Tjabba jag va och bänkade bilen så lyckades jag köra sönder topppackningen! sen nu när jag skulle byta så köpte jag nya topplocksbultar med torx skalle. sedan drog jag dom i den ordningen man ska dra först 30nm sen 90 grader och sen 90 grader till... sen tänkte jag kolla så att jag ungefär hade samma tryck på alla bultar så jag tog ett nm på en bult och körde det från första till sista cylindern och till min stora förvåning så gick vissa bultar att dra ca ett halvt varv till! och några kunde man dra ca 1 varv till. lyckades även dra av en bult ändå så drog jag bara 75nm. Kan bultarna gå i botten? glömde skriva att grejorna är spikraka både block och topp är toppdeckat och o-ringat med pianotråd
tacksam för svar/Tobbe
Topplocksbultar?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Ja det är sträckbultar men varför ska dom gå av!? jag hade ju dragit hela toppen 30 nm och sen 90 grader och sen 90 grader igen!! sen eftrer jag dragit färdigt satt jag dit momentnyckeln och drog så att inte bulten rörde sig men momentnyckeln klickade och då klickade den på 7,5 kg utan att bulten rörde sig och det var då som jag ville ha 7.5 kg på alla bultar och då gick en bult av och vissa gick nästan lätt att dra 1 varv till kosntigt enligt mig!! sätte även upp 1 bult u skruvstädet och den gick av direkt på 7,5 kg!
- Bmwandreas
- Moderator