Varför går den varm??

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Puppe
Posts: 39
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Finland / Vasa

Varför går den varm??

Post by Puppe »

Har nydligen fått igån bilen och den går hyffsat bra!! men den vill gå alldeles för varm men bara när jag gasar! har kört 20km i ett sträck i landsvägsfart och då går den helt normalt varm, med när jag gasar så jag får laddtryck och 5000-6000rpm så strax efter stiger tempmäteren och går mot rött, och då är det bara att stiga ut och öppna luftskruven och det kommer massor med luft ur den, men när det börjar komma vatten så sjunker tempen till normalt! har gjort detta flera gånger så det kan inte vara luft i systemet!

jag har bytt termostat, borathål i termostat och ny vattenpump men inget hjälper! kan toppen vara sprucken eller läcker packning? den blander inte vatten och olja, och den röker inte vit heller!!

Hjälp håller på att bli galen!!
BMW 545-86
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Vilken bil pratar vi ens om?

Om det kommer luft så är det luft i systemet. (förutsatt att den inte kokat dvs)
är ju övertryck i vattencirkulationen så att den skulle suga i sig luft verkar ju rätt otroligt? :?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Vad är det för setup på bilen? Kanske den går varm för att det inte sitter Ic eller så går den snålt och blir het av det. Skriv vad du gjort.
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Det är kopplingen till fläkten.

Om du förstår vad jag menar?

/mvh jonas
Team MolotovRacing
[Prezident]
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

BmW[RsR] wrote:Det är kopplingen till fläkten.

Om du förstår vad jag menar?

/mvh jonas


Det har jag svårt att tro när han får in luft i systemet och att det blir medans han kör bilen.
Puppe
Posts: 39
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Finland / Vasa

Post by Puppe »

Ja det var dumt av mig att inte berätta lite om bilen!
Bilen är en 535 med turbo Gt37 laddar bara 0,8 nu till att börja med och ger mycke bränsle för säkerhetsskull! men jag körde ca 1vecka först utan problem men efter hand när jag hittade lite mer hästkrafter så började den gå varm! fläckt kopplingen funkar som den ska! och det är inga problem att ha den att stå på tomgån eller att Söndas köra med den men det händer bara när jag gas årdentligt, för om jag fullgasar en gång genom 1,2 och 3ans växel så går varm! sen öppnar man luftskruven och väntar tills det kommer bara vatten så går den tillbacka till normala

kan få såhär stora problem om tändningen skulle vara allt för tidig?
BMW 545-86
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Du har med största säkerhet blåst topp packningen. Den trycker kompression i vattnet när du kör hårt, mkt vanligt tecken på det.
Puppe
Posts: 39
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Finland / Vasa

Post by Puppe »

Bäckis wrote:Du har med största säkerhet blåst topp packningen. Den trycker kompression i vattnet när du kör hårt, mkt vanligt tecken på det.


Tack det var det jag ville höra!! nu är det bara att riva av skiten!!
BMW 545-86
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Skummt jag hade samma problem på min 200sx och då låste jag fläkten och då gick den inte varm.
Men nu ska jag byta till el fläkt.
Kanske är min topp som har gått också.

För min går väldigt fort upp till arbetstemp.

Ursäkta om jag stal tråden.

/mvh jonas
Team MolotovRacing
[Prezident]
Post Reply