M20B25 -87 i en 320 -84?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

M20B25 -87 i en 320 -84?

Post by MrXSweden »

Tjena!

Har en 325i -87 som går bra men är lite kexig i karossen. Har kanske fått tag på en e30 318i -88 som motorn har skurit i. Nu till min fråga; Hur mycket strul att byta motor? Vad skiljer en 325-kaross från en 318-kaross? Blir det mycket strul med elsystemet? Andra tips?

Gå till nästa sida!

MVH//Tommy
Last edited by MrXSweden on 23 Jun 2006, 20:55, edited 1 time in total.
User avatar
powerpak
Posts: 228
Joined: 21 Nov 2005, 12:40
Location: Karlskoga

Post by powerpak »

bromsarna skiljer, bakaxeln är klenare på 318. fjäderbenen fram är klenare..osv..

Enklast vore nog att flytta över hela drivlinan och hjulställen från 325.an faktiskt.
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Post by MrXSweden »

Okej men passar fästen till fjäderben mm? Och hur är det med elsystemet?

MVH//Tommy
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

Du måste skifte bærearmer bak (Skiver på 325), fjederben (49mm på 318, 51mm på 325), traversen forran må byttes (så motorfester passer), nye brekkwire pga. av at de ikke er like på 318 og 325, med tanke på elnettet så er det vel bara at lodda om motorkontakten. Kjøp haynes bok til begga bilar så står det koblingskjema over motorkontaktene
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

.... Sen när allt är klart o lirar dö schysst så ska den besiktigas igen o då är de bara slita ut skiten o i med 318 motorn igen.

jag hade samma plander som dig men la ner rätt fort, ja köpte mig en 325:a istället.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

men har han en rostig 325a så är det ju bara å byta ramnummer också...
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Funkar det inte med en 320 också? Lättare att få tag på billigt :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

bmw_fredde wrote:men har han en rostig 325a så är det ju bara å byta ramnummer också...


:oops: Tänkte alldrig så långt...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

Nisse Järnet wrote:Funkar det inte med en 320 också? Lättare att få tag på billigt :)

Da må du bytte bærearmer bak, brekkwire, kanskje fjederben forran, husker ikke om 320 hadde 49 eller 51mm
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Åker du touring så har man samma bak och framvagn som 325 även om det e 320. Sedan så har krängningshämmarna samma grövlek som mtech bilarna.

Så 320 touring är fin fin å bygga på :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Amplify wrote:Åker du touring så har man samma bak och framvagn som 325 även om det e 320. Sedan så har krängningshämmarna samma grövlek som mtech bilarna.

Så 320 touring är fin fin å bygga på :)


Kan bara instämma :D
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Chrille wrote:
bmw_fredde wrote:men har han en rostig 325a så är det ju bara å byta ramnummer också...


:oops: Tänkte alldrig så långt...


och hoppas på att man inte åker dit!

för då sitter man där med två bilar som inte är reggade längre:)
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Zwofurti wrote:
Chrille wrote:
bmw_fredde wrote:men har han en rostig 325a så är det ju bara å byta ramnummer också...


:oops: Tänkte alldrig så långt...


och hoppas på att man inte åker dit!

för då sitter man där med två bilar som inte är reggade längre:)


om man åker dit då lär det ju bli förfalskning oxå...
eller det kanske var det du mena
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Varför ska de komma på att man bytt ramnummer??
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

om man inte "gör det snyggt" kanske de syns att det är mixtrat.. då kollar de upp det nogare.. vet inte.. det var bara en tanke..

gör man det helt snyggt, så är det kanske svårt att bevis för dom :twisted:
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Post by MrXSweden »

Fick tag på en 320 e30 -84 som var frisk i karossen häromdan. Så det blir i denna 325-motorn ska i. Och såklart lite andra saker från 325:an. Tack för alla svar. Tänker lägga upp en projekt-tråd om bilen snart då det ska bli kompressor när allt är klart :D

MVH//Tommy
Post Reply