Wärniss E30 327im Gatlaglig BMW turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

Wärniss wrote:Okej. Får köpa lite slang så jag kan stoppa in mätaren i kupen tillfälligt.. Jag har walbro pumpar. Så jag misstänker att dom har gett upp.. Läste i förra veckan på forumet att dom inte tål e85. Vore sjuk timing om dom pajjat nu.. Mvh erik


fan vad sjukt, var ju precis det vi snackade om samma kväll det hände :?
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Post by Wärniss »

Jag har fått låna 2st 984 pumpar av en polare, ska montera dom och fixa slang till soppa mätaren och göra som Johan säger ang att stoppa in den i cupen. surt att få soppa läckage i ansiktet...

Jimmy. Ja helt sjukt!! pumparna måste hört när vi pratade om det och gav upp direkt... ;)

Åter kommer mer resultat under veckan.

Mvh Erik
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Post by Wärniss »

Sådär. Har testat med andra pumpar och även kollat trycket.

Vid 1bars laddtryck så fick jag bara 3,8bars soppa tryck! 1bar för lite!
Ska försöka ragga tag i en låne btr och testa med innan jag köper en ny.

Gjorde tabben att köpa en progressiv btr när jag byggde bilen, inte många som har en sådan liggandes..

Mvh Erik
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Bytt soppafilter? :) Testa kör igång pumparna med motorn av och lägg på tex 1,5 bar luft med kompressorn på BTRen och kolla om du får upp trycket då.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Post by Wärniss »

tänkte precis på det med filter byter dom! smart det där med tryckluft! slipper man köra med bilen!
ska testas i helgen!

Mvh Erik
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Wärniss wrote:tänkte precis på det med filter byter dom! smart det där med tryckluft! slipper man köra med bilen!
ska testas i helgen!

Mvh Erik
Testa det med tryckluften först, får du upp trycket då men inte när du kör är det troligen filtret som är kass!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Post by Wärniss »

Vad kör du med för filter föresten nisse?

Mvh
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Wärniss wrote:Vad kör du med för filter föresten nisse?

Mvh
Nuke, filtren ledsnar/sätts igen efter ett tag på E85 så man får byta med jämna mellanrum.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Post by Wärniss »

Lite ny info!

Jag har en Linjär btr på min bil. Letade igenom lite kvitton..

Jag har bytt filter, lånat pumpar av en polare.
Jag har kopplat pumparna så dom går hela tiden, Trycket ligger stadigt på 3bar. När jag trycker på med tryckluft på regulatorn så går den inte upp som den ska.

Vid 3 bar grundtryck och 2 bar tryckluft så borde trycket ligga på 5bar, Men det ligger på 4,6bar. Nu är det bara btr kvar, Tror ni det är fjädern eller membranet som är dåligt när den har denna symtom?

Mvh Erik
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ok då ska du testa med en annan regulator och se först. Försök att låna någon bara.

Mvh
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Post by Wärniss »

Nu har jag testat med en Aeromotiv regulator. Men det gick tyvär lika illa.
Det visade sig att klockan jag hade visade fel så när jag tryckte i 2bar så var det igentligen bara 1,6bar. så bränsletrycket verkar vara som det ska vara..

Kollade även stiften igen och minskade avståndet till 0,4.
2ans stift vart svart igen.. ?
om det är svart så borde det väl vara för fett?
Men när jag kör med Afr mätaren så håller den sig på 14,0.

Kom på en sak nu! Jag kör ju bara med grundtruycket på wg, alltså 0,9. Men bilen är ju mappad för 2bar. Har inte det lite med AFR värdet att göra?

Här är en länk till en film när jag kör, vid 4sec hör man hur det låter när den "missar"
http://s182.photobucket.com/albums/x250/warniss/?action=view&current=MOV01148.flv


Även en till bild på hur 2an stift ser ut efter körning..
Image

Föresten så är kompet bra på cyl2..

Mvh Erik
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Nisse Järnet wrote:
Wärniss wrote:Vad kör du med för filter föresten nisse?

Mvh
Nuke, filtren ledsnar/sätts igen efter ett tag på E85 så man får byta med jämna mellanrum.


Kan man köpa lösa filter till nukefiltret?:)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Pimplaren wrote:
Nisse Järnet wrote:
Wärniss wrote:Vad kör du med för filter föresten nisse?

Mvh
Nuke, filtren ledsnar/sätts igen efter ett tag på E85 så man får byta med jämna mellanrum.


Kan man köpa lösa filter till nukefiltret?:)
Japp! Kolla webshop ;)
Hoppas du hittar felet Wärniss!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

det är inte så att den gått snålt som den verkar göra och därmed spikat på cyl2 så att kolvringarna fastnat i sina spår och därmed drar i sig olja vilket skulle förklara röken och det sotiga stiftet. Dock är ju inte detta nån lösning på ursprungsproblemet
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Post by Wärniss »

Det har jag också funderat på, om det skulle vara skit i spridare 2.
Men borde jag inte tappa skapligt med komp om det skulle vara så att kolvringarna fastnat?
och det borde väl ryka hela tiden?

mvh Erik
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
maccan
Posts: 457
Joined: 24 Aug 2007, 23:00
Location: Stockholm//Segeltorp

Post by maccan »

Tjoho uppdatera nu wörnta :)
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Post by Wärniss »

Japp nu går den som den ska igen!

Åkte till Nisse Järnet idag och lånade en spole av honom. Vi åkte ut och provade lite på grundladd och allt gick som det skulle :D

Påväg hem så provade jag att ladda på med min spole och den gick konstigt nog som den skulle då med!

Ska prova i veckan med att höja laddet till 1,5 och svina lite och se om den fortfarande går bra.

Mvh Erik
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
Post Reply