nobbe: ja bra skummt att dom inte funkade tidigare.......kan det vara så enkelt att mitt chip inte stödjer autronic givarna? aja du får nog fart på dom, jag är inte orolig !
ärtan: vet ej om jag ska köra på E-85.....har ju hört mycket negativa effekter på sistone, men man kan ju göra en mapp på det ändå utan att bruka den
jag har givit 1000:- för 4st cylindrar. sen byggde jag både pedalställ och handbromsställ helt gratis. och då är allt bussat med dellrinbussningar och förhoppningsvis så fungerar den med
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
robbz wrote:peppe: precis så tolkade jag det också....
nobbe: ja bra skummt att dom inte funkade tidigare.......kan det vara så enkelt att mitt chip inte stödjer autronic givarna? aja du får nog fart på dom, jag är inte orolig !
ärtan: vet ej om jag ska köra på E-85.....har ju hört mycket negativa effekter på sistone, men man kan ju göra en mapp på det ändå utan att bruka den
bullen! wrote:är det bara jag som fått för mig att det inte är en banbil utan en strippbil?
bromsskärm och måttot "världens vassaste m30" låter inte som något man kör på ringen med =)
kliche genom alla tider
det här är en bil som har alla förutsättningar, en multivagn!! =)
Men snåla för faaan inte på effekten eller på e85et.. För mycket effektpotential för att inte provas på Dock överlever nog inte dina walbrosar mer än 1000 mil på e85 :/
Nu vet jag att det här jag skriver inte är anledningen till att robbz inte ska köra på e85 men ändå.
Kommer kunna ladda tillräkligt ändå, och ändå ha hyffsat vass tändning på vanlig bensin så rent effektmässigt vete fan om det skull löna sig att köra på e85.
Enerigimässigt så blir det ju samma energivärde per enhet gasblandning om man jämför e85 med bensin eftersom AFR värdet på ren etanol (hittar tyvär inte e85) är ju på 9,765 :1 och på 98oktan bensin 14,64 :1, och enerigvärde på 21.1 MJ/Liter jämfört med bensin på 32.6 MJ/Liter.
I en såhär lågkompad motor så går det att krämna på rätt bra ändå innan det spikar. Är ju AKI värdet som skiljer ungefär 5 enheter som gör att man kan ladda mer med/vassare tändning med e85 än med bensin med samma komp innan det börjar spika, och så mkt mer ladd eller tändning känns de inte som det kommer gå att lägga på.
Skulle det vart en turbo som klarade 3-4bar så hade nog e85 vart till sin plats.
Sen smiddes planerna för motorn innan e85 knapt ens fanns på marknaden.