ingen aning vi tog med oss tumstocken till skroten och rotade en stund så hittade vi en kardan som verkade bra och på lappen stog det att det var från en 525 tds stora hardyn, rektangulär bultning mot klumpen och rätt längdMrQuickzilver wrote:Va hade du för kardan? ...den ja köpte till en 525 tds var iaf 10-15cm för lång för att passa på min e30! Kör med ZF-lådan från 525 tds och orginal diff.Carlsson wrote:Ang kardaner så funkar det även med 525 tds kardan på E30 om man ska köra med stor hardy bara göra nya stöd lager fästen i karossen
FAQ Drivlina
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Carlsson wrote:ingen aning vi tog med oss tumstocken till skroten och rotade en stund så hittade vi en kardan som verkade bra och på lappen stog det att det var från en 525 tds stora hardyn, rektangulär bultning mot klumpen och rätt längdMrQuickzilver wrote:Va hade du för kardan? ...den ja köpte till en 525 tds var iaf 10-15cm för lång för att passa på min e30! Kör med ZF-lådan från 525 tds och orginal diff.Carlsson wrote:Ang kardaner så funkar det även med 525 tds kardan på E30 om man ska köra med stor hardy bara göra nya stöd lager fästen i karossen
Den utan hardy skiva skulle enligt lappen vara 525Tds men det kan ju varit fel märkt jag köpte ett fjäder ben till min audi skulle vara ett höger men jag fick ett vänster så
Den med hardyskiva är 325 orginal
Jag har inte sätt någon slutsats i denna tråd så jag tillför mina hypoteser, enligt eom så har jag kommit fram till följande:
S5D 320Z - THDY (THDG) 530 M60
S5D 320Z - THDU (THDJ THDL THDM) 525 M50
S5D 260Z - THMY (THDK THDN THML) 525/325 M51
S5D 320Z - THDU (THDR THDU) 328 M52 <96/6
S5D 320Z - THMW (HMU THMU) 328 M52 96/6>
S5D 320Z - THMW (THOR) M3 S50
Jag tror att de sista 3 siffrorna står för utväxling.
Alla E34 bensin jag nämnt har samma utväxling enligt min instuktionsbok, och E36orna samma enligt uppgifter härifrån. Och diesellådan har annan utväxling.
Det ska poängteras att 325 med M50 har en mindre låda som heter S5D 250G, alltså inte samma som 525.
De 4 bokstäverna har ju som de flesta sagt här med o göra vilken sprängkåpa det är och möjligen andra utvändiga skillnader.
Bokstäver inom parentes är ersatta betäckningar
S5D 320Z - THDY (THDG) 530 M60
S5D 320Z - THDU (THDJ THDL THDM) 525 M50
S5D 260Z - THMY (THDK THDN THML) 525/325 M51
S5D 320Z - THDU (THDR THDU) 328 M52 <96/6
S5D 320Z - THMW (HMU THMU) 328 M52 96/6>
S5D 320Z - THMW (THOR) M3 S50
Jag tror att de sista 3 siffrorna står för utväxling.
Alla E34 bensin jag nämnt har samma utväxling enligt min instuktionsbok, och E36orna samma enligt uppgifter härifrån. Och diesellådan har annan utväxling.
Det ska poängteras att 325 med M50 har en mindre låda som heter S5D 250G, alltså inte samma som 525.
De 4 bokstäverna har ju som de flesta sagt här med o göra vilken sprängkåpa det är och möjligen andra utvändiga skillnader.
Bokstäver inom parentes är ersatta betäckningar
Vet någon om det är något mer än utväxlingarna som skiljer M3 E30 och "stora E30 diffen" inuti? Tänkte om kanske infästningarna mot kaross och axlar/kardan skiljer?
"Skam den som ger sig"
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Den är bolt on i vanlig E30.JonasH88 wrote:Tänkte om kanske infästningarna mot kaross och axlar/kardan skiljer?
