Vidar Strand Jager 7’ern på Right On Race & Rock 24-25.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Morten Authen
Posts: 9
Joined: 05 May 2006, 09:29

Vidar Strand Jager 7’ern på Right On Race & Rock 24-25.

Post by Morten Authen »

HAN GJORDE DET, og er det opp til Vidar VS Strand og hans teamkompis Tommy Ove "Tiger'n" Björk skal det skje igjen på Right On RACE & ROCK. Vidar kapret på Summer Nats tittelen "Verdens kjappeste BMW" med den nye M3. Den nye verdensrekorden er nå 8.08-272 som var en skikkelig skrell i forhold til den gamle rekorden på 8.39, og nå sikter teamet like godt mot syver'n.

Så langt har de bare kjørt to hele drag. Det første gikk på 8.42 på ”Bilsport En dag på strippen”, og to uker senere ble det altså 8.08! Hva blir det på Right On RACE & ROCK på Gardermoen 24-25 juni?

- Det bør gå fortere, sier Vidar rolig. – Sjøl om det gikk fort, var det ikke noe maksimalt drag. Vi har vel fortsatt 100 "urørte" hester igjen og skulle ikke det holde, får vi kneppe på litt lystgass.

Tross det, knuste han verdensrekorden med over tre tideler og alle "eksperter” som så bilen, mente at 7.5 burde være ”et kakestykke”. Vidar blir ikke alene om å kjøre fort på den kommende fartsfesten Right On RACE & ROCK. Norges raskeste gatebil i fjor var Knut Olav Johansens Chevrolet Camaro med broder "Don" bak rattet. 8.84 gikk det da, og i år har man kappet ytterligere et par hundringser. Nils Birger Nilsen kjørte i fjor 8.90 med motorstopp(!), i år får motoren i hans Camaro gå hele veien til mål. Fort kommer også Nils Kvernmo med en enorm 10 liters motor Fannrem-bygd big (!) block i sin Chevelle ’70. I fjor vred Nils nesten den originale bakakselinnfestingen av bilen. I år er det skikkelig aksel og realt oppheng som skal ta seg av de nærmere 1500 lystgasshestene.

Enorm motor har også Magnor Mydland. Med en 12 liters, dobbelturbo Ford Boss i motorrommet på sin ”never ending” Ford Granada har Magnor i hvertfall satt ny rekord i overkill. Magnors prosjekt har begrensninger med smale hjul, men festet på Gardermoen kan kanskje kompensere litt for det slik at Magnor kan få vist potensialet i monstermaskinen.

Jonus, Jon Reinertsen, har vært og snusa på nisekunder’n et par ganger med sin snikene Audi 90. I vinter har Jon og Tor Øyvind Skinne fila videre på motoren, og nå har man klemt ut hele 1065 hk, så den 1300 kg lette Quattro-Audi’n bør knekke nier’n før man aner. Nytt forsterket drivverk skal sørge for det.

I firehjulsklassen som Jonus kjører, får han blant annet utfordring av Cyclone-Robban fra Sverige. Robban er en konstant nisekunders deltager når bilen er hel, og det skal den bli til Right On RACE & ROCK lovet Robban. Dessverre ser derimot KRB ikke ut til å bli ferdig i tide.

Det skal i hvertfall Stian Pedersen med sin svarte Toyota Supra. Peder’n kjørte 10.70 i fjor, og han kunne tenke seg å pusse litt på den persen. Andreas Vaa fikk helt tenning i fjor og var strålende glad etter endelig å ha knekt tier’n. I år kan det dessverre se ut til at Andrea forblir på Notodden. Andreas venter på motordeler.

I stedet kan vi vente oss rene bombeangrepet av flere ”vriåtter” gutter. V8-folket kommer mannsterke og storblokkede. Kjell Iversen med sin Pontiac Firebird og Tor Helge Elverum med Chevrolet Chevelle er sammen med Vidar Johansen sikre kort i ni-sekunders-klubben.

Det bør også Polly, Pål Arvid Blytt, være. Polly har fått ferdig den svarte Pontiac Trans Am som var Norges raskeste gatebil sist gang den var ute. 540 med Pro Charger har putta ut 1400+ hester i bremsebenken, og Polly blir skuffet hvis han ikke senker sin gamle pers på 9.77.

Right On RACE & ROCK bør som du skjønner, bli en kjempehelg (24-25 juni) på Gardermoen Raceway. Og best av alt: Du har også muligheten å prøve din egen bil eller MC på Europas raskeste ¼ mile. Ta med hjelm, ”lappen”, vognkort, skilter og heldekkende klær/skinndress, løs engangslisens på plass (250 kr. for bil 450 kr. for MC) og kjør til du spyr. Kjør fra naboen, kameraten, uvennen, deg sjøl. Hvor fort går egentlig jernet? Nå har du muligheten å finne det ut. Du feiger vel ikke ut?

Right On RACE & ROCK blir en fest. Deltagere kan campe på området. Ølteltet står klart og bandet trimmer gitarene. Årets korteste netter kan feires på Gardermoen Raceway.

Image
Image
Image

For Ronnie Krabberød, Right On
1966 - Chevelle SS 396
1970 - Lincoln Continental Mark III
1979 - Volvo 242 TIC by V.S Motor
1992 - BMW M5 Touring
webmaster @ http://www.vsmotor.no
Post Reply