstans utom i pumpen hela tiden, så fenomenet blir ju då att oljan skummas och det blir mycket luft.

På 5 st tävlingar så rödlampade väl maskinen ett par gånger per tävling, hård sjö, snäva kurvor då båten kastar och har sig.

Trycket sjönk så att lampan lös, men på mätaren så var det kring 1 bars tryck (dom få gånger man han kolla mätaren kontra lampan).

Men hur som haver så var ramlagren skrot, det syns tydligt när det kutat luft i oljan. Men vevlager, kamaxlar, ja allt förutom ramarna hade klarat sig hur bra som helst.

Och, den motorn vart misshandlad fruktansvärt.

Försöker bara vara lite possitiv ;)
Big Al
Posts: 28
Joined: 13 Dec 2005, 21:30
Location: Skelleftehamn
Contact:

Post by Big Al »

suttit å läst igenom tråden lite :)

tänkte bara berätta lite dedär ang turbon
att även om kompressorn och turbinaxeln är balanserade och raka för sig så betyder det inte att det blir balans när man skruvar ihop dem, det räcker att muttern (t.om om man avänder locktite eller ej), trustbrickan , eller att det är ett lite damm bakom kompressorn när man drar ihop att delarna tappar balans pga kompressorn hamnar nån hundradel snett
Är därför t.ex Garrett och förmodligen även Precision använder sig av en speciell balansmaskin där de efter de dragit ihop delarna slipar på kompressorn tills man får balans, problemet är bara det att har man väldigt mycket obalans på delarna efter (och även innan) man dragit ihop så behövs det slipas väldigt mycket för att få balans vilket aldrig är bra
Nobbe

Post by Nobbe »

peppe wrote:Nu är det ju inte ens i närheten av samma motorn, och eran har nog inte fått lida lika mycket smisk, men...

Jag hade 2008 problem med att oljan ville vara lite varstans utom i pumpen hela tiden, så fenomenet blir ju då att oljan skummas och det blir mycket luft.

På 5 st tävlingar så rödlampade väl maskinen ett par gånger per tävling, hård sjö, snäva kurvor då båten kastar och har sig.

Trycket sjönk så att lampan lös, men på mätaren så var det kring 1 bars tryck (dom få gånger man han kolla mätaren kontra lampan).

Men hur som haver så var ramlagren skrot, det syns tydligt när det kutat luft i oljan. Men vevlager, kamaxlar, ja allt förutom ramarna hade klarat sig hur bra som helst.

Och, den motorn vart misshandlad fruktansvärt.

Försöker bara vara lite possitiv ;)


Härligt med lite possitiv anda i tråden :)

Blir väll till att lätta på tråget och inpektera lagrena därifrån, samt kolla kamen när motorn sitter i först och främst.

Man kan nästan skriva en uppsats till ett examensarbete bara om vad som ska göras vid ett motorlyft!

Big Al wrote:suttit å läst igenom tråden lite :)

tänkte bara berätta lite dedär ang turbon
att även om kompressorn och turbinaxeln är balanserade och raka för sig så betyder det inte att det blir balans när man skruvar ihop dem, det räcker att muttern (t.om om man avänder locktite eller ej), trustbrickan , eller att det är ett lite damm bakom kompressorn när man drar ihop att delarna tappar balans pga kompressorn hamnar nån hundradel snett
Är därför t.ex Garrett och förmodligen även Precision använder sig av en speciell balansmaskin där de efter de dragit ihop delarna slipar på kompressorn tills man får balans, problemet är bara det att har man väldigt mycket obalans på delarna efter (och även innan) man dragit ihop så behövs det slipas väldigt mycket för att få balans vilket aldrig är bra


Då antar jag att det inte gör att skit att mittendelen satt excentiskt mot lagertapparna med 0,15 mm, för det kan man ju balansera bort längst ute på ena änden ist så blir allt kanon.

Nu är det ett rent faktum, den förra turbon som hade mkt större avagsdel fick vi fram 260hk på hjulen vid 0,6bar. Medans det i princip gav mer effekt utan ladd ens med den nya som är trängre.

Men det kan ju vart en tanke med det, strypa på lågt tryck för att få fram än ännu ballar ketchup-effekt när laddet väl kom igång?
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

nu så har man haft en gnutta tid till att tanka upp lite bilder från gårdagen!

Vill passa på att tacka Arash på PBZ som avvarade 2 killar + han själv i 10h för min skull, samt Jocke mellberg och johan (madtech) + alla andra som var med och bidrog till detta goda resultat. snacka om kämparglöd, vi löste alla småproblem till slutet då vi inte kunde lösa det sista på plats.