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
Vill bara inflika att jag tog en E30 lamelldiff med 188-huset, slaktade det, och köpte en E36-diff med 188-huset och tog utväxlingen från den och parade ihop det med min E30-lamelldiff. Passade perfekt. Man verkar kunna byta innehåll kors-som-tvärs i alla 188-hus Förutsatt man shimsar in pinjong och kronhjul rätt...
Lite tidskrävande dock, men helt klart genomförbart!
Lite tidskrävande dock, men helt klart genomförbart!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
-
- Posts: 212
- Joined: 29 Jul 2008, 23:13
- Location: Bodafors
735 lamelldiff i 535 hus o sen på E34 touring
Tjo!
Ja har en 735 lamelldiff liggandes, skulledet gå o plocka i deni ett 535 hus o sen montera på en E34 525 touring -94?
Är det 210 hus på en e34 525? Antar att 735 diffe har det. Enligt real oem ska de passa, va tror ni?
Hur de blir me medbringare o drivaxlar?
Va tål 525 bakvagnen?
Tacksam för svar!
Mvh Alexander
Ja har en 735 lamelldiff liggandes, skulledet gå o plocka i deni ett 535 hus o sen montera på en E34 525 touring -94?
Är det 210 hus på en e34 525? Antar att 735 diffe har det. Enligt real oem ska de passa, va tror ni?
Hur de blir me medbringare o drivaxlar?
Va tål 525 bakvagnen?
Tacksam för svar!
Mvh Alexander
Alexander Klaesson
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
tydligen 1:1 på alla zf lådorGrooverhound wrote:Sett att på vissa 525 å 325 med m50 sitter de zf låda.
Va brukar de vara för utväxling på dessa?
1.1 på 5an?
Har nämligen hittat motor me låda.men kan välja bort lådan om de e fel utväxling.
Mvh
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
1:0 hur får du ihop det hehe? Är 1:1 på ZF TDS lådan också.Grooverhound wrote:okok förutom tds lådan som har 1:0 då läste ja.Bmw*Alex wrote: tydligen 1:1 på alla zf lådor
mvh
går ju även byta utvxl i bakaxel
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
Ja kan absolut ingenting om utväxlingar.bara läst om att zf kan bli lite lurig me vissa utväxlingar. utväxlingar e bara siffror för mig.som ska passa ihop på nått vis hehe.läs första inlägget på denna drivlina tråden.Nisse Järnet wrote:1:0 hur får du ihop det hehe? Är 1:1 på ZF TDS lådan också.Grooverhound wrote:okok förutom tds lådan som har 1:0 då läste ja.Bmw*Alex wrote: tydligen 1:1 på alla zf lådor
mvh
går ju även byta utvxl i bakaxel
Så står de att 328/m3 också har 1,00 i utvxl på 5an?
Rasmus Olofsson||
Alla ZF lådor har samma utv på 5ans växel. Så vilken zf låda du än tar så måste du försöka hitta en bakaxel där utv är runt 3.46 till 3.07 eller lägre.
Tror alla e36 har ganska rätt utv för ex ZF så bara å byta. Getrag till m50 har kanske också 1.00 på 5an?
Tror alla e36 har ganska rätt utv för ex ZF så bara å byta. Getrag till m50 har kanske också 1.00 på 5an?
Kristian Svendsen
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Klicka på länken så ser du zf ihop med 3.23 och jag tycker det verkar funka bra ihop.. 275km/h om man varvar 7500 enligt tabellen.aelget wrote:Vill mest ha bekräftat men...
Så TDS ZF låda + 3.23 funkar utmärkt?.
Mvh
JR.
ZF TDS låda med 3.23
Last edited by rockker on 21 Feb 2011, 17:42, edited 1 time in total.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
rockker wrote:Klicka på länken så ser du zf ihop med 3.23..aelget wrote:Vill mest ha bekräftat men...
Så TDS ZF låda + 3.23 funkar utmärkt?.
Mvh
JR.
ZF TDS låda med 3.23
Måste bli hyffsat bra till bana/drifting/lek ?