Tickande 535:a 92:a

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Tickande 535:a 92:a

Post by Snurrbo »

Har precis köpt en sådan och undrar lite vad som brukar va slitet på just m30 motorn, med tanke på att den tickar en del från toppen. Lyftare ? kam? vippor ?

Bilen har förövrigt gått 19500 mil och går skapligt. :)

Mvh//Snurrbo
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

en m20 tickar ju alltid.. vipper slår etc om det är slitet slår det kanske ännu hårdare. Har du ställt in ventilspelet?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Post by Snurrbo »

FoX wrote:en m20 tickar ju alltid.. vipper slår etc om det är slitet slår det kanske ännu hårdare. Har du ställt in ventilspelet?


Joo lite tickar det ju alltid, men jag tror inte det ska låta så mycket som det gör.
Nej har inte ställt ventilspelet..
GÅr det ens att göra på dessa ?.
Är det hydrauliska lyftare ?
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Post by MrXSweden »

Tjena!

En polare köpte en 535 för ett par år sedan. En vipparm på den gav upp efter ett tag.. Det tickade inte speciellt mycket.. Fast å andra sidan så kör han så in i helvete.. Eller vad sägs om tre bakaxelklumpar på ett par veckor? 8)

Förresten så var det inte svårt att byta vipparmar i den.. Behövde inte lyfta motorn..

MVH//Tommy
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

MrXSweden wrote:Förresten så var det inte svårt att byta vipparmar i den.. Behövde inte lyfta motorn..

Om det är vipporna som sitter på de bakre vipparmsaxlarna får man nog jobba lite.. ;)
(kan ha fel, men jag har nog rätt.. :roll: )
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Ta bort ventilkåpan och kolla, har du tur är det bara ventilspelet. Annars är den nog kammen. Oljeröret bruka lossna på M30 så kammen får dålig smörjning, så kolla om det sitter fast!!!!!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Post by Snurrbo »

Okej grabbar.
Tackar för dom svaren jag fått..
Jag ska förmodligen riva av ventilkåpan i helgen å kolla hur det ser ut där.
Får hoppas det inte är något allvarligt.
Har inte pillat nått med Bmw:s motorer innan, men ger man sig inte in i det så lär man sig inget. :)
Post Reply