tips på växellåda vore fint!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

ok. prata med en bekant på skroten idag.
Hade en låda från en
E34 525 tds 5 växlad manuell årsmodell 92 med 23k mil på mätaren. 3500 vill dem ha för den med 1 månads garanti.
är det rimligt betalt. å då är den lådan alltså samma som den M3 lådan??

jag resonerar så att M3 låda vill jag inte ha nån, antagligen är den körd ganska hårt. är den krockad så är det antagligen körd av nån grabb som mej själv å ganska misshandlad i växlingarna å sedan slutar bilen i ett dike.

En disel från 92 har antagligen gått som firmabil dem första åren sedan köpts ut av nån på företaget, rimligen nån äldre herre som använt den(inga bilkåta ungdommar som köer en diselhäck som rallybil direkt.)

mao så är det mycket större chans å få en fräsch låda på så vis??

sen en sak till. är det samma splines på lamellen mellan den lånad å min gamla 260??? samma mått på hardyskivans medbringare?
skiljer det mycket på slavcylinder å urtrampningslager eller kan jag använda det från min 260låda?
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

du måste tänka på att du kommer få kapa sprängkåpan o svetsa på en volvo kåpa på lådan, axeltappen sitter längre in på ZF lådorna tydligen.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

jag är medveten om att det är så.
har redan gjort samma operation två gånger hitills. :lol:
men passar u-lager å koppling mm från 260 lådan eller måste jag tigga med det från skroten??
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

är det säkert att det är samma stabila låda i 92ans 2.5L tds nu då??
isåpfal köper jag den.- nån bubbla om att den lådan kom först 93 i tds> :?

edit säger detta nummret nått om lådan?? stod under "anmärkningar" på lådan s5D2602

sen har dem nämligen en till från en annan 92a som har anmärkning
5 VXL MAN ZF10534010

verkar det inte rimligt då att den första är en 5växlad 260låda
medans den andra är en 5växlad ZF dvs samma som sitter i m3an som jag fattat har XF lådan??
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Båda är ZF lådor i samma familj men lite olika utväxling och även en liten skillnaden i Nm tålighet.

Om du åker o tittar på dom kan du hitta ett litet instansat nummer i framkant på svepet undertill som har en bokstavskombination i slutet, då kan du få reda på precis var lådan härstammar ifrån.
/Per
a.k.a. Jevlar
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

Per Eriksson wrote:Båda är ZF lådor i samma familj men lite olika utväxling och även en liten skillnaden i Nm tålighet.

Om du åker o tittar på dom kan du hitta ett litet instansat nummer i framkant på svepet undertill som har en bokstavskombination i slutet, då kan du få reda på precis var lådan härstammar ifrån.

hmm. har dem ju inte än utan detta är infon jag hitta på skritens hemsida. men hur pass stor skillnad är det i tålighet mellan dessa två då??
skulle kunna åka ut å fota båda två iofs å lägga upp bilder. har inte råd å handla förrns på måndag i vart fall.. :oops:
User avatar
Snusmumriken
Posts: 23
Joined: 20 Nov 2005, 13:34
Location: Karleby, Finland

Post by Snusmumriken »

Liten lista på betäkningar och vilken bil de hör till

BMW E36 328 = S5D 320Z
BMW E36 M3 = S5D 310Z eller S5D 320Z
BMW E36 325tds = S5D 260Z
BMW E34 525tds = S5D 260Z


Mvh Snusmumriken
Ahdin määrää tahdin
User avatar
Snusmumriken
Posts: 23
Joined: 20 Nov 2005, 13:34
Location: Karleby, Finland

Post by Snusmumriken »

Liten lista på betäkningar och vilken bil de hör till

BMW E36 328 = S5D 320Z
BMW E36 M3 = S5D 310Z eller S5D 320Z
BMW E36 325tds = S5D 260Z
BMW E34 525tds = S5D 260Z


Mvh Snusmumriken
Ahdin määrää tahdin
User avatar
Snusmumriken
Posts: 23
Joined: 20 Nov 2005, 13:34
Location: Karleby, Finland

Post by Snusmumriken »

Hoppsan :oops:
Ahdin määrää tahdin
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

var just på skroten å kollade den övre var som sagt en getrag låda, nämligen mer eller mindre identisk med den lådan jag hade innan.
å den andre var inte en getrag utan en ZF. så på måndag är man ägare till en ZF för 3000 :D
det måste väll va billigt?? ska pruta så jag får med en lamell med så blir det även en 765 platta från ppf till volvon :twisted:
så har antagligen en 6 pucks 228mm sinter till salu i närmare nyskick :wink:
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Hur är det med lådorna från e34 och e36 tds? Är det hållbara eller är det spekulationer?
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Post by Skunk »

Är det samma ZF låda i både 3.0 samt 3.2 M3 E36?? Finns det en lång och en kort variant? Vilken bör man isf köra på en M20?
Stiffmeister
Posts: 86
Joined: 11 Jan 2006, 19:34
Location: Bålsta

Post by Stiffmeister »

I 3,2:an sitter det väl 6-växlad låda.
Post Reply