Har nydligen fått igån bilen och den går hyffsat bra!! men den vill gå alldeles för varm men bara när jag gasar! har kört 20km i ett sträck i landsvägsfart och då går den helt normalt varm, med när jag gasar så jag får laddtryck och 5000-6000rpm så strax efter stiger tempmäteren och går mot rött, och då är det bara att stiga ut och öppna luftskruven och det kommer massor med luft ur den, men när det börjar komma vatten så sjunker tempen till normalt! har gjort detta flera gånger så det kan inte vara luft i systemet!
jag har bytt termostat, borathål i termostat och ny vattenpump men inget hjälper! kan toppen vara sprucken eller läcker packning? den blander inte vatten och olja, och den röker inte vit heller!!
Hjälp håller på att bli galen!!
Varför går den varm??
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Varför går den varm??
BMW 545-86
- Strandholm
Ja det var dumt av mig att inte berätta lite om bilen!
Bilen är en 535 med turbo Gt37 laddar bara 0,8 nu till att börja med och ger mycke bränsle för säkerhetsskull! men jag körde ca 1vecka först utan problem men efter hand när jag hittade lite mer hästkrafter så började den gå varm! fläckt kopplingen funkar som den ska! och det är inga problem att ha den att stå på tomgån eller att Söndas köra med den men det händer bara när jag gas årdentligt, för om jag fullgasar en gång genom 1,2 och 3ans växel så går varm! sen öppnar man luftskruven och väntar tills det kommer bara vatten så går den tillbacka till normala
kan få såhär stora problem om tändningen skulle vara allt för tidig?
Bilen är en 535 med turbo Gt37 laddar bara 0,8 nu till att börja med och ger mycke bränsle för säkerhetsskull! men jag körde ca 1vecka först utan problem men efter hand när jag hittade lite mer hästkrafter så började den gå varm! fläckt kopplingen funkar som den ska! och det är inga problem att ha den att stå på tomgån eller att Söndas köra med den men det händer bara när jag gas årdentligt, för om jag fullgasar en gång genom 1,2 och 3ans växel så går varm! sen öppnar man luftskruven och väntar tills det kommer bara vatten så går den tillbacka till normala
kan få såhär stora problem om tändningen skulle vara allt för tidig?
BMW 545-86