Men som sagt, vid 1.5bar så gav den på hjulen 666hk och 760Nm på v-power. Nu ser vi fram emot en rematch så fort snurran är kollad. Jocke var så glad i hågen så han tyckte vi skulle fixa ihop den så fort som möjligt, så vi kunde bromsa färdigt den :D

har mängder av film har bara inte haft tid att engagerat mig i det.
bilder från tillställningen:

lastning
Image
Image
väl framme
Image
lite snopen vart man när man möttes av denna i bromsrummet, (bland alla japsbilar:)
Image
på uppfarten stog en av de anställdas supra som är bromsad till 913hk, och det är hans pendlarbil!! kört 1200mil sedan promsningen
Image
Image
kolfiber is the shit
Image
bromsrummet
Image
Image
Image
Image
Image
var bara tvungen att ta några kort på alla heta projekt som stog på rad...
Image
Image
Image
Image
lowrider
Image
Image
Image
uppriggning
Image
Image
den här killen ska ha en eloge!!! han försedde min bakskärm och slutpipa med kylvatten i 10h!!!!
Image
Image
Image
småprat
Image
en snackis då soppasystemet kollapsade
Image
Image
igång igen
Image
Image
resultatet av i 1 pull på 1.5 bar, vi körde några pull per laddhöjning och fick fram bra med extra kw per pull. synd att vi bara hann 1 pull på 1.5bar annars hade vi nog vart när 700hk gränsen om jocke hade filat lite i mappen.
Image
Image
Last edited by robbz on 30 Oct 2009, 17:30, edited 1 time in total.
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
SoreuQ
Posts: 655
Joined: 20 Nov 2005, 20:28
Location: Kalmar
Contact:

Post by SoreuQ »

Den är sjukt snygg din bil alltså!
Synd bara med motorn där, men effekten på 1.5bar lovar ju gott :)
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

va ju inte lite leksaker som stog där häller hehe
värkar ha vart en rolig dag ändå trots bekymmer
ms racing
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

robert wrote:Kan nog lova att kammen klarat sig, ska en del mer till innan den går ner sig. Är nog vevlager och ev ram som ligger mest illa till..


japp, det är ju i stort sett stänksmörjning i en sån här topp 8)
-vi tror att det är nåt vevlager som har gett sig pga torrsugningen, ramlagrena brukar tydligen tåla endel stryk.
vi ska börja riva imorrnkväll!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Ett inlägg räcker ju!
Last edited by Doktorn on 30 Oct 2009, 06:47, edited 1 time in total.
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Fränt!!8)
Fan va gött att det lirar :twisted:



Bara en vänlig tanke, Jag tänker koppla en tändningsbrytare på min motor (om biljävlen blir färdig nån gång förstås) En oljetrycksgivare på typ ett bar under vad motorn går ner till på tomgång när den är varm och och ett relä till tändströmmen och ev. en förbikoppl. för att slippa winscha så länge på starten.

Då kan sånt inte hända, man sitter fan inte o glor på oljelampor när man lägger i 4:an över krönet!! :shock:
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Beklagar att det strular, sånt är aldrig kul :(

Men iaf positivt att den har visat lite muskler och ni verkar helt klart vara på G med massa mos!
Nobbe

Post by Nobbe »

Doktorn: Skitbra idé! Satt faktiskt och klurade på nått liknande igår, men då en givare till en ingång i sprutet, men de finns inga över så de sket sig.

Mn din idé va fan bättre. :)

Antingen nått sånt eller folkrace-varianten med ett släpvagns bromsljus mitt framför ögonen med en xenonlampa i. :lol:

En summer kanske på ett gäng hundra watt som skriker som en gris skulle ju kunna vara nått annars. :lol:
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

M3JONAS wrote:Beklagar att det strular, sånt är aldrig kul :(

Men iaf positivt att den har visat lite muskler och ni verkar helt klart vara på G med massa mos!


ja det kan man lungt säga, jag är så jäkla nöjd med effekten, synd på oljehärvan då såklart......men nu är det bevisat att den kommer att kunna ge häftiga och riviga starter i sommar :lol:

nu har nobbe precis åkt hem för att få några timmars sömn, fan vad vi har mekkat på kvällskvisten.....nu är allt rivet så imorrn åker motorn ur.
Image
Image

känns riktigt gay att behöva riva men vafan gör man.....imorrn får vi reda på vad som inte tålde torrkörningen...
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Claes
Posts: 336
Joined: 20 Nov 2005, 18:16
Location: Västervik
Contact:

Post by Claes »

Kul att du/ni tar tag i problemet direkt, kan ju lätt bli att det blir stående annars.

Hoppas på att det är nått billigt och lättåtgärdat som strular,
så att du får upp besten i bänken snarast ( håller tummarna :) ).
Projekt: Lambo orange Nissan 200sx +M30 3.5
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=26604

Sponsorer:
Assistancekåren
www.jkbildelar.se


www.Rabiatmotor.com
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

är det bara för mej som dom andra bilderna inte funkar?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
Post Reply