Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hahaha Det blev några tidiga mornar innan jobbet på den här.. Men vad gör det, morgonpigg som man är... *NOT*johankihl wrote:Mr overkill har slagit till igen Det var det sjukaste verktyg jag sett för en så enkel grej Dock jävligt smidigt när du ska göra det nästa gång...
Jävligt skönt nu när den är klar i alla fall. Nu behöver jag aldrig dra mig för att modda en ny packning.
Det är fritt att kopiera, jag koppade ju BossesNobbe wrote:Fan va underbart! Den där ska jag fan planka av dig sen
Tror det sitter i att du använder "firmans" bågfilsblad Fina grejer vi gör va
Bosse hade tydligen provat med någe billigt skit sågblad först. Men det gick av när han skulle linda upp det. Så till viss del är det "er" förtjänst..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Fy fan vilke hellweek det här kommer bli..
Vi är två gubbar kvar på jobbet, övriga har gått på semester. I vanlig ordning är det så klart PANIIIIK med alla projekt veckan innan industri semestern!!
Industrisemestern berör givetvis även min pulverlackerare..
I en månads tid nu har jag kommit till jobbet mellan 05:30-05:45 och svarvat, svetsat, blästrat, provtryckt, hämtat/lämnat grejor med avdelnings bilen och allmänt tokstressat med allt som måste bli klart innan semestern kommer. Frukost och lunch, kasta i sig mackor/mat. Sen ner på verkstan och grejat med eget!
*Måndag. Svarva svarva oljeretur rör till tråget, svetsa på en platta på sidan av sumpen. Köra över med den till Viktor som fräste hålet för röret i 60 graders vinkel.
Viktor fräste klart det på eftermiddagen och lämnade det i en buske så jag kunde ta det till jobbet för att fortsätta.
*Tisdag. Hämta upp tråget, in på jobbet och svetsa fast föret. Avdelningsbilen.... lämna till Viktor igen som var tvungen att planfräsa anläggningsytan för packningen. (Skiten hade slagit sig en den av allt svetsande) Sen full karuta ut till garraget för att hämta ventilkåpan som jag skulle trimma lite..
Original vevhus ventilation var 12mm inv.
Lunchen tillbringades i fräsen för att borra upp hålet i ventilkåpan. Sedan gänga sig lite för att kunna skruva i en lös nippel.
Nu är det 15,5mm invändigt
Efter jobbet blästrade jag kåpan, äntligen är den klar för lack!
I morgon blir det till att blästra av oljesumpen, sen svarva nipplar och grejor för att kunna ansluta tomgångsmotor i plenumkammaren. När det är klart skickar jag allt för lack..
JAG TROR JAG SPYR SNART!!!
Vi är två gubbar kvar på jobbet, övriga har gått på semester. I vanlig ordning är det så klart PANIIIIK med alla projekt veckan innan industri semestern!!
Industrisemestern berör givetvis även min pulverlackerare..
I en månads tid nu har jag kommit till jobbet mellan 05:30-05:45 och svarvat, svetsat, blästrat, provtryckt, hämtat/lämnat grejor med avdelnings bilen och allmänt tokstressat med allt som måste bli klart innan semestern kommer. Frukost och lunch, kasta i sig mackor/mat. Sen ner på verkstan och grejat med eget!
*Måndag. Svarva svarva oljeretur rör till tråget, svetsa på en platta på sidan av sumpen. Köra över med den till Viktor som fräste hålet för röret i 60 graders vinkel.
Viktor fräste klart det på eftermiddagen och lämnade det i en buske så jag kunde ta det till jobbet för att fortsätta.
*Tisdag. Hämta upp tråget, in på jobbet och svetsa fast föret. Avdelningsbilen.... lämna till Viktor igen som var tvungen att planfräsa anläggningsytan för packningen. (Skiten hade slagit sig en den av allt svetsande) Sen full karuta ut till garraget för att hämta ventilkåpan som jag skulle trimma lite..
Original vevhus ventilation var 12mm inv.
Lunchen tillbringades i fräsen för att borra upp hålet i ventilkåpan. Sedan gänga sig lite för att kunna skruva i en lös nippel.
Nu är det 15,5mm invändigt
Efter jobbet blästrade jag kåpan, äntligen är den klar för lack!
I morgon blir det till att blästra av oljesumpen, sen svarva nipplar och grejor för att kunna ansluta tomgångsmotor i plenumkammaren. När det är klart skickar jag allt för lack..
JAG TROR JAG SPYR SNART!!!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Erki87 wrote:Du kommer förståss köra räddningstjänst-rött som fredrik eller?
Nej tack.. det räcker med en sådan för att skämma ut hela 318is släktet..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Det är inte lackat än... kanske ser ut som det, men det är bara blästrat än så länge.
Det är så jävla tråkigt om det skulle spricka eller vara läck på någe ställe, och man inte uptäcker det för än det är lackat..
Nu sitter det sex stycken pinnar i insuget, så hoppas jag att det inte kommer spricka
Det är så jävla tråkigt om det skulle spricka eller vara läck på någe ställe, och man inte uptäcker det för än det är lackat..
Nu sitter det sex stycken pinnar i insuget, så hoppas jag att det inte kommer spricka
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- chellquist
- Posts: 63
- Joined: 23 Nov 2005, 09:40
- Location: Umeå
Jodå.. det har hänt en del. Motor relaterade grejor har fått pulverlack på sig, motorn sitter till 90% ihop skruvad i motorstativet.
Jag tänkte göra en update när motorn är 100% klar. Håll ut..
