robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Seriöst?
Så även om man kan ta lika mkt material på baksidan av turbinen, där vikten kommer hamna lika långt ut som i fallet att klippa av turbinbladen så ska man alltså kapa bladen för att få det bra? Fan va nice! Olika pereferihastigheter på bladen osv, blir säkert skitbra.
Som jag skrev tidigare, tom "grundämnet" som dom slipat till låg offset från centrum på den slipade axeln, så det är inte så konstigt att dom fick balansera som satan..
Som mailet jag fått från en garrett åf, listad av garret själva, så skulle dom aldrig ens sätta den där turbon på en motor så som det är + att det är inget garret har balanserat då dom aldrig skulle göra så enligt den jag mailade med iaf. Sen om du tycker att det är bättre att balansera på det viset så får du väll göra så.
Om det stämmer som han skrev, så måste ju precision viktat för obalans i deras kompressorhjul och kompenserat det på turbindelen isf.
Hur som, robbz fick tillbaka coret idag, och det har lovats att det är "top of the line", så vi får väll se hur det går vid nästa mappning med lite mer expimenterande med tändkurva, kam osv.
Dom grejer som ska kollas har inte gjorts än.
Oavsett vilket, nu skiter jag i att skriva mer i det här forumet.
Vad skulle vi till orsa och göra?
Så även om man kan ta lika mkt material på baksidan av turbinen, där vikten kommer hamna lika långt ut som i fallet att klippa av turbinbladen så ska man alltså kapa bladen för att få det bra? Fan va nice! Olika pereferihastigheter på bladen osv, blir säkert skitbra.
Som jag skrev tidigare, tom "grundämnet" som dom slipat till låg offset från centrum på den slipade axeln, så det är inte så konstigt att dom fick balansera som satan..
Som mailet jag fått från en garrett åf, listad av garret själva, så skulle dom aldrig ens sätta den där turbon på en motor så som det är + att det är inget garret har balanserat då dom aldrig skulle göra så enligt den jag mailade med iaf. Sen om du tycker att det är bättre att balansera på det viset så får du väll göra så.
Om det stämmer som han skrev, så måste ju precision viktat för obalans i deras kompressorhjul och kompenserat det på turbindelen isf.
Hur som, robbz fick tillbaka coret idag, och det har lovats att det är "top of the line", så vi får väll se hur det går vid nästa mappning med lite mer expimenterande med tändkurva, kam osv.
Dom grejer som ska kollas har inte gjorts än.
Oavsett vilket, nu skiter jag i att skriva mer i det här forumet.
Vad skulle vi till orsa och göra?
Nobbe wrote:
Oavsett vilket, nu skiter jag i att skriva mer i det här forumet.
Vad skulle vi till orsa och göra?
skita i forumet? varför? vi behöver lite underhållning här,gillar alla dina ideer
å vad ska man till orsa å göra? har man ingen fungerande bil så kan man ju alltid dricka bira å garva när folk skaffar sej jobb inför vintern
Last edited by Magnaten on 20 Aug 2009, 10:45, edited 1 time in total.
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
plain jane: allvarligt alltså, detta fungerar säkert eftersom alla pt-88:or tydligen är balanserade på detta viset. MEN det kan aldrig bli optimalt då en turbo ska bygga upp ett tryck med hjälp av täthet mellan turbin och hus, och det kan omöjligt bli optimalt med tanke på att det diffar på 3mm...det kan ingen säga något om. Hade dom sett till att göra en riktigt bra axel från början så hade man aldrig behövt slipa ner vingarna på det här viset, eller hur? men eftersom det är jänkegrejer så har dom tydligen inte lika strikta regler och toleranser som vi är vana med på det företaget vi jobbar på.
-måtten är ren skit helt enkelt ur mätperspektiv. hade detta varit på insugssidan så hade det varit förödande då det är mycket mycket viktigare att det är tajta mått där än på avgassidan, men ska allt vara optimalt så ska det vara tajt på avgassidan med.
