Hur mkt tryck i kylsystemet kan anses vara normalt på M20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Maverick

Hur mkt tryck i kylsystemet kan anses vara normalt på M20

Post by Maverick »

Hallå!

Jag skulle villja veta hur mkt tryck det normalt sett brukar vara i kylsystemet på m20 motorerna?

Jag är lur på att jag lyckats ha sönder topppackningen så att den trycker komp i kylsystemet, men det har aldrig blivit så mkt att locket öppnar och släpper. Har en mätare inkopplad och efter man har kört hårt några fullgasrepor så blir det runt 1.4 bar. Jag har inga problem med vattentempen, loggarna visar att den bara går upp runt nån grav vid full belastning. Motorn är kompsänkt, o-ringad, svetsad topp samt arp bult. Ladda ca 0.6 och turbon är en HX40.

Packningen borde ju inte gå sönder av det där låga laddtrycket, men från början hade jag en del strul med kylsystemet som medförde att luft fanns kvar i systemet. Detta kanske har lett till nån lokal varmgång runt nån cylinder.?
Mustang -69a
MrXSweden

Post by MrXSweden »

Jag tycker att 1,4 bar låter väldigt mycket.. Vet dock inte helt säkert..

MVH//Tommy
St3v3

Post by St3v3 »

Vad står det på locket att det ska släppa vid för tryck?
Maverick

Post by Maverick »

Jag tycker också att det låter på tok för mkt, men folk jag pratat med tycker det låter normalt! Det står ingenting på locket, men i ETK:n så står det 1.5 bar. Det verkar ju konstigt att trycket ska ligga så nära öppningstrycket på locket!

Men är det nån som VET vilket tryck det brukar vara?

/Tomas
Mustang -69a
PiLlEvAn

Post by PiLlEvAn »

det låter högt men de kan ju bero på en liten kylare.
men trycker den inte ur sig eller så skall det inte vara nån fara
Maverick

Post by Maverick »

På liten kylare? Tempen håller sig ju stabil!

Det lustiga är att trycker verkar vara normalt (ca 0.5 bar) vid lugn körning, men kör jag hårt ett tag så går det upp till runt 1.4 bar. Skulle jag då fortsätta köra hårt vet jag inte om det skulle gå upp ytterligare.

Jag antar att jag får fara till nån verkstad med utrustning för att mäta om det finns avgaser i vattnet.
Mustang -69a
Misano

Post by Misano »

Låter ju misstänkt :? Kolla så du inte har mycket tryck kvar när du låter den svalna helt.

När min packning gått så kunde jag åka så länge jag inte lade laddtryck på den, då blev det tryck i systemet direkt.
tobbe tlrecond

Post by tobbe tlrecond »

Misano wrote:Låter ju misstänkt :? Kolla så du inte har mycket tryck kvar när du låter den svalna helt.

När min packning gått så kunde jag åka så länge jag inte lade laddtryck på den, då blev det tryck i systemet direkt.

Samma här gasade man lite så gick den varm direkt.
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
Maverick

Post by Maverick »

Så är det, jag kan åka hur länge som helst utan laddtryck utan att trycket i kylaren blir högt, men enligt loggen så går vattentempen inte upp mer än 2-3 grader när jag gasar fullt.

Men nog är det säkert packningen som läcker, det är ju det logiska. Bara att byta och se glad ut och fundera varför den har gått så det inte händer igen...
Mustang -69a
peppe
Moderator

Post by peppe »

Jag har ikväll problem med tryck i systemet jag också.

O-ringar, ARP, 1kg ladd.

Den bygger rätt mycket tryck, för mycket. Men den trycker inte in någe skit eller så i systemet och tempen är stabil på 80grader med 535 kylaren.

Fattar inte om packnigen har gått. Mappningen har gått som en dans på rosor inga problem. Det började dock efter en slan sprack för oss så vi fick byta den och hälla i nytt kylvatten.

Vi körde kanske 1½ timme och mappade efter det innan problemet dök upp.

Jag har inga ideer. Kanske toppackning? Den svetsade 320 toppen borde palla?

PS. Motorn kokade inte då slangen for, tempen gick bara upp lite han stanna i tid.
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Det kanske har spikat för er?
Det är svårt att höra spikningar med wg rätt ut
Maverick

Post by Maverick »

Jag har iaf tait ett co test i avgaserna, testet gjorde inget utslag. Men är det nån som vet om det måste läcka ut kompression samtidigt som man gör testet ? Jag tror att det bara läcker kompression vid höga cylindertryck och det har man väl kanske inte på tomgång..

Men vattnet borde väl bli "förorenat" så att testet gör utslag även om det inte läcker just när testet görs?

/Tomas
Mustang -69a
peppe
Moderator

Post by peppe »

Bmwandreas wrote:Det kanske har spikat för er?
Det är svårt att höra spikningar med wg rätt ut

Jag har svårt att tro det. Det bör höras, hon är rätt snäll på tändningen nu också.

Men inget är ju omöjligt, iaf inte då jag ska göra något.
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

Så länge locket inte öppnar är det väl inget att bråka om?
Att den stiger i temp vid hård körning hänger nog mer ihop med att kylarna snarare är dimensionerade för 170 tama än 400 vilda.
/Per
a.k.a. Jevlar
Misano

Post by Misano »

Ja, och är det "fel" tryck så kan det även vara kvar efter att bilen kallnat, så var det i alla fall på min. Sedan blev det värre så locket öppnade och den tömde systemet.
peppe
Moderator

Post by peppe »

Jag åker med 535 kylare samt en biffig spal fläkt, så 400 borde den orka med tycker jag.

Jag har haft två st "blow off" på locket nu. Det är ett volvo expansions kärl och locket öppnar vid 150kpa.

Den duschar bara ut så det blir en dimma på framrudan som är 30x30cm. Inget mer.

2 gånger har det som sagt hänt, och det är då jag växlar från 3:an till 4:an vid 7000 rpm.

Trycket är kvar över natten för mig med. Hade toppackningen eller toppen åkt tycker jag att vattnet borde pinka in i motorn då den står med så pass högt tryck?

Jag har inga problem med skenande temp, desto mer jag snyter desto kallare blir hon. Skulle vara att det punkt kokar på hög belastning.

Byggde bättre avluftning idag och luftade på bil lyftet, blev väll ett par snyt innan locket duschade, och det var inga lugna snyt. E4:an är lång :)

Kanske måste riva motorn?
peppe
Moderator

Post by peppe »

Jag är desperado nu, ska jag riva toppen eller inte?
Post Reply