Oljeretur i blocket

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Andreas K

Oljeretur i blocket

Post by Andreas K »

Vad händer om man gängar i en anslutning i botten av blocket på en m20 b25, lutar ju uppåt sista på för returen då, blir det ras av turbo då även om man har rejäl dimention och bra fall innan ingång?
niklas g

Post by niklas g »

funkar nog bra, har sett att några kör så !
_Kalle_

Post by _Kalle_ »

jag har så. Med en 45 graders böj på. (tror jag;)) Har inte kört med den ännu men vet flera andra som gjort så och det har fungerat kanon. Jag borrade ett hål och gängade 3/4".

Edit: hittade en jättedålig bild som jag fick zooma och hålla på med men du ser på ett ungefär.

Image
_BeeMeR_

Post by _BeeMeR_ »

Tjenare..

Jag gjorde också min oljeretur i blocket.. bild finns här... pm:a om du vill ha bättre bilder.

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
Andreas K

Post by Andreas K »

_BeeMeR_ wrote:Tjenare..

Jag gjorde också min oljeretur i blocket.. bild finns här... pm:a om du vill ha bättre bilder.

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0

///zemrén

Det där mosvarar min installation på ett ungefär för min ena snurra.

Det sitter hydraulkopplingar till bägge turbo aggregaten in i motorn med 45 graders lutning in. Den ena främre är toppmonterad så där lär de inte vara några problem eftersom det är så hög fallhöjd, brand vinkel etc. Snarare är det att den bakre med sina 15-20cm långa retur kan vara ett bekymmer. Första biten är ett rör på 16mm invändigt, sista biten är en slang med 18-20mm invändigt, lika så är det den dimentionen i kopplingen.
Post Reply