Bränsle pump+extra tank

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Bränsle pump+extra tank

Post by erik@e30 »

Hej.

Tänkte först köra med Wahlbro pump i original tanken men har nästan ångrat mig.

Tänkte köra med original som förpump, till en liten tank i bagagen, vidare till extern (bosch) pump, sen till motor.

Frågan är följande.
1. Hur stor eller liten tank behöver ja ha i bagagen borde räcka med 5-6 liter???

2. Hur gör man med bränsletrycket mellan orginal pumpen till tanken? Sätter man en tryckregulator eller en flottör i tanken? Vill ju ha lite motstånd till orginal pumpen så att den inte springer ihjäl sig...
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Det finns ett par intressanta disskussioner om just catch tankar och soppa system här på forumet om man söker.

Hur stor tank du vill, jag har en tank på 2.5 liter och den är väll rätt lagomt, får hålla fullgas bra nog länge innan den tar slut.

Sedan så behöver du ingen flottör eller dylikt då det ska gå en retur från catch tanken till din vanliga tank / fuelcell.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jag har precis byggt ett system med catchtank. Min tank blev så liten som 1 liter men det ska förhoppningsvis räcka.
Om man räknar lite på det så pumpar en 044 pump ca 220liter per timme, det inebär 3,6 liter per minut. Det innebär att det tar ca 16sekunder att tömma tanken helt. Då räknar man på att motorn konsumerar precis allt som pumpen levererar vilket förhoppningsvis inte ska ske.
Sen ska man såklart även ta med i beräkningarna att förpumpen i tanken även hinner fylla på catchtanken vilekt innebär att det man minst borde kunna åka 30 sekunder på absolut fulgas utan att släppa gasen det minsta, dvs att man ligger på maxeffekt hela tiden och inte växlar eller släpper av. Full gas i 30 sekunder innebär att det kommer gå duktigt fort, så fort vågar inte jag åka iaf ;)

Det som är viktigt är att returen från fuelrailen går in i catchtanken.
Returen från catchtanken till vanliga tanken bör vara grövre än matningen till tanken för att att undvika att det blir tryck i catchtanken för om det blir tryck där kan det bli knas med soppatrycket om returen inte kan rinna/tryckas tillbaks till catchtanken utan motstånd.

Den pumpen som ska sitta i originaltanken och förse catchtanken med soppa bör vara en förpump av lågtrycksmodell.

Bygger du en tank på 2,5liter så kommer det garanterat räcka långt.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

M3 Jonas....

Går de inte att använda orginal som förpump?

Tycker att en pump(förpump) utan motstånd borde gå varm å bränna tillslut, (kanske går med en reducering på inledningen till catchtanken)

Är catchtanken helt sluten utan avluftning?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag andvänder en 323i orginal pump som pumpar catchtanken, och den pumpar ju inte utan motstånd förutom första gången du fyller upp den. Sedan kommer det garranterat vara motstånd i catch tanken.

Avluftning på den är en smla onödig då catchen returerar till tanken som i sin tur är avluftad.
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

jag själv har byggt catch tank som är ~3 liter och bmw original pump som pumpar till den och en 044 från catch..men blir 2 st 044 nästa sommar
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Post Reply