Olje byte frågor.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Frozz

Olje byte frågor.

Post by Frozz »

Har för mej att jag läst lite om de men inte något ordentligt svar. Så här e de. Ska byta olja i min m20b25. Bruksbilen. Vet inte vad den förra ägaren körde med och vet inte om det skelar roll. Har fått höra allt från att man inte ska ha helsyntet för de e en gammal motor till att man ska ha de. Så vad säger ni? Spelar de nån roll vad de har varigt för olja i innan? Helsyntet e väll bäst? E bruksbil så de ska ju va olja som e bra på vintern också. Eventuellt blir de ett byte till vid vinterns början. Mycke man hör som inte går ihop med vartannat. Tacksam för svar. /Daniel
Nicke Nyman

Post by Nicke Nyman »

Vad ska motorn ha org?? Är de en brukis så funkar mineral kalas eller delsyntet!

När jag åkte M20 brukis så hade jag mineral i min!

MVH
Image
Henka.

Post by Henka. »

Spill i det som e rekommenderat av BMW. Står i instruktionsboken.
Henrik Back
Frozz

Post by Frozz »

Instruktionsboken e lite svår att få tag i. Bilen e flyttgods från iran eller nått sånt. Allt står i en fin gröt. Någon som har bok och kan skriva ner?
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Jag har kört med OKQ8 helsynt och Shell Helix Ultra (också helsynt) och det har iaf funkat utmärkt i många tusen mil och hyffsat hård körning.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Frozz

Post by Frozz »

Vad e skillnaden mellan mineral dlesyntet och hel syntet? Samt spelar de någon roll vad för olja det varigt i innan? Bara att hälla på vad man vill?
Post Reply