3,5 vev eller 3,0 vev
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
3,5 vev eller 3,0 vev
kan man sänka kompet genom att köra med 3,0veven i en 3,5 liters turbo motor. kör riktigt sprut och hade tänkt plocka ut minst 500hk. kan de funka?
mvh micke
mvh micke
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Ok. Om jag inte minns fel så är det större förbränningsrum på kat-topparna, också en orsak till kompressionsförhållandet, men kolvarna är plana i kat-motorn vilket också sänker kompressionen en del.
Kan fungera med de billiga Mahle/VW-kolvarna från Dalhems, mät kompressionshöjden på kolvarna du har nu och jämför. Troligen vänder Mahle/VW-kolvarna 3 mm ner i loppet, däcka av blocket 2 mm så börjar du närma dig.
Grejerna håller för mer än du tror, det är bara om du har motorn dåligt justerad som du skjuter ringarna (och/eller ringlandet) på original-kolvarna. Du siktar på under 100 hk/cylinder som det låter.
Kan fungera med de billiga Mahle/VW-kolvarna från Dalhems, mät kompressionshöjden på kolvarna du har nu och jämför. Troligen vänder Mahle/VW-kolvarna 3 mm ner i loppet, däcka av blocket 2 mm så börjar du närma dig.
Grejerna håller för mer än du tror, det är bara om du har motorn dåligt justerad som du skjuter ringarna (och/eller ringlandet) på original-kolvarna. Du siktar på under 100 hk/cylinder som det låter.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Bara för att det är "riktigt sprut" bevöver det inte vara "riktigt justerat". Det blir bara så bra som man ställer in det. Det är många M10 turbosar som plockar betydligt mer cylinder-effekt med original-stakar. Det beror också lite på hur man bygger turbo-systemet, en vridbomb med för liten turbo ger ingen effekt men ställer enorma krav på bottendelen. Effekt får man på varv, och hållbarhet inom vissa ramar (det går inte varva en M30 som en M10 pga vevaxelns längd).
Här har du Dalhems kolvar. 2595 för 4 kolvar. Lite mer för 6 då, men då måste du ringa och specialbeställa. Ringar och kolvbultar ingår.
http://www.dalhems.com/engine/engine.html
Här har du Dalhems kolvar. 2595 för 4 kolvar. Lite mer för 6 då, men då måste du ringa och specialbeställa. Ringar och kolvbultar ingår.
http://www.dalhems.com/engine/engine.html
iron m/// wrote:okey.. riktigt mappat. kanske varvet som dödar då.. varv stopp på 9000varv... de verkade inte fel alls.. med kolvarna då.. ska kolla de nogranare.. men då tycker du att man ska skita i köra lägre komp med vev då..
mvh
Ursækta d blir på Norska ær dær och jobbar nu
Jag kør med 2.8 vev nu, tycker det fungerar øver førvæntan faktiskt. Så den kan du prova med om du har en liggandes. Men ær nog som Andersson skriver att ta dig en funderare varfør du varvar så jævla mycket.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Mer effekt hoppas jag? Tänk på alla som får stå o vänta när banan behöver saneras pga. att din bil inte ens håller en repa!
Tycker du ska kolla lite på vad som är logiskt för en motor att klara av innan du börjar harva runt på evenemang o köra.
Ställ dig frågan varför höll Danskens bil som du körde mot, den har mindre motorvolym garranterat mer än dubbelt så mycket effekt?
Inget illa menat, men lite kunskap skadar inte...
Mvh/Henrik
Tycker du ska kolla lite på vad som är logiskt för en motor att klara av innan du börjar harva runt på evenemang o köra.
Ställ dig frågan varför höll Danskens bil som du körde mot, den har mindre motorvolym garranterat mer än dubbelt så mycket effekt?
Inget illa menat, men lite kunskap skadar inte...
Mvh/Henrik
3430cc sugis
ganska många pengar i den bilen med.. vågar man inte vinner man inte.. prövar mig fram.. 9000kanske e å ta i lite vet de nu.. e ju bara å sänka varva stoppet lite.. tog ju inte särkilt lång tid å sanera banan efter mitt ras.. ska man tänka att man ska bygga skott säker bil så kan man lägga ner alla bilar rasar orginal eller trim..................