-detta kan jämföras med ett propeler plan eller en helikopter, kapa bort lika mycket i proportion som det fattas på min turbo, låt säga att du tar bort 1dm av ett rotorblad och balanserar centrumet, tror du det kommer fungera bra??
samma princip gäller i detta fallet. men skit samma,
ikväll ska vi felsöka för någonstanns finns felet, med tanke på allt som är gjort på motorn så ska den ge effekt så in i helvete på 0,6b. jag har gjort allt man kan göra, maxportad topp+helrenovering, ferreras överdimensionerade ventiler samt mirafrästa säten, trimmkam, seriöst byggt insug, det gäller bara att hitta felet så är vi på banan igen.
Den här turbon kommer säkert fungera bra när vi väl får fart på allt, men en sak är säker, det blir till att skräddarsy en ny turbo i vinter med hjälp av jens uppe i norrland. just för att få en turbo med bättre spool osv.
-nåt orsa blir det inte då det är tänkt att få liv i bmw:n i helgen igen!
/mvh
-måtten är ren skit helt enkelt ur mätperspektiv. hade detta varit på insugssidan så hade det varit förödande då det är mycket mycket viktigare att det är tajta mått där än på avgassidan, men ska allt vara optimalt så ska det vara tajt på avgassidan med.
-detta kan jämföras med ett propeler plan eller en helikopter, kapa bort lika mycket i proportion som det fattas på min turbo, låt säga att du tar bort 1dm av ett rotorblad och balanserar centrumet, tror du det kommer fungera bra??
samma princip gäller i detta fallet. men skit samma,
ikväll ska vi felsöka för någonstanns finns felet, med tanke på allt som är gjort på motorn så ska den ge effekt så in i helvete på 0,6b. jag har gjort allt man kan göra, maxportad topp+helrenovering, ferreras överdimensionerade ventiler samt mirafrästa säten, trimmkam, seriöst byggt insug, det gäller bara att hitta felet så är vi på banan igen.
Den här turbon kommer säkert fungera bra när vi väl får fart på allt, men en sak är säker, det blir till att skräddarsy en ny turbo i vinter med hjälp av jens uppe i norrland. just för att få en turbo med bättre spool osv.
-nåt orsa blir det inte då det är tänkt att få liv i bmw:n i helgen igen!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Det är en del blad som är kortare, du får "ingen" otäthet pga det. Vad än GIK lurat i dig så är inte den där turbon ditt problem.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Bäckis wrote:Det är en del blad som är kortare, du får "ingen" otäthet pga det. Vad än GIK lurat i dig så är inte den där turbon ditt problem.
jag veet , vi pratade ju om det igår. men som jag skrev, ska allt vara optimalt så ska det vara optimalt. och då hör inte detta in i bilden tycker jag.
hoppas vi hittar problemet redan ikväll!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
Nicke Blom wrote:Det är ju inte ovanligt att längden skiljer...det gör man för att få igång turbinen snabbare så den skär luften på ett speciellt vis.
ja du ser, då är det bara å ösa ! nu lämnar vi detta ämnet och fäller lite komentarer om vad det kan vara för fel ist!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
_Kalle_ wrote:Skit bakom spakarna tror jag
haha, mmm
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
peppe wrote:Tråkigt att det ska jävlas för dig robbz. Nyfiken på vad du och Jens disskuterade, han brukar ju ha några ess i rockärmen då det är kluriga fel.
Nåväl, hoppas ni får till den.
Mvh
hmm jo det är riktigt surt, men problem är till för att lösas.
-vad gäller turbon så tyckte väl han att det inte var något vidare om man säger så, och han har ju hållt på och byggt turbosar en hel del
-likaså GIK hade aldrig sett nåt dylikt. Jens kommer btw custombygga ett argt agg åt mig i vinter
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Jag lär säga att jag håller ej me dig där, det är en gansak självklar att du får en otäthet om det saknas blad. dock är dne liten men den finns där.
Sen om det är det som gör att bilen inte funkar det är en helt annan femma.
