FAQ Drivlina
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hej!
håller på att skruva ihop min e36 325 -94 och har en fråga!
Behöver jag förlänga "pinnen" för att kopplingen ska koppla ur eller funkar det bolt-on??
orginal 325 e36 låda.
m20 svänghjul
618 tryckplatta
orginal lamell
m20 lilla startmotorn
tacksam för svar!
mvh J@ke
håller på att skruva ihop min e36 325 -94 och har en fråga!
Behöver jag förlänga "pinnen" för att kopplingen ska koppla ur eller funkar det bolt-on??
orginal 325 e36 låda.
m20 svänghjul
618 tryckplatta
orginal lamell
m20 lilla startmotorn
tacksam för svar!
mvh J@ke
Bmw 320im -04
http://www.garaget.org/?car=226148
Bmw 325 Turbo -94
http://www.garaget.org/?car=107426
http://www.garaget.org/?car=226148
Bmw 325 Turbo -94
http://www.garaget.org/?car=107426
köpte en m50b25 motor och växellåda från -92 i vintras som jag har turbokonventerat nu.
i veckan såg jag att den lådan jag fick med motorn är en ZF-låda
Så jag undrar hur hållbar den är? vad skiljer den mot 328/m3 zf lådorna? har sökt men hittar inget om dessa lådor!
nr som jag har hittat på den!
ZF 1053401097
1058401086
och 0024026HDJ
tacksam för svar!
mvh J@ke
i veckan såg jag att den lådan jag fick med motorn är en ZF-låda
Så jag undrar hur hållbar den är? vad skiljer den mot 328/m3 zf lådorna? har sökt men hittar inget om dessa lådor!
nr som jag har hittat på den!
ZF 1053401097
1058401086
och 0024026HDJ
tacksam för svar!
mvh J@ke
Bmw 320im -04
http://www.garaget.org/?car=226148
Bmw 325 Turbo -94
http://www.garaget.org/?car=107426
http://www.garaget.org/?car=226148
Bmw 325 Turbo -94
http://www.garaget.org/?car=107426
Noen sted der man kan finne ut hvordan utveksling ZF gir kasser har?
Og hvem ZF 5 trins som har 35mm utgånde aksel og har M50 lutning?
Trenger utveksling på: GS5-39 DZ-THBM Fra 330 D E46.
GS5-39 DZ-THBL Fra 320 D E46.
GS5-39 DZ-THBC Fra 330 D E46/ 530D E39.
GS5-39 DZ-THBG Fra 530 D E39.
GS5-39 DZ-THBK Fra 525 D E39/ 330D E46.
Hva er foskjellen på disse kassene?
Disse har 35mm utgånde aksel, men med M20 luting. Noen som vet om samme kasser, med M50 lutning?
Og hvem ZF 5 trins som har 35mm utgånde aksel og har M50 lutning?
Trenger utveksling på: GS5-39 DZ-THBM Fra 330 D E46.
GS5-39 DZ-THBL Fra 320 D E46.
GS5-39 DZ-THBC Fra 330 D E46/ 530D E39.
GS5-39 DZ-THBG Fra 530 D E39.
GS5-39 DZ-THBK Fra 525 D E39/ 330D E46.
Hva er foskjellen på disse kassene?
Disse har 35mm utgånde aksel, men med M20 luting. Noen som vet om samme kasser, med M50 lutning?
har monterat m30b35 med tillhörande låda , sitter även "sprängsäkra bakvagnen på". Dock saknar jag främdre delen av kardan. vad passar mott lådan. blir vell endå att kapa. men som sagt från vilken bil passar flänsen mot hardy osv. är det bara : 535 e28 535 e34 e34 m5? eller kanske nån 528 eller ev någon e30? tack på förhand
knoddas wrote:har monterat m30b35 med tillhörande låda , sitter även "sprängsäkra bakvagnen på". Dock saknar jag främdre delen av kardan. vad passar mott lådan. blir vell endå att kapa. men som sagt från vilken bil passar flänsen mot hardy osv. är det bara : 535 e28 535 e34 e34 m5? eller kanske nån 528 eller ev någon e30? tack på förhand
528 E28 främre passar med E30 bakre. M3 E30 kardan ska väl också ha stora hardyn vissa E36or har kardan som passar någon med erfarenhet får fylla i angående det med e36 kardan vilken modell den kommer ifrån.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
235/60-15 var rätt lika 26x8,5-15 när jag mätte.Fear This wrote:eftersom drag slicksen räknar på ytterdiameter och våra andra euro däck räknar helt annorlunda så blir de lite knas med autopowers hastighets kalkylator. då ja inte e nåt mattesnille så skulle ja behöva lite hjälp
nån som kan knappa ihop en däck dimension som motsvarar 26" ytterdiameter?
mvh johan
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Carlsson wrote:knoddas wrote:har monterat m30b35 med tillhörande låda , sitter även "sprängsäkra bakvagnen på". Dock saknar jag främdre delen av kardan. vad passar mott lådan. blir vell endå att kapa. men som sagt från vilken bil passar flänsen mot hardy osv. är det bara : 535 e28 535 e34 e34 m5? eller kanske nån 528 eller ev någon e30? tack på förhand
528 E28 främre passar med E30 bakre. M3 E30 kardan ska väl också ha stora hardyn vissa E36or har kardan som passar någon med erfarenhet får fylla i angående det med e36 kardan vilken modell den kommer ifrån.
Okej det är så att jag har en kardan från e32 535 automat. å den passar mot min e28 diff. men främredelen passar ju inte mont min nu Manuel monterade låda. Så behöver ju iuf flänset mott hardyn mott 535 lådan.
Så vilka kardaner passar mott hardyn som 535 har? 528? osv litte lättare att hitta från en sån bil. eller ev nån e30 modell passar .
jag kör en 318 '90 med m30b34 (donator, m535 e28) som jag planerar överladda till 400+ hk/0,8-1,0 bar. kör idag med bromsad stora e30/lilla e28 (och e34?) diffen.
kardan är främre delen från m535an och bakre från 318.
klarar diffen och kardan tänkt effekt med mest "sladda runt korvmojen"-körning + lite strip på sommrarna? har en bromsad klump från en 635 liggandes, men lägger hellre tiden på andra delar av bilen om det håller med "lilla" diffen.
kardan är främre delen från m535an och bakre från 318.
klarar diffen och kardan tänkt effekt med mest "sladda runt korvmojen"-körning + lite strip på sommrarna? har en bromsad klump från en 635 liggandes, men lägger hellre tiden på andra delar av bilen om det håller med "lilla" diffen.
- MrQuickzilver
- Posts: 868
- Joined: 20 Nov 2005, 17:18
- Location: Varberg
Carlsson wrote:Ang kardaner så funkar det även med 525 tds kardan på E30 om man ska köra med stor hardy bara göra nya stöd lager fästen i karossen
Va hade du för kardan? ...den ja köpte till en 525 tds var iaf 10-15cm för lång för att passa på min e30! Kör med ZF-lådan från 525 tds och orginal diff.