Jag tänkte göra en update när motorn är 100% klar. Håll ut..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
-
- Posts: 380
- Joined: 05 Dec 2008, 12:32
- Location: Örebro
Efter ha läst en tråd på Sävar turbo om provtryckning av tryckplattor (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267) Så tyckte jag att det kunde ju vara vettigt att ha lite koll på kopplingen också.
För att ha förstå någonting och ha nytta av det här rekomenderarr jag att ni själva läser tråden på Sävar om ni är intresserade.
Sagt och gjort så svarvade jag i ordning själva cylindern som man mäter trycket med.. I kolven stack jag ett spår och la i en vanlig O-ring som tätning. Sedan är var det bara att borra och gänga upp ett hål och ansluta en manometer. Cylindern är givetvis fylld med hydraulolja.
Upp i pressen för att mäta lite och kolla trycket..
Resultatet för -618 tryckplattan blev följande.
Mått obelastad: 6,5mm
Fullt tryck: 1080kg (108 Bar) mättes vid 9,05mm och erhålls ända till 10,25mm då trycket börjar sjunka igen.
Svänghjulet har en avsats på -0,45mm där tryckplattan är skruvad.
Med min lamell så behövde jag inte chimsa någonting faktst.. Jag ligger mitt i det område där tryckplattan ger högsta trycket (9,05-10,25mm)
Efter att ha läst tråden så kände jag mig nästan tvungen att kolla min koppling (Det är väl en skada jag har?)
Nu vet jag att jag får ut maximalt av min koppling. Även om jag nu inte behövde chimsa någonting så käns det bra att veta iaf.
Samt att jag med min lilla cylinder enkelt kan kolla upp vad andra tryckplattor har för kapacitet och jämföra dem sins i mellan.
Tex. har jag alltid undrat vad 235iX och M3 e30 plattan har för kapacitet.
Vore guld att prova en original M20B25 och M3 tryckplattan jag har liggandes. Då har man en rätt bra fingervisning vad M3 Plattan klarar!
För att ha förstå någonting och ha nytta av det här rekomenderarr jag att ni själva läser tråden på Sävar om ni är intresserade.
Sagt och gjort så svarvade jag i ordning själva cylindern som man mäter trycket med.. I kolven stack jag ett spår och la i en vanlig O-ring som tätning. Sedan är var det bara att borra och gänga upp ett hål och ansluta en manometer. Cylindern är givetvis fylld med hydraulolja.
Upp i pressen för att mäta lite och kolla trycket..
Resultatet för -618 tryckplattan blev följande.
Mått obelastad: 6,5mm
Fullt tryck: 1080kg (108 Bar) mättes vid 9,05mm och erhålls ända till 10,25mm då trycket börjar sjunka igen.
Svänghjulet har en avsats på -0,45mm där tryckplattan är skruvad.
Med min lamell så behövde jag inte chimsa någonting faktst.. Jag ligger mitt i det område där tryckplattan ger högsta trycket (9,05-10,25mm)
Efter att ha läst tråden så kände jag mig nästan tvungen att kolla min koppling (Det är väl en skada jag har?)
Nu vet jag att jag får ut maximalt av min koppling. Även om jag nu inte behövde chimsa någonting så käns det bra att veta iaf.
Samt att jag med min lilla cylinder enkelt kan kolla upp vad andra tryckplattor har för kapacitet och jämföra dem sins i mellan.
Tex. har jag alltid undrat vad 235iX och M3 e30 plattan har för kapacitet.
Vore guld att prova en original M20B25 och M3 tryckplattan jag har liggandes. Då har man en rätt bra fingervisning vad M3 Plattan klarar!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Okej..
Motorn är i stora drag klar nu.
I veckan lyft jag ur original motorn som jag har använt som mall att bygga all hårdvara runt. Tanken var att jag skulle blåsa på lite färg i motor rummet innan jag la i den riktiga rovan.
MEEEN så klart så hade jag glömt att fixa färg nu till helgen Då bestämde jag mig helt enkelt i att jag skiter i färgen då jag ändå ska lyfta ur motorn för att ge hela bilen en riktig lack i vinter!
Det ska bli jävligt kul att börja montera insug, turbo avgassystem osv för kommande uppstart.. Det var några år sedan det brumma i garaget
Innan motorn lyftes i var jag tvungen att slänga på all hardcore på den och knäppa några kort. Tyvärr blev digital kameran glömd hemma, så det är haltaskiga mobilkort som gäller.
En M42:a i sina bästa dagar
Kolla in min smutta anordning för att tappa kylvattnet.. Bara att koppla på snabbkoppling med slang på, sedan ner i en hink. Inge mer kladd här inte!
Motorn är i stora drag klar nu.
I veckan lyft jag ur original motorn som jag har använt som mall att bygga all hårdvara runt. Tanken var att jag skulle blåsa på lite färg i motor rummet innan jag la i den riktiga rovan.
MEEEN så klart så hade jag glömt att fixa färg nu till helgen Då bestämde jag mig helt enkelt i att jag skiter i färgen då jag ändå ska lyfta ur motorn för att ge hela bilen en riktig lack i vinter!
Det ska bli jävligt kul att börja montera insug, turbo avgassystem osv för kommande uppstart.. Det var några år sedan det brumma i garaget
Innan motorn lyftes i var jag tvungen att slänga på all hardcore på den och knäppa några kort. Tyvärr blev digital kameran glömd hemma, så det är haltaskiga mobilkort som gäller.
En M42:a i sina bästa dagar
Kolla in min smutta anordning för att tappa kylvattnet.. Bara att koppla på snabbkoppling med slang på, sedan ner i en hink. Inge mer kladd här inte!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Haha planerat inför ras?:)
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;