Svårstartat med E85 på kalla årstiden?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Thörn

Svårstartat med E85 på kalla årstiden?

Post by Thörn »

Har märkt att min har blivigt rätt mycket mer svårstartad redan då det börjar bli lite kyligt.
Får stå och dra runt ett bra tag innan den hoppar ihång, då går den iofs tipp topp :)

Verkar inte hjälpa att öka pulsvidden på när man kör på starten speciellt mycket heller.

Flera som har det så?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thure

Post by Thure »

Jepp, samma "problem" med min Volvo 940 som går på E85. För att starta utan motorvärmare så slår jag på tändningen och låter spridarna flöda extra bränsle innan jag startar. E85 är lite sämre vid kallstart då det inte är lika tändvilligt då. Det krävs mer bränsle. En motorvärmare så är det problemet ur världen.
Mvh Martin
FekZen

Post by FekZen »

Skickar lite tips via pm hur jag brukar lösa det på motronic. Kanske kan va till hjälp med ditt sprut, värt prova :)

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Allx

Post by Allx »

Såg att någon hade löst det med att göra en specialkoppling till motortempgivaren. Kopplar in ett motstånd parallellt med switch i kupen och som gör att styrboxen tror att det är typ -50 grader?
youask

Post by youask »

Ner till -5'c är inga jätteproblem och mappa sprutet för och starta tämligen omgående på ren e85
FekZen

Post by FekZen »

youask wrote:Ner till -5'c är inga jätteproblem och mappa sprutet för och starta tämligen omgående på ren e85

Precis, tror jag varit ner på -8 eller -10 som värst utan att det inte märkts något på starten, men tror inte det blev mycket kallare i sthlm förra året så kunde inte prova värre förhållanden hehe...

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
youask

Post by youask »

xtiz wrote:jag har inga större problem vid kallstart på e85.

Kör mot bb lambda så är saken biff :D

lite svårt o ställa crank-pulsevidden mot lambda ;)
Post Reply