ZF och 3.07 utväxling på sugmotor?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
ZF och 3.07 utväxling på sugmotor?
Är det någon som kört sugmotor, tex M50B25/M52B28 med ZF (1:1) och 3.07 i bakaxeln?
Enligt AP ska bilen göra:
Vxl 1: 59km/h.
Vxl 2: 107km/h.
Vxl 3: 162km/h.
Vxl 4: 222km/h.
Vxl 5: 271km/h.
Ovanstående är räknat på 6500rpm.
Undrade mest hur bilen orkar, det är ju rätt ovanligt att köra sugmotor eller någon klenare på motor på liknande utväxling men säg vad ni tror och tänker.
Mvh
Enligt AP ska bilen göra:
Vxl 1: 59km/h.
Vxl 2: 107km/h.
Vxl 3: 162km/h.
Vxl 4: 222km/h.
Vxl 5: 271km/h.
Ovanstående är räknat på 6500rpm.
Undrade mest hur bilen orkar, det är ju rätt ovanligt att köra sugmotor eller någon klenare på motor på liknande utväxling men säg vad ni tror och tänker.
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Kommer nog ganska precis varva ur 4an, sen är det stopp om du inte kör i en fet nerför 
Vi kör med 2,65 eller vafan det är på polarns 318is E30 med originallåda, ca 200 på 3an på varvstopp sen orkar den inget mer

Vi kör med 2,65 eller vafan det är på polarns 318is E30 med originallåda, ca 200 på 3an på varvstopp sen orkar den inget mer

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Haha!
Kommer aldrig kunna prova detta så jag är bara nyfiken.
Det jag skrev som ex, går det att köra så eller vill man bara byta?
Mvh
Kommer aldrig kunna prova detta så jag är bara nyfiken.
Det jag skrev som ex, går det att köra så eller vill man bara byta?
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Jag körde först med en 3,15:1 från en M3E30 på min E30 med M20B25 med 240.XXX.XXX låda.
Bilen var helt för jävlig att köra.
Sen bytte jag till en 3,46:1 och då blev det mycket bättre men för att det skall funka bra på en sådan motor/låda krävs nog en liten effektökning av lämplig typ för ungefär 100 häst till.
Alltså byter jag till 3,73:1 och testar hur det känns... känns det också kass så lär det bli en 3,91:1 som får testas.

Bilen var helt för jävlig att köra.
Sen bytte jag till en 3,46:1 och då blev det mycket bättre men för att det skall funka bra på en sådan motor/låda krävs nog en liten effektökning av lämplig typ för ungefär 100 häst till.
Alltså byter jag till 3,73:1 och testar hur det känns... känns det också kass så lär det bli en 3,91:1 som får testas.

Grr!
0706-419608
0706-419608
Den utväxlingen du körde med är t.o.m högre än min. Översätter man det till en låda med 1:1 på femman så blir det ca 2.52:1 i bakaxeln.Franzén wrote:Jag körde först med en 3,15:1 från en M3E30 på min E30 med M20B25 med 240.XXX.XXX låda.
Bilen var helt för jävlig att köra.
Sen bytte jag till en 3,46:1 och då blev det mycket bättre men för att det skall funka bra på en sådan motor/låda krävs nog en liten effektökning av lämplig typ för ungefär 100 häst till.
Alltså byter jag till 3,73:1 och testar hur det känns... känns det också kass så lär det bli en 3,91:1 som får testas.
Med 1:1 och 2.52:1
Med 0.8:1 och 3.15:1
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact: