robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

NLR
Posts: 37
Joined: 07 Sep 2006, 21:31
Location: Göteborg
Contact:

Post by NLR »

Hej Andreas, hoppas Du mår bättre!
Jo nog funkar det bra, man kan ju kompensera med lite större A/R.
På Limmet´s S50 med 83mm turbin och 71mm (72 USA mm) kompressor
gick den väl 1:1 som sämst, men med 78mm kompressor skena avgassmottrycket. 96mm (88mm exd) turbinen flödar nått grönjävligt
matchas bäst med 86mm kompressorn (ind) eller på stora motorer.
Men det finns ju turbiner därimellan 87mm och 91mm (stora dia).
/Christer
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Precis. En med 83mm turbin och A/R 1.25 skulle vara klockrent!
Tror det finns hemma på lager också Robbz.
Nobbe

Post by Nobbe »

Bmwandreas wrote:Precis. En med 83mm turbin och A/R 1.25 skulle vara klockrent!
Tror det finns hemma på lager också Robbz.


Fan va nice! Tyckte robin höll på att yra om att han skulle åka upp i helgen och handla. ;)
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

paxar den.........

men kan bara komma på söndag :cry: , supa imorrn...!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

robbz wrote:paxar den.........

men kan bara komma på söndag :cry: , supa imorrn...!
/mvh

Antar att BorgWarnern har twin entry avgashus? Orkar du bygga om grenröret i såna fall eller skiter du i det?
Ha ha, skämtar du? Vi bromsade nyligen om en bil han moddat turbon på. 100hk mindre på driven med samma mapp, 1000rpm sämre spool.
Jag ville bara inflika med en liten sak (utan att göra vidare diskusion av det) Det var ingen turbo som Martin har preppat för att på någe vis göra bättre! Uppgiften var att sätta liv på en turbo (SC61:a) som hade rasat.. För minsta möjliga peng. Då det tydligen inte var möjligt att få tag på en original axel på kort tid. Därför köpte han en Garret axel och blev tvungen att svarva om avgashuset för att den skulle passa.
Varför den gav så mycket mindre effekt efter bytet hade han inge bra svar på. Tyvärr mättes inget mottryck vid mätningen heller.

Han säger sig ha alla kunder han önskar, så låter han den andra målgruppen tycka vad dom vill om honnom... Om dom betvivlar att han kan göra en original turbo bättre, så tyckte han det skulle vara kul om det var någon som vågade lämna en turbo till honnom för att bevisa motsatsen.
(göra test före och efter) Det ska bli intressant att se hur min HX40 kommer funka! Sorry för OT.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

robbz wrote:paxar den.........

men kan bara komma på söndag :cry: , supa imorrn...!
/mvh


Tror den finns hemma. Är inte säker för jag ligger hemma.
Fråga Bäckis.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

orkar och har inte tid att bygga nytt grenrör......
-men förmodligen blir det så ändå :wink:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Nobbe

Post by Nobbe »

robbz wrote:orkar och har inte tid att bygga nytt grenrör......
-men förmodligen blir det så ändå :wink:

/mvh


Det blir så, va så säker ;)

En back bärs så fixar vi biffen.
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

kommer det bli så bra grenrör efter en back bärs??? :|
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Ludde_
Posts: 1808
Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona

Post by Ludde_ »

svagdricka? :D
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
Nobbe

Post by Nobbe »

Erki87 wrote:kommer det bli så bra grenrör efter en back bärs??? :|


Det brukar bli bra när vi dricker bärs å mekar, då gör vi vad vi tänker ist för att tänka vad vi ska göra.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Nobbe wrote:
Erki87 wrote:kommer det bli så bra grenrör efter en back bärs??? :|


Det brukar bli bra när vi dricker bärs å mekar, då gör vi vad vi tänker ist för att tänka vad vi ska göra.


mkt sant..... 8)


idag var jag till bäckis och hämtade turbon!
-satan ett sånt fint agregat det vart........
i veckan som kommer blir det till att börja bygga ett nytt grenrör då denna turbon inte får plats på samma ställe som förra .....

nu känns det kul igen , stort tack till ppf.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Nobbe

Post by Nobbe »

Hittade på lite ritningar i mailen som tur var.
Ska leta reda på resten som jag tänkte skära ut i samma veva så ska jag beställa grejerna sen. Måste bara skissa upp turboflänsen först.
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

Vad blev det för snurra?
Mvh Nicke Blom
User avatar
Turboá
Posts: 2147
Joined: 22 Aug 2007, 07:22
Location: Hungary Bmw Racing Club Soltvadkert
Contact:

Post by Turboá »

Hej!
Jag tittar på din minutiöst arbete under lång tid.
Jag väntar på att du försöker bilen så mycket redan.
Jag tror att du overcomplicate det lite.
När bilen kommer redan då det är möjligt att utföra produktutveckling, gör du det först åtminstone då endast för det som behöver onödigt arbete nej.
Grattis, mycket grundligt arbete! : :)
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Post by daniel-635 »

Nobbe wrote:Det brukar bli bra när vi dricker bärs å mekar, då gör vi vad vi tänker ist för att tänka vad vi ska göra.


Skillnaden mellan teori och praktik, på ett helt nytt sätt :wink:

Jag håller tummarna för er !
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

daniel-635 wrote:
Nobbe wrote:Det brukar bli bra när vi dricker bärs å mekar, då gör vi vad vi tänker ist för att tänka vad vi ska göra.


Skillnaden mellan teori och praktik, på ett helt nytt sätt :wink:

Jag håller tummarna för er !


Haha 8)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply