Hur få bra halvljus på E30?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Hur få bra halvljus på E30?

Post by ButterflyRacing »

Nu när det är mörkt på kvällarna...kommer man ihåg hur dåligt halvljus det är på e30/e34. :roll:

Är det någon som har en lösning på problemet ?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Grefven

Post by Grefven »

har provat både nya lytor och starkare lampa men bra blir det då fasen inte. det är ganska bra halvljus i en volvo 940. men det hade sett lite dumt ut med dom lyktorna på en e30=)

följdfråga:

ni som provat xenon. blir det bra med originalglasen som sitter på en e30?
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

bullen! wrote:har provat både nya lytor och starkare lampa men bra blir det då fasen inte. det är ganska bra halvljus i en volvo 940. men det hade sett lite dumt ut med dom lyktorna på en e30=)

följdfråga:

ni som provat xenon. blir det bra med originalglasen som sitter på en e30?
Ja....jag har också åkt 940 de senaste vintrarna. Lite bortskämd blir man..
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

8000k "xenon" i halvljus blir riktigt bra.
User avatar
korre
Posts: 782
Joined: 05 Oct 2007, 21:48
Location: Stockholm
Contact:

Post by korre »

Pratar vi xenon rekomenderar jag 4300k alt 5000k för absolut mest ljus/ högsta lumen.

8000k är mycket blåare och har även lägre "lumen" dvs mindre ljus

Vart stor skillnad med xenon på halvljuset på e30in
- Min portfolio
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

tyckte de var ganska så vitt ljus. likt vårans på e39n.

hur som. xenon skall jag sätta på min e30. grymt ljus
Mackan999
Posts: 371
Joined: 21 Nov 2005, 14:48
Location: Eslöv

Post by Mackan999 »

Jag har 6000k xenonkit på min o de var som natt o dag, helt klart värt det.
Last edited by Mackan999 on 24 Aug 2009, 20:13, edited 1 time in total.
BMW 320im -89 (Såld)
BMW E30 M3 Touring (Såld)
BMW Z3 Coupe Turbo
Grefven

Post by Grefven »

jag som är idiot på att koppla el. kommer jag att få ihop det med xenon?
Mackan999
Posts: 371
Joined: 21 Nov 2005, 14:48
Location: Eslöv

Post by Mackan999 »

Kan du koppla in extraljus så ska du klara av o koppla xenonkit.
BMW 320im -89 (Såld)
BMW E30 M3 Touring (Såld)
BMW Z3 Coupe Turbo
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

bullen! wrote:jag som är idiot på att koppla el. kommer jag att få ihop det med xenon?
finns väl xenonkitt som man bara koppla jord på sen koppla in eletroniken från vanliga lampelen om man säger så?
Rasmus Olofsson||
Grefven

Post by Grefven »

ingen aning rasmus. men jag klarar inte få i en cd i en bil knappt.
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Jag kan rekommendera Xenonkungens kit på 4300k 35w.
Det kör jag med på min Touring, har även 4300k 35w på helljus och det blir helt makalöst bra.

Inte så svårt att mecka dit.
Om kunskaperna om el tryter så inskaffa en god vän med dessa kunskaper.
Kan LÄTT säga att det var den bästa investeringen till den bilen förra året.

Skall du besiktiga bilen kan man inte åka in med detta eftersom det inte är godkänt.
Xenon skall ha gyrofunktion osv.

Då skaffar du ett par original lampfästen (Man måste slakta dom gamla) och har i reserv när det blir dags att besiktiga.
Då får du ett urinprov i halvljusen igen.

:wink:
Grr!
0706-419608
User avatar
Badh
Posts: 179
Joined: 08 Apr 2007, 16:53
Location: Borås

Post by Badh »

xenon hel klart kör det i båda min e30:s..
xenonkungenssatser e mkt bra... jag kör med 6000k sen blir det bara för blått..
mvh
User avatar
maxisch
Posts: 270
Joined: 23 Nov 2008, 18:49
Location: Göteborg
Contact:

Post by maxisch »

4300k sitter som standard på t.ex Volvo. Det matchar dagsljus bäst. 6000k ska tydligen vara lite bättre vid mörker. 8000k är till för japanerna med stor bas på elmia. Jag kör 6000K från xenonkungen och är supernöjd! som dag och natt jämfört med orginal som en skrev.. Hur lätt som helst att koppla in, du använder orginalströmmen till lampan med kontakten. det enda du behöver göra är att skarva i själva sockeln. Strömmen går alltså in till sockeln via orginalkontakten > där är xenon påskarvat som sedan går ut till ballastern som du placerat nånstans i motorrummet. > sen går även sladdar in till lampan. så skarva i sockeln, borra hål i locket över lampan och sätt dit xenonsladden som har en gummitätning. jag är sjukt opedagogisk, hoppas du förstår..

lycka till 8)
Michigan
Posts: 42
Joined: 19 Jan 2007, 22:34

Post by Michigan »

Antingen är det ett kontaktstycke eller två kabelskor som man kopplar in på originalkontakten som sitter bakom lampan, sen är man typ klar :) jaja, man måste klicka ihop xenonlampan med ballasten också

Gör man en oseriös installation klarar man det på under 5 minuter för båda lamporna, så det är inte så avancerat
Grefven

Post by Grefven »

och det är xenonkungen som gäller?
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Xenonkungen håller bra priser och bra service.
Kvalitén verkar det inte vara något fel på heller.
Grr!
0706-419608
Post Reply