mängdmätare->massemätare?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Chilly
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2006, 21:14
Location: Limmared

mängdmätare->massemätare?

Post by Chilly »

Tjenare! Alldeles ny här på forumet, och här kommer min första post...
Fragade tidigare på autopower om detta, men fick inga svar alls.
Tänkte jag skulle fråga även här.
Polarens bil längtar desperat efter friare luftvägar, så vi tänkte ge oss på att byta från luftmängdmätare till massemätare. Är det görligt? Vad behöver man, och vad behöver jag göra med den stackars motronicen för att det ska funka?
"Varför åka fort när man kan åka brett? (Gammalt Bayerskt ordspråk"
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Jag undrar samma ???
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Codac
Posts: 308
Joined: 11 May 2006, 19:42

Post by Codac »

Hur märker du att den vill ha mera luft ?
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Re: mängdmätare->massemätare?

Post by kallevedlund »

Chilly wrote:Tjenare! Alldeles ny här på forumet, och här kommer min första post...
Fragade tidigare på autopower om detta, men fick inga svar alls.
Tänkte jag skulle fråga även här.
Polarens bil längtar desperat efter friare luftvägar, så vi tänkte ge oss på att byta från luftmängdmätare till massemätare. Är det görligt? Vad behöver man, och vad behöver jag göra med den stackars motronicen för att det ska funka?


........................Går inte att byta rakt av så.... Och varför tror du att den skulle få mer luft med en massemätare??
Mängdmätare=klaff massemätare=tråd

Om bilen nu vill ha mer luft(hur du nu märker det) så behöver du en större mätare av det slag som sitter på bilen...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Tjoh!

Bilen går betydligt bättre med massamätare i de fall jag varit med och konverterat, tex en italiensk M3 E30 etc, så det är helt rätt att byta, men det är lite mer jobb än vad man tror dessvärre.

1. Signalen skiljer, man behöver sätta dit ett motstånd för att få ner signlen som jag tror är 0-12v ner till 0-5v som den är för mängdmätare.

2. Man behöver mappa om styrsystemet iom att man justerar en av de viktigaste signalerna som berättar hur mycket luft man får in. Så en ommappning med lambdascanner tror jag kommer att behövas för att bilen ska gå fint!

Mvh
Adde Fekzen.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

som FekZen säger, om du får någon att mappa om för massemätare så går bilen säkert bättre eftersom det är en mer exakt styrning... Mängdmätaren är ju bara en potensiumeter och en tempsensor...

Frågan är om det är värt pengarna att mappa om? :roll:
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Jo det kommer rulla iväg litegranna i kostnader då massamätaren kostar en del även den, ett par tusen... och sedan mappning.

Om intresse finns, har jag en polare som byggt om åtskilliga bilar på det sättet, kan då greja ett bra pris på det hela, ~ 5-6k för ombyggnad och mappning. Vid intresse kan jag kolla upp priset mer exakt.

Mvh
Adde Fekzen.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Chilly
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2006, 21:14
Location: Limmared

Post by Chilly »

Jo, det är väl grejat lite med spisen innan, inget våldsamt, men att den behöver friare luftvägar ser jag som självklart när man trimmat. Däremot så kanske det är lite i överkant att bygga om till massemätare tydligen då. Kanske helt enkelt ska satsa på en 535 mängdmätare istället. Bilen ska ändå mappas, men det kanske inte är riktigt värt det med en ombyggnad till massamätare då. Tack så hemskt mycket för svaren dock, då vet man att det inte var den vägen vi ska gå.
"Varför åka fort när man kan åka brett? (Gammalt Bayerskt ordspråk"
Chilly
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2006, 21:14
Location: Limmared

Post by Chilly »

FekZen>>
Har snackat lite med polaren nu, och han tycker det låter intressant med mappning och ombyggnad. Ta kontakt med mig per PM, så vi kan diskutera detaljer. Grejen är att jag vill inte ännu avslöja alla detaljer kring bilen, eftersom det är lite hysch,hysch....
"Varför åka fort när man kan åka brett? (Gammalt Bayerskt ordspråk"
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

då kan man ju lika väl köpa ett billigt styrsystem och mappa om det springer iväg så mycket!
jag menar för 5-6 laxar kan man ju köpa ett megasquirt eller liknande...lägg till något till så får du ett vems!
Chilly
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2006, 21:14
Location: Limmared

Post by Chilly »

Jepp. Men det beror ju lite på vad man vill ha ut av alltsammans oxå. Till exempel Unichip, där hamnar det på cirka de summorna också, men då ingår bromsning. Så, det beror ju på applikationen kanske. Tjipp...=)
"Varför åka fort när man kan åka brett? (Gammalt Bayerskt ordspråk"
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Post by Snurrbo »

Hur löser man det med avbränningen av tråden då i Massemätaren ?. :roll:
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Chilly wrote:Jo, det är väl grejat lite med spisen innan, inget våldsamt, men att den behöver friare luftvägar ser jag som självklart när man trimmat. Däremot så kanske det är lite i överkant att bygga om till massemätare tydligen då. Kanske helt enkelt ska satsa på en 535 mängdmätare istället. Bilen ska ändå mappas, men det kanske inte är riktigt värt det med en ombyggnad till massamätare då. Tack så hemskt mycket för svaren dock, då vet man att det inte var den vägen vi ska gå.


535 mängdmätare kan du kompensera med 535 spridare och då blir det ganska bra iallafall. Dock är det bästa att konv till massamätare ,tex M3 3.0 mätare.

Ska kika på ditt PM också, återkommer om det, trol efter midsommar.

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Chilly
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2006, 21:14
Location: Limmared

Post by Chilly »

Låter finemang. Trevlig midsommar då allihop!
"Varför åka fort när man kan åka brett? (Gammalt Bayerskt ordspråk"
Post Reply