320 Turbo Problem
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
320 Turbo Problem
Hejsan,
Jag har en turbokonverterad 320 -89 som är lite vrång.
Har följande setup:
*Motorn helt orginal förutom svarvade kolvar
*Spridare från M3 3.0 (Tror det var 3.0´an)
*3Bars MAP sensor
*Smt6
*m.m
Provade att starta upp den för första gången förra helgen och den startade nästan direkt och gick förhållandevis rent.
Skulle backa ur bilen ur garaget och fick kärringstopp
Efter det vart den helt omöjlig att starta.
Har kommit fram till att den får alldeles för mycket bränsle hur än man gör. Kan justera ner (Analog out) värdet från Smt6 till 0V men lika fan får den rejält med bränsle.
Om man plockar ur säkringen till bränslepumpen så startar den och man kan hålla motorn vid liv genom att sätta av och på säkringen snabbt.
Kan det vara så att jag brännt slutstegen i ECU´n? Tror inte jag mätte upp Ohm värdet på spridarna när jag bytte till m3 spridarna utan gjorde misstaget att ta det för givet att det skulle funka.
Här är en film från första uppstarten:
http://media.putfile.com/Bmw-320-TIC-First-Start-
Jag har en turbokonverterad 320 -89 som är lite vrång.
Har följande setup:
*Motorn helt orginal förutom svarvade kolvar
*Spridare från M3 3.0 (Tror det var 3.0´an)
*3Bars MAP sensor
*Smt6
*m.m
Provade att starta upp den för första gången förra helgen och den startade nästan direkt och gick förhållandevis rent.
Skulle backa ur bilen ur garaget och fick kärringstopp
Efter det vart den helt omöjlig att starta.
Har kommit fram till att den får alldeles för mycket bränsle hur än man gör. Kan justera ner (Analog out) värdet från Smt6 till 0V men lika fan får den rejält med bränsle.
Om man plockar ur säkringen till bränslepumpen så startar den och man kan hålla motorn vid liv genom att sätta av och på säkringen snabbt.
Kan det vara så att jag brännt slutstegen i ECU´n? Tror inte jag mätte upp Ohm värdet på spridarna när jag bytte till m3 spridarna utan gjorde misstaget att ta det för givet att det skulle funka.
Här är en film från första uppstarten:
http://media.putfile.com/Bmw-320-TIC-First-Start-
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
nae spridarna är INTE förstora. dom är nog rätt lagom.
därimot tror ja att det är nån inställning i SMT6 eller har du bränt boxen kanske mest troligt.
därimot tror ja att det är nån inställning i SMT6 eller har du bränt boxen kanske mest troligt.
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Nu går bilen! Fast väldigt illa, den får fortfarande för mycket bränsle.
Det verkar som den går på nått nödprogram, Provade att rycka ur kabeln till MAP sensorn och Lambdan men det blir ingen skillnad alls i motorgången.
Provade att koppla in Orginal LMM på sugsidan och då så reagerade bilen när spjället rörde sig.
Men när man kör med MAP sensor så gör det ingen skillnad ifall den är isatt eller inte?
Jag har läst nånstans att bilen gör in i nått nödprogram när antingen lambdan eller LMM går isönder, så jag antar att jag kopplat in MAPsensorn fel?
Finns ju fyra kablar som går till LMM,
+5v
Jord
Lmm signal till Styrbox
och en till på +5v
Jag är säker på att jag kopplat in + och - rätt på Mapsensorn och signalen till ECU´n tar jag ut på den mittersta stiftet på MAPsensorn.
Jag är lite osäker på hur tempgivarn som sitter inne i orginal LMM är kopplad. Är det möjligt att den tar in signal på en av +5v kablarna, eller är den bara för att spänningsmata tempgivaren,
Antar att jag kopplat fel där på nått sätt, eftersom bilen verkade gå ur nödläget när jag kopplade in LMM´n
Hilfe..
Det verkar som den går på nått nödprogram, Provade att rycka ur kabeln till MAP sensorn och Lambdan men det blir ingen skillnad alls i motorgången.
Provade att koppla in Orginal LMM på sugsidan och då så reagerade bilen när spjället rörde sig.
Men när man kör med MAP sensor så gör det ingen skillnad ifall den är isatt eller inte?
Jag har läst nånstans att bilen gör in i nått nödprogram när antingen lambdan eller LMM går isönder, så jag antar att jag kopplat in MAPsensorn fel?
Finns ju fyra kablar som går till LMM,
+5v
Jord
Lmm signal till Styrbox
och en till på +5v
Jag är säker på att jag kopplat in + och - rätt på Mapsensorn och signalen till ECU´n tar jag ut på den mittersta stiftet på MAPsensorn.
Jag är lite osäker på hur tempgivarn som sitter inne i orginal LMM är kopplad. Är det möjligt att den tar in signal på en av +5v kablarna, eller är den bara för att spänningsmata tempgivaren,
Antar att jag kopplat fel där på nått sätt, eftersom bilen verkade gå ur nödläget när jag kopplade in LMM´n
Hilfe..
La ner X antal timmar ikväll igen utan att bli värst mycket klokare.
Bytte stift också och kollade komp. Alla stift utom ett var väldigt sotiga, kompen låg mellan 7.5-8.5.
Ringde Peter på Etapp också, han sade att om spänningen från Lmm/Map aviker för mycket så går bilen in i ett nödläge..
Provade att ändra signalen från Lmm med SMT6 men det händer inte ett skit när jag ändrar spänningen,
Mäter jag med en multimeter på signal in och signal ut från Smt´t så ser jag ju att det ändras, men motorgången är densamma, VAD beror detta på??!!
Bytte stift också och kollade komp. Alla stift utom ett var väldigt sotiga, kompen låg mellan 7.5-8.5.
Ringde Peter på Etapp också, han sade att om spänningen från Lmm/Map aviker för mycket så går bilen in i ett nödläge..
Provade att ändra signalen från Lmm med SMT6 men det händer inte ett skit när jag ändrar spänningen,
Mäter jag med en multimeter på signal in och signal ut från Smt´t så ser jag ju att det ändras, men motorgången är densamma, VAD beror detta på??!!