Launch autronic fråga??

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
mikkmaurit

Launch autronic fråga??

Post by mikkmaurit »

Hur sætter i launch control til-
Vil jo gerne bygge op laddtryck.
tager i både tändning og benz
Eller tager i kun tändning???
Og hvor mange grader tilbage??

Og hvad med anti-lag??

Og hvilken I/P switch bruger i??

Ups må lige sige at det drejer sig om en m20 med turbo.
mvh mikkel
Amaze

Post by Amaze »

Du må nog skriva vilken modell av autronic du har.
mikkmaurit

Post by mikkmaurit »

Amaze wrote:Du må nog skriva vilken modell av autronic du har.

Selvfølgelig... SM4 med cdi 500r tænding modul... 8)
mvh mikkel
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Jag kör IP switch 3 till en brytare på kopplingen. Bryter endast bränsle då det smäller så in i helvete annars.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
emil

Post by emil »

bästa är att aktivera revlimit 2 och ALS, detta är dock lite knepigt att jobba med..

är någon intresserad kan jag försöka skriva ner nån guide för detta
mikkmaurit

Post by mikkmaurit »

emil wrote:bästa är att aktivera revlimit 2 och ALS, detta är dock lite knepigt att jobba med..

är någon intresserad kan jag försöka skriva ner nån guide för detta

Forklar endelig?
Og hvorfor er det bästä at gøre??
mvh mikkel
emil

Post by emil »

varvstoppen är stabilare och man får helt enkelt mer mos snabbare på launchen
mikkmaurit

Post by mikkmaurit »

emil wrote:varvstoppen är stabilare och man får helt enkelt mer mos snabbare på launchen

Man kan opbygge mere tryk?? :?

Men du må da gerne lave en guide! :lol: :lol:
mvh mikkel
Konny

Post by Konny »

emil wrote:varvstoppen är stabilare och man får helt enkelt mer mos snabbare på launchen

Jo de är bevisat att de fungera bättre på min iaf.
Jag har aldrig fått till starterna med launchen hur jag än har haft den men efter du fixade inställningarna med ALS på min så fungerade de kanon fint i starterna! (om de är du som är VEMS Emil) :D Tusen tack för de!
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
emil

Post by emil »

kan väl göra ett försök att komma ihåg det jag knappade in i konnys bmw
Inga garantier att det fungerar bra, ta det försiktigt och prova..

1. stäng av din gamla launch control
2. OP Setup, O/P Antilag, ON-No OP
3. I/P Switches, ställ in BÅDE rev limit 2 samt Anti-lag 1 på samma knapp som du idag använt till launch control (inget inställt på launch control input)
4. ställ in rev limiter 2 till det startvarv du vill ha
5. M5 - Anti-Lag setup,
har du tomgångsmotor så fyll i något bra värde på IAC opening 1, annars blir tomgången lidande när du aktiverar launch-control
se över min tps och ställ in rpm trig på cirka 300-1000 rpm ifrån ditt varvstopp
extra fuel, börja på 30%
6. M5 Anti-lag ignition,
gör en tabell som backar tändningen lämpligt både i laddtryck och varvtal, du vill backa från cirka 300-1000 rpm från din varvstopp (se rpm trig på ALS), samt dra ner på backningen när det börjar bli rätt laddtryck..
7. M5-Anti-lag cut data, här kan du fylla i klipp av tändningen när du närmar dig din varvstopp. Börja utan detta så bör det bli mindre poffar och smällar

kom ihåg det som står under rev limit / overrun setup,
WARNING
USE ANY TYPE OF IGNITION CUT WITH CAUTION, ESPECIALLY ON TURBO CHARGED ENGINES. EXPLOSIVE COMBUSTION IN EXHAUST CAN DAMAGE TURBO/VALVE TRAIN COMPONENTS.
här ska alltså inställningen för rev limit mode, under alla omständigheter stå på "INJ HARD"

vill ni klippa tändningen på launchen för att få mer tryck, så gör detta under anti-lag cut data, lägg in lämpliga lastpunkter för att få en mjuk övergång.

kom än en gång ihåg, höga smällar = dåligt, jobba mer på inställningarna.

ps. Kom inte till mig med trasiga drivaxlar och krokiga ventiler, men gärna en kall öl ;)

ps2. konny, om jag kommer ihåg fel kan du ju läsa i dina inställningar och fylla på det jag glömt ;)
mikkmaurit

Post by mikkmaurit »

emil wrote:kan väl göra ett försök att komma ihåg det jag knappade in i konnys bmw
Inga garantier att det fungerar bra, ta det försiktigt och prova..

1. stäng av din gamla launch control
2. OP Setup, O/P Antilag, ON-No OP
3. I/P Switches, ställ in BÅDE rev limit 2 samt Anti-lag 1 på samma knapp som du idag använt till launch control (inget inställt på launch control input)
4. ställ in rev limiter 2 till det startvarv du vill ha
5. M5 - Anti-Lag setup,
har du tomgångsmotor så fyll i något bra värde på IAC opening 1, annars blir tomgången lidande när du aktiverar launch-control
se över min tps och ställ in rpm trig på cirka 300-1000 rpm ifrån ditt varvstopp
extra fuel, börja på 30%
6. M5 Anti-lag ignition,
gör en tabell som backar tändningen lämpligt både i laddtryck och varvtal, du vill backa från cirka 300-1000 rpm från din varvstopp (se rpm trig på ALS), samt dra ner på backningen när det börjar bli rätt laddtryck..
7. M5-Anti-lag cut data, här kan du fylla i klipp av tändningen när du närmar dig din varvstopp. Börja utan detta så bör det bli mindre poffar och smällar

kom ihåg det som står under rev limit / overrun setup,
WARNING
USE ANY TYPE OF IGNITION CUT WITH CAUTION, ESPECIALLY ON TURBO CHARGED ENGINES. EXPLOSIVE COMBUSTION IN EXHAUST CAN DAMAGE TURBO/VALVE TRAIN COMPONENTS.
här ska alltså inställningen för rev limit mode, under alla omständigheter stå på "INJ HARD"

vill ni klippa tändningen på launchen för att få mer tryck, så gör detta under anti-lag cut data, lägg in lämpliga lastpunkter för att få en mjuk övergång.

kom än en gång ihåg, höga smällar = dåligt, jobba mer på inställningarna.

ps. Kom inte till mig med trasiga drivaxlar och krokiga ventiler, men gärna en kall öl ;)

ps2. konny, om jag kommer ihåg fel kan du ju läsa i dina inställningar och fylla på det jag glömt ;)

Super tak!!

Men hvor mange grader skal tændning tilbage? og hvornår cutter du den helt??

Mon ikke Nuke vippearme og schrick ventiler kan holde?? ellers ingen kall öl :lol:
mvh mikkel
vectramicke

Post by vectramicke »

Går det att göra något liknande i nira?
Min bil smäller så in i helvete att bilen på platsen brevid i garaget håller på att flyga av pallbockarna när jag testar.....
Men behöver nog ha runt 1.5bar+ på launchen för att komma av startplattan utan att den boggar. Får inte till något vettigt i launch control inställningarna, antingen får man stå en halv minut å launcha, eller så blir det 160dB+ smällar i princip direkt.
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
emil

Post by emil »

smällarna är det som dödar ventilmekanismen, så ta det försiktigt med poff
backa så du får kanske -10 grader tändning om du vill ha bra med mos

tyvärr har jag ingen aning om inställningarna på nira
framförallt för att man inte kan ladda hem programvaran! det borde räcka som anledning att inte köpa det alls.
Post Reply