320 Turbo Problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
ihlberg
Posts: 24
Joined: 05 Feb 2006, 10:04

320 Turbo Problem

Post by ihlberg »

Hejsan,

Jag har en turbokonverterad 320 -89 som är lite vrång.

Har följande setup:

*Motorn helt orginal förutom svarvade kolvar
*Spridare från M3 3.0 (Tror det var 3.0´an)
*3Bars MAP sensor
*Smt6
*m.m

Provade att starta upp den för första gången förra helgen och den startade nästan direkt och gick förhållandevis rent.
Skulle backa ur bilen ur garaget och fick kärringstopp :(
Efter det vart den helt omöjlig att starta.

Har kommit fram till att den får alldeles för mycket bränsle hur än man gör. Kan justera ner (Analog out) värdet från Smt6 till 0V men lika fan får den rejält med bränsle.

Om man plockar ur säkringen till bränslepumpen så startar den och man kan hålla motorn vid liv genom att sätta av och på säkringen snabbt.

Kan det vara så att jag brännt slutstegen i ECU´n? Tror inte jag mätte upp Ohm värdet på spridarna när jag bytte till m3 spridarna utan gjorde misstaget att ta det för givet att det skulle funka.

Här är en film från första uppstarten:
http://media.putfile.com/Bmw-320-TIC-First-Start-
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

VAd jag vewt så sak alal bmw spridare vaar hög omiga, om jag inet minns fel.

Däremot tror jag att dina spridare är Åt helsike för stor, hur mycket ladd kör du med.?
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
ihlberg
Posts: 24
Joined: 05 Feb 2006, 10:04

Post by ihlberg »

Hade tänkt ladda 0.7-1 bar om jag får bilen att gå dvs..
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

spridarna är ju knappast för stora.

låter konstigt.
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

nae spridarna är INTE förstora. dom är nog rätt lagom.
därimot tror ja att det är nån inställning i SMT6 eller har du bränt boxen kanske mest troligt.
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
ihlberg
Posts: 24
Joined: 05 Feb 2006, 10:04

Post by ihlberg »

Tror inte det är Smt´t iaf, har provat och köra bilen på startmotorn med det urkopplat, men det sprutar bränsle ändå.
ihlberg
Posts: 24
Joined: 05 Feb 2006, 10:04

Post by ihlberg »

Mätte på spridarna idag..

M3: 16.2ohm
320:16.0ohm

Måste vara nått annat..
Propan
Posts: 91
Joined: 20 Nov 2005, 17:52

Post by Propan »

Sjekk ledninger,hvis du kopler av ecu og det spruter bensin fremdeles må det være en kort sluttning ett sted?
ihlberg
Posts: 24
Joined: 05 Feb 2006, 10:04

Post by ihlberg »

Nu går bilen! Fast väldigt illa, den får fortfarande för mycket bränsle.

Det verkar som den går på nått nödprogram, Provade att rycka ur kabeln till MAP sensorn och Lambdan men det blir ingen skillnad alls i motorgången.

Provade att koppla in Orginal LMM på sugsidan och då så reagerade bilen när spjället rörde sig.

Men när man kör med MAP sensor så gör det ingen skillnad ifall den är isatt eller inte?

Jag har läst nånstans att bilen gör in i nått nödprogram när antingen lambdan eller LMM går isönder, så jag antar att jag kopplat in MAPsensorn fel?

Finns ju fyra kablar som går till LMM,

+5v
Jord
Lmm signal till Styrbox
och en till på +5v

Jag är säker på att jag kopplat in + och - rätt på Mapsensorn och signalen till ECU´n tar jag ut på den mittersta stiftet på MAPsensorn.

Jag är lite osäker på hur tempgivarn som sitter inne i orginal LMM är kopplad. Är det möjligt att den tar in signal på en av +5v kablarna, eller är den bara för att spänningsmata tempgivaren,

Antar att jag kopplat fel där på nått sätt, eftersom bilen verkade gå ur nödläget när jag kopplade in LMM´n

Hilfe.. ;)
ihlberg
Posts: 24
Joined: 05 Feb 2006, 10:04

Post by ihlberg »

La ner X antal timmar ikväll igen utan att bli värst mycket klokare.
Bytte stift också och kollade komp. Alla stift utom ett var väldigt sotiga, kompen låg mellan 7.5-8.5.

Ringde Peter på Etapp också, han sade att om spänningen från Lmm/Map aviker för mycket så går bilen in i ett nödläge..

Provade att ändra signalen från Lmm med SMT6 men det händer inte ett skit när jag ändrar spänningen,

Mäter jag med en multimeter på signal in och signal ut från Smt´t så ser jag ju att det ändras, men motorgången är densamma, VAD beror detta på??!!
Post Reply