robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hej Andreas, hoppas Du mår bättre!
Jo nog funkar det bra, man kan ju kompensera med lite större A/R.
På Limmet´s S50 med 83mm turbin och 71mm (72 USA mm) kompressor
gick den väl 1:1 som sämst, men med 78mm kompressor skena avgassmottrycket. 96mm (88mm exd) turbinen flödar nått grönjävligt
matchas bäst med 86mm kompressorn (ind) eller på stora motorer.
Men det finns ju turbiner därimellan 87mm och 91mm (stora dia).
/Christer
Jo nog funkar det bra, man kan ju kompensera med lite större A/R.
På Limmet´s S50 med 83mm turbin och 71mm (72 USA mm) kompressor
gick den väl 1:1 som sämst, men med 78mm kompressor skena avgassmottrycket. 96mm (88mm exd) turbinen flödar nått grönjävligt
matchas bäst med 86mm kompressorn (ind) eller på stora motorer.
Men det finns ju turbiner därimellan 87mm och 91mm (stora dia).
/Christer
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
paxar den.........
men kan bara komma på söndag , supa imorrn...!
/mvh
men kan bara komma på söndag , supa imorrn...!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
robbz wrote:paxar den.........
men kan bara komma på söndag , supa imorrn...!
/mvh
Antar att BorgWarnern har twin entry avgashus? Orkar du bygga om grenröret i såna fall eller skiter du i det?
Jag ville bara inflika med en liten sak (utan att göra vidare diskusion av det) Det var ingen turbo som Martin har preppat för att på någe vis göra bättre! Uppgiften var att sätta liv på en turbo (SC61:a) som hade rasat.. För minsta möjliga peng. Då det tydligen inte var möjligt att få tag på en original axel på kort tid. Därför köpte han en Garret axel och blev tvungen att svarva om avgashuset för att den skulle passa.Ha ha, skämtar du? Vi bromsade nyligen om en bil han moddat turbon på. 100hk mindre på driven med samma mapp, 1000rpm sämre spool.
Varför den gav så mycket mindre effekt efter bytet hade han inge bra svar på. Tyvärr mättes inget mottryck vid mätningen heller.
Han säger sig ha alla kunder han önskar, så låter han den andra målgruppen tycka vad dom vill om honnom... Om dom betvivlar att han kan göra en original turbo bättre, så tyckte han det skulle vara kul om det var någon som vågade lämna en turbo till honnom för att bevisa motsatsen.
(göra test före och efter) Det ska bli intressant att se hur min HX40 kommer funka! Sorry för OT.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
orkar och har inte tid att bygga nytt grenrör......
-men förmodligen blir det så ändå
/mvh
-men förmodligen blir det så ändå
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Nobbe wrote:Erki87 wrote:kommer det bli så bra grenrör efter en back bärs???
Det brukar bli bra när vi dricker bärs å mekar, då gör vi vad vi tänker ist för att tänka vad vi ska göra.
mkt sant.....
idag var jag till bäckis och hämtade turbon!
-satan ett sånt fint agregat det vart........
i veckan som kommer blir det till att börja bygga ett nytt grenrör då denna turbon inte får plats på samma ställe som förra .....
nu känns det kul igen , stort tack till ppf.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
- Turboá
- Posts: 2147
- Joined: 22 Aug 2007, 07:22
- Location: Hungary Bmw Racing Club Soltvadkert
- Contact:
Hej!
Jag tittar på din minutiöst arbete under lång tid.
Jag väntar på att du försöker bilen så mycket redan.
Jag tror att du overcomplicate det lite.
När bilen kommer redan då det är möjligt att utföra produktutveckling, gör du det först åtminstone då endast för det som behöver onödigt arbete nej.
Grattis, mycket grundligt arbete! :
Jag tittar på din minutiöst arbete under lång tid.
Jag väntar på att du försöker bilen så mycket redan.
Jag tror att du overcomplicate det lite.
När bilen kommer redan då det är möjligt att utföra produktutveckling, gör du det först åtminstone då endast för det som behöver onödigt arbete nej.
Grattis, mycket grundligt arbete! :
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Nobbe wrote:Det brukar bli bra när vi dricker bärs å mekar, då gör vi vad vi tänker ist för att tänka vad vi ska göra.
Skillnaden mellan teori och praktik, på ett helt nytt sätt
Jag håller tummarna för er !
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
daniel-635 wrote:Nobbe wrote:Det brukar bli bra när vi dricker bärs å mekar, då gör vi vad vi tänker ist för att tänka vad vi ska göra.
Skillnaden mellan teori och praktik, på ett helt nytt sätt
Jag håller tummarna för er !
Haha
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;