Samnt så är dte ju tyvär som det verkar flera firmor som tycker att det är absolut inte ska se ut sådär.
hade det varit en då ahd ejag inte sagt nått men när det är flera som aldrig hört talats om det då drar man åt mig sig örorna o rynkar på ögonbryna.
Sen tycker jag att det är ruskigt bra att dom skickar en ny core, men som sagt, en sån här sak ska aldrig få komma ifrån bandet, igentligen, utan den sak hamna i kaserings lådan, när dom ser att det krävs så mycket viktning.
man skulle ju kunna ta ett till exempel, ta o kapa bort en del på en propplerer till en båt så får du se, smant att du viktar den på laknade sätt, vete tusan om jaga hde velat åkt me, för det är ju tyvär som att tigga som att det sak bli fel.
Så i denna diskution ställer jag mig på nobbes sida samnt gik o dom andra.
men jag hopaps dom får ordning påd en o ni får en ruskigt bra mapp på bilen.
Sen om det är det som gör att bilen inte funkar det är en helt annan femma.
Samnt så är dte ju tyvär som det verkar flera firmor som tycker att det är absolut inte ska se ut sådär.
hade det varit en då ahd ejag inte sagt nått men när det är flera som aldrig hört talats om det då drar man åt mig sig örorna o rynkar på ögonbryna.
Sen tycker jag att det är ruskigt bra att dom skickar en ny core, men som sagt, en sån här sak ska aldrig få komma ifrån bandet, igentligen, utan den sak hamna i kaserings lådan, när dom ser att det krävs så mycket viktning.
man skulle ju kunna ta ett till exempel, ta o kapa bort en del på en propplerer till en båt så får du se, smant att du viktar den på laknade sätt, vete tusan om jaga hde velat åkt me, för det är ju tyvär som att tigga som att det sak bli fel.
Så i denna diskution ställer jag mig på nobbes sida samnt gik o dom andra.
men jag hopaps dom får ordning påd en o ni får en ruskigt bra mapp på bilen.
Bäckis wrote:Det är en del blad som är kortare, du får "ingen" otäthet pga det. Vad än GIK lurat i dig så är inte den där turbon ditt problem.
har kollat allt igårkväll!
motorn är så kärnfrisk den kan bli.
-veven är nollad i tdc.
-kompressionstrycket ligger på 10kg på 5 cylindrar, 9kg på 1 cylinder. imponerande med så pass lågkompat.
nu ska turbo samt wg säljas. då det måste vara den som är problemet. kan inte vara annat.
att den är segspoolad, ok. men att man har 0.2b vid 4000r/pm och 0.6b vid 7000r/pm är inte realistiskt. en ökning med 0.4b på 3000r/pm!!!! har en turbo väl börjat ladda så ska det bara smälla till.
pratade med bäckis och han sa att den säkert fungerar på en större v8:a. fine, lär få sälja den till nån med v8:a då.
/mvh
motorn är så kärnfrisk den kan bli.
-veven är nollad i tdc.
-kompressionstrycket ligger på 10kg på 5 cylindrar, 9kg på 1 cylinder. imponerande med så pass lågkompat.
nu ska turbo samt wg säljas. då det måste vara den som är problemet. kan inte vara annat.
att den är segspoolad, ok. men att man har 0.2b vid 4000r/pm och 0.6b vid 7000r/pm är inte realistiskt. en ökning med 0.4b på 3000r/pm!!!! har en turbo väl börjat ladda så ska det bara smälla till.
pratade med bäckis och han sa att den säkert fungerar på en större v8:a. fine, lär få sälja den till nån med v8:a då.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
-
- Posts: 283
- Joined: 21 Nov 2005, 21:18
- Location: Åstorp
robbz wrote:-kompressionstrycket ligger på 10kg på 5 cylindrar, 9kg på 1 cylinder.
/mvh
Jag har sett motorer med fastbrända kolvringar på en cylinder som har haft mindre skillnad än så vid en kompressions mätning.
Leak down mätning är helt klart att föredra även om inte det heller säger hela sanningen.
Mvh Marco
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
bsr-pcs.se
0708 743212