Trenger litt hjelp til et vanskelig valg

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Trenger litt hjelp til et vanskelig valg

Post by Bimmerlars »

Skal kjøpe motor til mitt E30 EVOIII prosjekt!
Blir blodtrimma sugemotor som skal bygges!
Skal bli en ordentlig turtallsmotor (8000-9000 rpm)

Det står mellom M20B25 og M30B35!

Bikker mye mot M20B25 pga. at den er lettere og kortere, og tilgangen på trimdeler er stor! Har til og med funnet innsug med separate spjell til hver syl. nå!

M30B35 er kanskje et enda bedre utgangspunk med tanke på volumet?
Men tilgangen på trimdeler er mindre(?), samt at en E30 med en slik motor blir veldig fremtung og understyrt kanskje?
S38B36 er jo en ferdig trimma M30 i tilleg, så da blir det litt mer meningsløst igjen.

Uansett hvilken motor det blir så vil den bli flyttet bakover ved å banke inn torpedoveggen..

Hva mener dere?
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

Hva hadde dere valgt?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

S50 kanske?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Köp en M-motor, dvs S50 eller S38 direkt så slipper du hålla på att trimma så mycket. Tror dessutom att det blir billigare i längden och dessutom så vet man att det är en motor som är gjord för att rulla 30000mil utan strul.
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

Jeg vet at M-motor ikke er et dumt valg, men de er så dyre i innkjøp og i tillegg så er det dyre deler til de. Også liker jeg å holde på med motorer selv, ikke kjøre orginalt. Og dersom jeg skulle være uheldig å få et ras så blir det ikke så ekstremt kostbart og bygge den opp igjen/skaffe ny blokk,topp.
Propan
Posts: 91
Joined: 20 Nov 2005, 17:52

Post by Propan »

Er da bedre å kjøpe en S50 direct en å trimme en m20/m30 til 250hk.. da har du 286 orginalt.. eller 321.. blir samma pris.
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

Ja, klart det, men jeg har ikke nok penger. Spørs såklart hva en S50 koster? Er det noe trimpotensiale i de? De går jo silkemykt på tomgang.. så noen skikkelig vasse kammer er det jo mulighet for ihvertfall?
Er vel B30 som gjelder? Hørt at 3,2l skjærer seg pga. så liten klaring på veivlagera... Hva er S50B30'ens svakheter?
Propan
Posts: 91
Joined: 20 Nov 2005, 17:52

Post by Propan »

Du har ikke penger men skal sugetrimme som koster ca 1000kr pr hk...
Limpdjur
Posts: 79
Joined: 17 Dec 2005, 18:50
Location: Bollnäs

Post by Limpdjur »

Men om han går på m20n så kan han köpa lite delar i taget det är väll kanske den enda fördelen, i slutändan blir det samma pengar för "sämre" motor...
Post Reply