Momentnyckel av hög kvalité
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
Kom o tänka på en sak till, en momentnyckel med analog visare kan vara bra, speciellt vid låga moment och när man justerar lagerinspänningar m.m. och vill kunna mäta vridmotståndet.
Har en liten 3/8" stanley av äldre modell i jobbet som är guld värd, de aktuella modellerna hittar du här http://www.stanleyproto.com/default.asp ... ltCatalog=
Finns nog på Luna.
Har en liten 3/8" stanley av äldre modell i jobbet som är guld värd, de aktuella modellerna hittar du här http://www.stanleyproto.com/default.asp ... ltCatalog=
Finns nog på Luna.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
En viktig sak med momentnycklar är att man ska akta sig för den sorten som har en fjäder man spänner med typ en ratt i änden. Dom kan lätt hitta på jävelskap. Stahlwille, äldre snapon osv funkar på ett annat sätt, man flyttar bara hävstången för fjädern inne i den och fjädern belastas inte när nyckeln inte används och kan då även ligga inställd när man inte använder den!
Biltema, ironside, teng mlf är identiska och enligt mig värdelösa. Har haft både en Teng o en biltema, båda havererade helt plötsligt och slutade "klicka"
Biltema, ironside, teng mlf är identiska och enligt mig värdelösa. Har haft både en Teng o en biltema, båda havererade helt plötsligt och slutade "klicka"
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Vi har massa olika nycklar på jobbet. Allt från 2-10nm till 2000-3000nm nycklar.
Dom kalibreras 1 gång om året.
Finns även KRAV för självkalibrering före VARJE moment dragning..
Säg att jag ska gå och dra 8st bultar a 100nm.
Då ställer jag nyckeln på strax under 100nm då jag vet att jag har ett visst motmoment i armen.
Sen går jag till kalibreringsmaskinen och mäter av andra toppvärdet när jag drar.
Sen ställer jag nyckeln efter det.
Detta är då analoga nycklar. Vill du veta exact vad du drar så köper du en digital/mekanisk nyckel. Dom har under 1% felmariginal och är skitbra.
Även SKIT dyra..
Summa sumarium.. bara för man köper en riktigt bra nyckel och den står på 100nm betyder det inte att du kommer dra åt bulten med exakt 100nm. Det finns mer felmariginal i armen än i nyckeln.
Dom kalibreras 1 gång om året.
Finns även KRAV för självkalibrering före VARJE moment dragning..
Säg att jag ska gå och dra 8st bultar a 100nm.
Då ställer jag nyckeln på strax under 100nm då jag vet att jag har ett visst motmoment i armen.
Sen går jag till kalibreringsmaskinen och mäter av andra toppvärdet när jag drar.
Sen ställer jag nyckeln efter det.
Detta är då analoga nycklar. Vill du veta exact vad du drar så köper du en digital/mekanisk nyckel. Dom har under 1% felmariginal och är skitbra.
Även SKIT dyra..
Summa sumarium.. bara för man köper en riktigt bra nyckel och den står på 100nm betyder det inte att du kommer dra åt bulten med exakt 100nm. Det finns mer felmariginal i armen än i nyckeln.
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK
Kan också ställa mig i ledet som inte köper den igen!bullen! wrote:TreLingon wrote:Kollat Swedol...?
swedol hade den absolut sämsta i tester. så de drog in den i väntan på att de skulle bättra på kvaliten (ampro). det var fel på för många av dom. vissa var bra dock men varierade för mycket i kvaliten då för stor andel var helt kass.
Saab?
- bmw-slangen
Snap-ons heldigitala är så jävla underbar! kostar väl en 10lax också.. men man kan vinkeldra osv med den
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
- bmw-slangen